pc start niet op na uitbreiding geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

FritsW

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2001
Hallo,

Ik heb nieuw geheugen bijgeplaats (128 Mb) in een pc van ong 3 jaar oud en nu start ie niet meer op. Om de 5 sec hoor ik een piep, maar verder niets. Het gekke is dat ie wel opstart na het indrukken vd 'reset' knop en het piepen dus ophoud. Het extra geheugen functioneert dan prima.

Ik vraag me af of het geheugenbankje goed is. Er zat al een 128 Mb geheugen bankje in met 8 van de zwarte blokjes op de zijkant en ik heb een nieuwe bijgeplaatst met slechts 2 zwarte blokjes. Ze heten wel beide SDram.

Kabels e.d. gecontroleerd maar vlg mij zit er niets los.

Wie weet waar ik moet zoeken?

bvd!

Frits

Probeer ze eens in een andere volgorde in te prikken in je geheugenslots.

Even in je boekje van het moederbord kijken of je wel twee verschillende soorten geheugen kan plaatsen.
En zoals sigma al schrijft een keer wisselen wil ook wel eens helpen.

mzzl.

Duik je bios eens in en zet daar 'reset configuration data' een op enabled, herstart daarna de pc en kijkof het dan wel goed gaat.

Bedankt voor jullie tips, echter helaas nog zonder resultaat.
- wisselen hielp niet, start ook niet op met alleen de nwe geheugen module (ook niet mbv reset). Beide geheugenbankjes zijn OK, want met het originele geheugen in beide start ie op.
- in het boekje staat niets meer over moederboarden, geheugen etc.
- in bios 'reset config. data' enabled, daarna start ie op, maar zodra ik de pc opnieuw aanzet is het weer mis. Ik denk omdat de pc na modificatie van bios alleen maar reset en dus niet volledig opnieuw opstart.

Het nieuwe geheugen werkt wel, want als ik via 'reset' opstart is de pc stukken sneller. Echter hij telt niet verder dan 196 Mb terwijl ik 256 zou verwachten.

groeten
Frits

Ik bedenkt me net dat dat het nieuwe geheugen een bus(?)snelheid heeft van 133 , terwijl moederboard een snelheid van 100 heeft. Zou het daaraan kunnen liggen?

Nee, het snelheidsverschil zou niet uit moeten maken, de snelste gaat gewoon langzamer lopen.

Ik vermoed dat het nieuwe geheugen double-sided is en dat je pc daar niet mee overweg kan.

Slot

Probleem lijkt te zijn opgelost. Volgens de leverancier gebruikt het nieuw gekochte geheugen 4 chips, terwijl mijn systeem daar te oud voor is. Ik kan 'm ruilen voor een geschiktere module.

Bedankt voor jullie meedenken!

groeten
Frits

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan