PC start niet op??

Status
Niet open voor verdere reacties.

falconetti

Banned
Lid geworden
3 mrt 2001
Goede kennis belde net: hij gebruikt Win 2000, PC start niet meer op, vraagt om boot.
Hoe moet je PC opstarten? Hij is een nette vent: gebruikt altijd legale programma’s dus hij heeft Cd-rom’s en zo.

grtz
Falco

Als hij geen bootdisk heeft, zou hij in zijn setup even kunnen veranderen dat eerst de cd-rom ingelezen word, zodat hij z'n windows-cd als boot-cd kan gebruiken. Dat kan hij als het goed is voor een reparatie-optie kiezen (ik neem aan dat zijn windows verrot is).

Was even bij hem. Als je PC opstart dan krijg je direct na 4-5 regels de melding:
-Auto detecting Pri Master...press <Esc> to abort.

Je kan lang wachten gebeurd NIETS. Als je op Esc klikt dan krijg je:
-Pri Master not detected
-Auto detecting Pri Slave..press <Esc> to abort..

Gebeurd weer niets.
Hij heeft geen boot floppy voor 2000 maar alleen voor Win98. Werkt dat ook?

Na wat klooien kwam ik wel tot D (waar de CD erin zat) maar als ik dan het command: setup geef dan krijg ik de melding: cannot run in DOS.

Hoe werkt dat bij Win2000 ?? Wat voor command moet je dan geven? Volgens mij herkent dat PC ook de HD niet.

Graag wat duidelijke uitleg.

Alvast bedankt
Falco

Als het goed is krijg je helemaal in het begin te zien iets in de trend van : "press F1 to enter setup". Dan kun je in de setup een boot-volgorde van de stations ergens instellen. Waar precies dat verschil per computer, maar het moet niet moeilijk zijn dit te vinden. Gewoon effe alles ofgaan. Als je dan de cd-rom drive als eerste zet, en je afsluit en opnieuw opstart, zal de computer de Windows-cd (die er dus al inmoet zitten) inlezen, waarschijnlijk.

Zo ver komt hij niet: Press...to run setup.
Ongeacht wat je daarna drukt kom je niet in de BIOS.

Heb het volgende gedaan:

1-CD met Win2000 (het is dus een Duitse versie) op mijn PC gezet en de 4 boot floppy's gemaakt.
2-Als 2e variant heb ik van internet de 4 boot floppy's gedownload (engelse versie).

Ik kan met beide (Duits of Engels) een boot uitvoeren. Daarna krijg ik de mogelijkheid om Win 2000 te repareren of te instal. met behulp van CD-rom.
Ongeacht wat ik kies: reparatie of instal. komt de melding (D of En) dat dit niet mogelijk is omdat er geen harde schijf erin zou zitten. Maf, toch?

Wat zou aan de hand zijn: is de HD naar de k...te of is dit gebeurd door/via een virus?
Wat nu???

Grtz
Falco

melding indiceert inderdaad dat er geen harde schijf in zit. Hij kan immers de primary master niet vinden (je eerste schijf dus)

staan de jumpers wel goed ingesteld. Zijn alle IDE-kabels goed aangedrukt ?

Druk is F1 of del dan, misschien kom je dan in je bios !!

Hoi Vaat,
Kan nu niet kijken (ik ben thuis).
Hier (winME) gebruik ik Del. Bij hem deed ik Del en ook alle andere F-jes maar het lukte niet.
Dat PC is een Compaq (ben zelf niet echt weg van deze merk...). Eerst werd met ME gewerkt en daarna hebben ze 2000 erop gegooid.
Het werkte wel tot nu toe.
Hun probleem: het is een PC met veel bestanden/gegevens van een fysiotherapie praktijk. Ik zeg dit omdat ik heb al voorgesteld om: format C uit te voeren. Men was niet echt blij mee.

grtz
Falco

zelfs format c: werkt niet als de schijf niet herkend word.

Geplaatst door vaat
zelfs format c: werkt niet als de schijf niet herkend word.

Ja en dan? Ik dacht: als format C zou werken dan is alles door een virus of zo gekomen. Het is toch vreemd dat opeens de HD weg is

Geplaatst door falconetti

Ja en dan? Ik dacht: als format C zou werken dan is alles door een virus of zo gekomen. Het is toch vreemd dat opeens de HD weg is

je moet eerst van deze melding af:

-Pri Master not detected
-Auto detecting Pri Slave..press to abort

zoals ik al zei:

staan de jumpers wel goed ingesteld. Zijn alle IDE-kabels goed aangedrukt ?

anders moet je proberen de harde schijf even in een andere pc te hangen. Kijken of hij het daar wel doet ..

praktijk

Als hun een praktijk bezitten of een computer hebben waar belangerijke info opstaat dan zouden ze hem gewoon weg moeten brengen, dit bedoel ik alleen maar goed inverband met het feit dat iedereen een foutje kan maken en sommige fouten zijn permanent.
Maar goed, ik zou als eerste maar eens kijken of de flatcables inderdaad goed zitten, zowel aangedrukt als volgorde, als de pc altijd heeft gewerkt en zomaar op een ochtend niet meer dan ruikt dat absoluut naar misdaad.
Als dit toch het geval is dan zou ik maar gewoon eens een win98 opstart flop pakken en pc aanzetten, bios ingaan hetzij door tijdens opstat het scherm goed te lezen en waarschijnlijk op delete of F10 te drukken.
In de bios aan te geven dat de pc als eerste moet opstarten met de a drive en dan maar eens een kijkje gaan nemen op de harde schijven.
Hou er rekening mee dat sommige bios pc's helaas een autoconfig hebben, of te wel een bios die je niet kunt betreden maar alleen maar automatisch alles invult wat er veranderd is aan de binnen kant, als dat zo is dan zou ik maar eens vragen of ze ECHT NIETS veranderd hebben of gedaan hebben.

Succes jjw
(nu heb ik zere vingers)

Ik had al dat met F-jes geprobeerd mar kwam niet in de Bios. Dat heb ik soms met de....... Compaq PC's.
En nu het vreemde: ik ging even langs om te kijken wat hebben ze gedaan. Mijn kennis zegt= steeds geprobeerd en opeens ging de PC wel opstarten. Heeft 1 dag gewerkt en daarna (nu dus) opnieuw hetzelfde: PC start niet meer op.
Vreemd toch ??

Geinig

We blijven lachen, maar goed, je krijgt nu dus weer dezelfde melding als in het begin, geen master en slave primair te vinden of te wel geen harde schijven aanwezig.

Wat ded die kennis daarvoor allemaal met de pc?
Internet, spelletjes, alleen maar kantoor verwerking?
Weet je dat mischien.

Vindt het nog steeds maar een raar verhaal dat een pc zomaar uit het niets het niet meer doet.
Zijn de voedings kabels voor de harde schijven wel goed aan gedrukt, niet per ongeluk los getrilt.
Alles is mogelijk

succes jjw

Je hebt gelijk: het is wel lachen.
Ik zou deze dagen nog heen, kijken hoe dat met de kabels zit.
Volgens mij (denk ik) doen ze geen spelletjes. Wat ik (beetje) weet is dat ze regelmatig 1 of ander update doen dat ze per post (floppy) krijgen voor hun administratie.
Ik meld het nog wel :D :D

Falco

Opgelost, computer ligt nu waar bijna alle oudere Compaq PC moeten liggen, namelijk in de sloot. :D :D :D :D :D

Gelijk heb jw

Blub blub, je hebt helemaal geblubt dat die daar is geblubt.

Grtjs JJW.....blub blub blub.

Toch nog even reactie. Harde schijven KUNNEN gewoon crashen hoor. Hoef je niet zo verbaasd over te doen. **** happens....

Dat is wel mogelijk, Max, maar volgens mij als dat crasht dan is het niet zo dat hij doet niets 3-4 dagen en vervolgens 1 dag wel.
Persoonlijk (dus eigen mening) ik vind dat Compaq merk, maar 10x niets.
Je kan ze zo voor 15-10 Euro krijgen bij de stortplaats.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan