Pc start niet op: BIOS reset helpt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fuwisu

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2004
Goededag, ik heb al ongeveer 2 weken problemen met m'n PC (Athlon64 3000+ / ASUS A8N SLI Deluxe)
Het begon 2 weken geleden toen ik mijn pc niet kon opstarten, ik kwam tot het moederbord scherm (foto van moederbord word getoond) en dan werd m'n scherm zwart.
Ik ging eens kijken naar m'n hardware en zag dat m'n chipset fan kapot was (draaide in schokken). Deze heb ik er dan tijdelijk uitgehaald. Nog altijd startte m'n pc niet op omdat er een Fan beveiliging in BIOS zat. Nadat ik dan heb opgestart met de batterij van BIOS eruit, instellingen veranderd, batterij er terug in, werkte m'n pc terug.

Nu het volgende probleem kwam er al aan: geen geluid meer. Als ik naar Volumeregeling ging kwam er een foutmelding dat er geen mixerapparaten beschikbaar was, en in het Apparaatbeheer werd mijn geluidskaart (realtek AC97) zelfs niet getoond.
Iemand op een ander forum vertelde mij dat ik m'n BIOS moest flashen, ofdat anders de drivers niet zouden werken. Omdat ik nog nooit zoiets had gedaan, is het niet gelukt, weet ook niet 100% ofdat het daar wel aan lag maar ok... Ik liet het dus maar voor wat het was...

Nu deze morgen start ik m'n pc weer op en ja, weer wilt hij niet opstarten. Foto van het moederbord op scherm voor 3 seconden, wat piepgeluiden, en dan zwart scherm (krijg zelfs niet de kans om in het BIOS menu te geraken). Nu dacht ik weer batterij eruit, voeding af, half uur wachten, terug opstarten, maar nog altijd wilt hij niet opstarten. Heb al alles geprobeerd.

Ik heb hier iets gelezen van jumpertjes verzetten en Cmos ofzo? Wat is dat, en zou het kunnen helpen?

Dank bij voorbaat

Als dat moederbord-logo verschijnt, start daarachter je BIOS op.
Dus zou je meteen op F2 of Delete moeten drukken om in je BIOS te komen.

Je zou dan de "Default settings" of de "Optimal default settings" kunnen opzoeken en instellen. (Kijk b.v. bij het menu "Exit".)

Hoe oud is je moederbord? Want AC97 is een "onboard soundsystem", waardoor het lijkt of er in je moederbord iets goed scheef zit.
Zeker gelet op die piepgeluidjes. Maar je zou die Default settings eerst kunnen proberen.

Laatst bewerkt:
Is de bios flash wel goed gegaan......zoniet dan kunje het moederbord welweggooien.
een half afgemaakte bios update is moordend voor je moederbord.

Boeing_737 zei:
Als dat moederbord-logo verschijnt, start daarachter je BIOS op.
Dus zou je meteen op F2 of Delete moeten drukken om in je BIOS te komen.

Je zou dan de "Default settings" of de "Optimal default settings" kunnen opzoeken en instellen. (Kijk b.v. bij het menu "Exit".)

Hoe oud is je moederbord? Want AC97 is een "onboard soundsystem", waardoor het lijkt of er in je moederbord iets goed scheef zit.
Zeker gelet op die piepgeluidjes

Als ik tijdens het moederbord logo op delete druk, komt erop "BIOS Instellingen menu word geladen" ofzoiets, en dan word het direct zwart.

En ik denk dat mijn moederbord nog niet zo oud is (socket 939), want ik heb hem vorig jaar laten samenstellen...

puppie zei:
Is de bios flash wel goed gegaan......zoniet dan kunje het moederbord welweggooien.
een half afgemaakte bios update is moordend voor je moederbord.

Ik heb de flash update niet kunnen doen, want als ik het BIN bestandje naar het programma sleepte om up te daten, kwam er een foutmelding met "dit bestand is niet geldig" ofzoiets.

Haal het geheugen er es uit en zet het er opnieuw in. Mocht je 2 reepjes hebben, dan ff 1 voor 1 plaatsen en testen om te zien of het hier aan ligt.

Nu heb ik vandaag nieuwe cooling gekocht (warmtegeleiding) en nog altijd werkt het niet.
Ik heb wel per ongeluk een paar keer de pc opgestart zonder het cmos kapje op de pinnen, kan toch geen kwaad hoop ik? Soms als ik BIOS gereset krijg werkt het (en als ik dan een zwaar spel speel slaagt de pc af).
Het lampje van het moederbord brand wel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan