pc start niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

whimpiexp

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2012
hallo,

ik heb vanochtend mijn pc geprobeerd op te starten en de eerste keer lukte dat niet. daarna had ik hem gereset en deed die het weer even. ik zat op internet toen die zomaar zonder reden uitviel, het geluid stotterde de heel even en toen ging het beeld zwart. als ik nu de computer probeer op te starten dan gaan de ventilatoren wel draaien, maar het beeldscherm krijgt geen signaal en het moederbord maakt ook niet de piepjes die die eerst wel maakte als die op starten. ik kom dus ook het bios scherm of welk scherm dan ook niet in en kan dus helemaal niks doen. het beeld blijft zwart ook als ik hem reset waar die eerst nog wel een keer mee wou starten.

wat is er aan de hand?

Wat er aan de hand is, kan je niet direct zeggen. Maar probeer eerst eens de BIOS te resetten en kijk eens of het systeem dan wel wat doet.

hoe moet ik de bios resetten als ik er niet eens in kom dan ?

en alle lampjes die gewoonlijk branden en knipperen doen dat nu ook. alleen als ik de cd speler afkoppel dan knippert het lampje van de harde schijf niet meer en als ik de cd speler wel aan sluit doet die dit wel. is dit een teken dat de harde schijf kapot is.

Om de BIOS te resetten moet je altijd de kast openen en staat o.a. in de handleiding van het moederbord. Vaak kan dit door 2 pinnetjes te kortsluiten met een jumpertje, maar het kan ook altijd door de knoopcel batterij op het moedebord er voor een aantal minuten uit te laten. LET OP: altijd de stekker uit het stopcontact trekken wanneer je de computerkast opent en zorg ervoor dat je jezelf ontlaad van statische elektriciteit door even de radiator aan te raken!

oke, ik zal het eens gaan proberen. Maar als dat het niet is zou dan de hd kapot zijn of het moederbord zelf.

Dat is moeilijk te zeggen van te voren, dat kan je helaas alleen uitsluiten door onderdelen te gaan vervangen. Waarschijnlijk is het niet de harde schijf omdat de computer totaal geen beeld of piepjes geeft, en dus zou je dan eerst moeten gaan kijken naar moederbord, processor en/of geheugen.

@K1pje : geef één goede reden waarom het bios gereset zou moeten worden.

@whimpiexp : het bios NIET resetten !

processor lijkt me stug omdat die nog redelijk nieuw is. mobo was 2de hands en hd ook, dus heb geen idee hoe oud en/of mishandeld ze zijn.
iemand hier enig idee waar die knoopcel of pinnetjes zitten bij een MSI K9A2 platinum. ik heb de manual niet en kan het op internet ook niet 1,2,3 vinden.

Begin eens simpel met troubleshooten i.p.v. zoiets onzaligs als het bios resetten :

als er meer dan 1 reepje geheugen in zit : haal de rest eruit op één na en probeer te starten. Als dat niet lukt, dan een ander reepje erin en weer proberen.
Als het niet het geheugen schijnt te zijn : haal dan eens de pci(e) kaarten eruit en probeer het nog eens.
Probeer ook een andere videokaart.

ja ik zal dat eerst eens gaan proberen.

alvast even een vraag voor als het mobo tog dood blijkt te zijn. past een AM3 processor ook op een AM3+ mobo.

Ga daartoe naar de fabrikant van het moederbord en kijk welke processors op het bord geplaatst kunnen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan