PC start niet op (met onduidelijke piep.)

Status
Niet open voor verdere reacties.

T._de_vries

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 sep 2003
Goedenacht (of morgen, middag, avond hoe laat het ook is,)

Ik heb een pc in elkaar gezet met de volgende specificaties:

Moederbord Asus A8N-E
Processort AMD 64 3500+
Geheugen, diverse soorten geprobeert in deverse geheugenbankjes (oa corsair, GeIL en Twinmos)
Videokaart: Ati X1950XT
Besturingssysteem: Nog geen, maar stond eerst xp op
Schijf, verschillende geprobeert, maar geen resultaat

Het probleem:
Als ik de pc opstart hoor ik een soort lange piep van 1 a 2 seconden en die piep klinkt een beetje onregelmatig (geluidsopname is hier te vinden: http://timothy.sohosted.com/zooi/geluid.mp3 .) Na de piep krijg ik geen beeld en blijft mijn scherm op standby staan. Het scherm is het in ieder geval niet, want ik heb verschillende geprobeert, geheugen kan het niet zijn want ik heb ook verschillende soorten geheugen geprobeert. Ik heb ook zo kaal mogelijk opgestart, dus alleen moederbord, processor en geheugen, met hetzelfde resultaat.

Het rare is dat het voorheen prima werkte, maar ik heb er nu wat nieuwe fan's op gezet (op oa. het moederbordchipje en de videokaart) en nu doet ie het niet meer. :confused:

Iemand die mij verder kan helpen? Tot zover, bedankt!

heb je al met een geheugen reep al geprobeerd ?
heb je de bios ge reset na het plaatsen van het geheugen.
probeer ook de video kaart the herplaasten.
is de pc verders stof vrij.
stroom conectoren goed aan gesloten deze kunnen wel eens los schieten
probeer anders op te starten met alleen 1 reep geheugen,beeld kaart en cpu verders heb je even niets nodig.
je krijg direct zwartbeeld met een piep toon of krijg je wel de optie om in de bios te komen.
als je wel in de bios kan laad dan defaults settings.
probeer ook eens een ander slot waar je de ram in doet deze kan defect wezen.

Laatst bewerkt:
Ik heb tot 1 uur lopen kl*t*n en gelukkig had ik het probleem gevonden. Het zat hem in de videokaart. Geheugen kon het niet zijn, want ik had al 6 verschillende geheugenreepjes in 4 verschillende bankjes gedaan.

Het probleem zat hem in de koeler van de videokaart. Er zat een soort clipje op de achterkant van de videokaart waaraan je de koeler moet schroeven. Aan één kant van het clipje zat een soort plastic wat niet stroomgeleidend was en dat zat dus niet aan de andere kant. Ik had hem verkeerd om erop geschroefd, dus waarschijnlijk was er een soort van kortsluiting in de videokaart. Na dat dingetje te hebben omgekeerd werkt alles perfect! Ik was gister al bijna ten einde raad, maar gelukkig kwam ik op het idee om de koeler er opnieuw op te zetten en dat was dus meteen de oplossing.

In ieder geval bedankt voor je hulp! :thumb: Ik was eerst al bang dat m'n processor of moederbord kapot was, maar op een ander forum kwam ik dit tegen

Doe zoals ik reeds postte: alles uittrekken, enkel het speakertje, mobo, cpu en voeding. Je zal pieptoontjes moeten krijgen (korte en lange) die aangeven dat het geheugen niet geplaatst is. Als dit zo is ben je al zeker dan het mobo en de cpu werken.
Dan moet je kijken dat je de geheugens goed plaatst en opnieuw proberen.

Toen kwam ik er dus achter dat de cpu en moederbord gelukkig nog heel was. :)

Zo ik ben weer blij. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan