Pc start niet normaal op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Valkenburg

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2000
Hoi,

Heb een groot probleem.
Ik heb een nieuwe voeding (was kapot) en een nieuwe videokaart in mijn pc gezet, maar nu start ie alleen al in de bios heeeeel traag op. Als ie klaar is met de basis informatie (en dan heeft ie Windows nog niet eens gestart) dan krijg ik OUT OF RANGE.
Goede driver kan ik dus niet installeren.

Moederbord model: P5VD2-X
Processor: (moet ik uitzoeken)
Videokaart Geforce 210 PCI-Express 2.0
Voeding 420 Watt

Wie kan mij vertellen hoe ik dit opgelost krijg?

Hoi Rob,

Check het volgende eens:
Het gebeurt veel meer dat een computer in de BIOS blijft hangen met doorstarten. De reden hoeft niet direct een hardware probleem te zijn. In dat geval ligt het aan de USB Legacy Support die in de BIOS aan staat.
De BIOS checkt dan de cardreader en externe harde schijven voor opstart mogelijkheden. Daarom blijft hij zo lang staan.
Probeer de PC eens op te starten met alleen voedingskabel, monitor kabel, toetsenbord, muis en netwerk (voor internet) en kijk eens wat er dan gebeurt.

Over de out-of-range. Dat betekent dat de video instellingen van je VGA kaart te hoog zijn voor wat je monitor aankan.
Om dit op te lossen:
Houd bij het opstarten de F8 toets ingedrukt. Boot vanaf de harde schijf (als hij daar bij F8 eerst om vraagt) en druk weer op F8 om een geavanceerd opstart scherm met mogelijkheden van Windows voor de dag te halen.
Bij Windows XP: zoek naar de instelling: VGA modus uitschakelen, of iets dergelijks.
Bij Windows 7: kies de instelling "video met lage resolutie (640x480) inschakelen" en pas dan handmatig de resolutie in Windows aan.

Ik zit net de specificatie's van het moederbord te bekijken en hij heeft een videokaartslot PCI-E 16X.
De kaart is PCI-E 2.0. Volgens de verkoper geen enkel probleem.

Klopt dit wel?

Bois

Recet de bios is helemaal,

het kan zijn dat doordat je de voeding en videokaart heb vervangen dat de bios nog naar de oude producten opzoek is.

Vergeet alleen na een recet de tijd weer goed te zetten.

Recet de bios is helemaal,

het kan zijn dat doordat je de voeding en videokaart heb vervangen dat de bios nog naar de oude producten opzoek is.

Vergeet alleen na een recet de tijd weer goed te zetten.

Hoe reset ik de bios?

Bios

als je in de bois zel kan staat er een knop of toeten combinatie. Volgens mij heet het set default setting, set Factory default of Recet bios

Anders zit er op je moedebord een plat batterijtje. Als je die er 10 minuten uithaalt en de stromkabel er uit is de bios ook ge Recet.

Ik zit net de specificatie's van het moederbord te bekijken en hij heeft een videokaartslot PCI-E 16X.
De kaart is PCI-E 2.0. Volgens de verkoper geen enkel probleem.

Klopt dit wel?
Klopt.
Je zal alleen niet alles uit de grafische kaart kunnen halen, maar voor opstartproblemen zorgt het niet.

Ik heb het opstartprobleem opgenomen en even bij Youtube gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=jDpWnxYmQW8

Na veel stoeien wil hij (mits ie niet in Out of Range raakt) Vista opstarten. Dit loopt echter wel normaal. Toch blijft, zoals in het filmpje te zien is, het beeld weg vallen.

Tijdens het opstarten heb ik het volgende gezien:
Geheugen 2817024K (installed: 4194304K) >> Waar zijn de overige 1377280K :confused:

Dat met het batterij ga ik morgen zeker proberen.

Bedankt voor de hulp zover.

Ik heb de geheugfenkaarten stuk voor stuk geprobeerd. Bij opstarten geeft ie bij beide kaartjes keurig 2 GB aan.
Inmiddels is het me wel gelukt om in Windows te komen, maar het opstarten van de pc gaat nog steeds niet naar behoren.

Bios probleem (Is gereset) of moet ik toch gaan denken dat het een hardware defect aan het moederbord is?

Bios

Als je er 1 geheugenbank in zet doet hij het dan wel goed??

Anders heb ik het vermoede dat de processor of het moedbort 4GB geheugen niet accepteert. of je geheugen heeft een te grote bus snelheid.

Ik werk al 8 jaar met PC's (vooral veel hardware) maar het verschijnsel wat jij op youtube laat zien, heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik heb even voor je op de website van Asus het type moederbord nagekeken, en ik zie dat er al een hele reeks BIOS updates is om instabiliteitsproblemen op te lossen.
Draait hij in Windows wel stabiel?
Dan gaan we samen eens kijken naar een mogelijkheid om het BIOS te updaten.

Als je er 1 geheugenbank in zet doet hij het dan wel goed??

Anders heb ik het vermoede dat de processor of het moedbort 4GB geheugen niet accepteert. of je geheugen heeft een te grote bus snelheid.

Nee, heb de modules om en om getest en dan ziet ie keurig 2 GB. Zover ik weer kan het moederbord 4 GB aan. Het verschil was me eerder niet opgevallen, dus weet niet of dit "altijd" is geweest.

De vernieuwingsfrequentie van je monitor staat te hoog of de resolutie.

Opstarten in veilige modus, daar je drivers installeren, vernieuwingsfrequentie op 60Mhz zetten en opnieuw opstarten

Ik werk al 8 jaar met PC's (vooral veel hardware) maar het verschijnsel wat jij op youtube laat zien, heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik heb even voor je op de website van Asus het type moederbord nagekeken, en ik zie dat er al een hele reeks BIOS updates is om instabiliteitsproblemen op te lossen.
Draait hij in Windows wel stabiel?
Dan gaan we samen eens kijken naar een mogelijkheid om het BIOS te updaten.

Ja, hij draait Windows Vista Home 64 bit stabiel.

Eerder viel wel met momenten het beeld kort weg. Hebben altijd de gedachte gehad dat het aan de videokaart (ATI Radeon 2600 pro) lag, echter nu met een nieuwe kaart (Geforce 210) is het probleem nog steeds aanwezig.

Mooi.....

Download dan eens de Asus update utility 7.17.09 van deze website:
Softpedia

Daarna download je BIOS versie 0308
Klik op deze link en typ linksboven je model nr. P5VD2-X in.
Even uitpakken. In het programma aangeven dat je wilt updaten "from file" en even het uitgepakte bestand selecteren.

Laat je even weten of het verschil maakt?

Mooi.....

Download dan eens de Asus update utility 7.17.09 van deze website:
Softpedia

Daarna download je BIOS versie 0308
Klik op deze link en typ linksboven je model nr. P5VD2-X in.
Even uitpakken. In het programma aangeven dat je wilt updaten "from file" en even het uitgepakte bestand selecteren.

Laat je even weten of het verschil maakt?

Update van de Bios is voor nieuw. Neem aan dat het geen gevolgen heeft voor "Mijn bestanden".
Ga het straks uitproberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan