PC start niet op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bleeker

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2007
Hallo beste mensen,

Speciaal voor mijn probleem heb ik een account aangemaakt hier. Dit is m'n eerste post en eerste visit op dit forum. Ik heb wel eens eerder hier gekeken, maar dit is de eerste keer dat ik echt serieus op dit forum zit.

Mijn probleem is dat de computer niet meer opstart. Het klinkt misschien heel gek, maar als ik op de "aan-knop" heb gedrukt start de computer zelf wel op, maar ik zie alleen een zwart scherm. Ik heb de pc al 10 minuten aan laten staan, maar alles wat ik hoor is een zoemend geluid (dat ik altijd hoor).

Ik zit nu op een oude computer die het nog wel doet maar een soort vooroorlogs is. Ik gebruik hem dus nu weer eens voor deze thread.

Ik wil niet zeggen dat ik veel verstand heb van computers, maar ook niet weinig.

Specificaties pc:
- werkgeheugen: 1024 MB
- harde schijf: 80 GB
- processor: (weet ik niet precies) iets met +3000
- besturingssysteem: Windows XP Home Edition

Deze PC is ook niet echt nieuw. Over een paar weken is hij 3 jaar oud.
Het is echt een groot probleem voor mij, omdat we met z'n drieën actief gebruik maken van de computer en hij staat bijna de hele dag aan.

Alvast bedankt,

Marijn Bleeker

Welkom op dit forum,

Als eerste, als je de pc start hoor je dan nog wel een piepje uit je luidspreker komen?

Ik ga even luisteren.

- edit: ik hoor geen piepje nee... wel als ik de pc weer uitzet, maar dat kan aan mijn pc liggen =]
Nog iets vervelends: ik heb geen cd van Windows XP. Helemaal niks, geen enkel cdtje of dvdtje.
Bij de levering zat die er gewoon niet bij.

Juiste specificaties:

AMD Athlon64 3000+ processor
1024MB werkgeheugen
160GB hardeschijfruimte
MS Windows XP Home Edition [OEM versie] NL Recovery

Laatst bewerkt:
Zet het ding eens uit en zet 'm daarma aan en druk vanaf het moment dat de stroom erop komt, herhaaldelijk op de F8 toets (elke halve seconde) net zolang totdat er "iets" gebeurt / gebeurt er iets en zo ja, wat zie je?

Als ik op m'n stoel zit kan ik met m'n grote teen de pc aanzetten.
Vanaf dat moment ben ik als een razende op F8 gaan drukken (met beleid...)
Het scherm blijft zwart... zwart... en zwart...
Bedankt voor de suggestie toch Pasja!

Als je al niets hoort dan ligt 't waarschijnlijk aan je moederbord. Je bios wordt namelijk niet geladen, vandaar mijn vraag over dat piepje. Wat je nu kunt doen is de battery van het moederbord verwijderen en na een minuut of 5 weer terugplaatsen. Als je de kast toch al open hebt, kun je misschien ook eens voorzichtig met een stofzuiger al het vuil weg halen.
Oh ja verwijder wel eerst de stroomkabel en zorg dat je goed geaard bent.

Ik zou je bios eens resetten. Dus pc uit de stekker, kast openmaken, ineens eens zien of er niet teveel stof tussen zit of kabels loszitten. Dan zie je normaal ergens op je moederbord een ronde batterij, die haal je er even uit, na een minuut of 5 terug erin, en dan pc terug opstarten. Krijg je dan nog geen beeld, is er waarschijnlijk toch een hardware probleem.
Edit: shadowbikes was me net voor :-p

WAAROM toch altijd weer die "batterij eruit" oplossing !?

Wat nu als de eigenaar van deze pc wat minder verstand heeft van het BIOS ? De systeembuilder heeft het bios wellicht getweakt voor juist die ene machine waarop TS zit te werken! WIJ kunnen toch godsonmogelijk zien wat er allemaal getweakt is in het bios voor juist deze ene machine..........!!!!!!!!!!!! Waarom toch dat cmos batterijadvies ??? Misschien is (bijvoorbeeld) de geheugensnelheid wel op 4 plaatsen in het BIOS getweakt. Is TS mooi klaar als hij de standaard BIOS values laadt.....................

Laatst bewerkt:
Oké, ik ga het eens proberen. Ik denk dat het morgen gaat worden, omdat het nu toch een beetje laat gaat worden. Als het zo nog lukt, ga ik zeker op jullie reageren.
Wat moet ik nou precies wel doen en niet doen? Want van de ene kant hoor ik dat ik de batterij van het moederbord moet halen en van de andere kant dat ik dat absoluut niet moet doen. Opheldering a.u.b?

- edit: dat was snel Pasja!

Laatst bewerkt:
Doe het voor de hand liggende vooral ook -> is de monitor goed? Werkt deze op een andere pc wel?

Ik heb inderdaad niet zoveel verstand van BIOS, maar ik weet dat dat de basis is van heel de PC. Ik zou alleen in vredesnaam niet weten hoe de BIOS eruitziet. Ik heb de binnenkant van een PC wel eens gezien, maar ik weet echt niet hoe zo'n batterij er dan uit ziet...

:rolleyes:

Pasja, je lees toch dat 't kreng helemaal niets doet, geen piepje geen geluidje, dus kun je nagaan dat de bios 't al niet doet.

Ik heb de monitor van deze oude PC beneden ook geprobeerd maar daar zag ik ook alleen een zwart scherm. Dus ik neem aan dat als ik de "nieuwe" monitor op de "oude" PC zet, dat die het gewoon doet. Ik ga zo proberen om hem schoon te maken.

Pasja, je lees toch dat 't kreng helemaal niets doet, geen piepje geen geluidje, dus kun je nagaan dat de bios 't al niet doet.

Er zijn pc's die geen systeembeep geven (de mijne bijvoorbeeld..................... )

Geef mij daarnaast één goede reden om het bios te resetten als de pc van de ene op de andere dag niet meer op wil starten, wáárom zou dan een biosreset nodig moeten zijn?
Geef daarna TS svp een handreiking om zijn bios weer te krijgen zoals het was (getweakt door de systembuilder)

Laatst bewerkt:
Geef daarna TS svp een handreiking om zijn bios weer te krijgen zoals het was (getweakt door de systembuilder)

Ik lees iets over tweaken en systeembuilder. Er is voor zover ik weet niks getweakt door een "systeembuilder"(?).

Wat is trouwens een TS, want ik krijg het idee dat ik dat ben :)

Oke, da's dan nieuw voor me, tot nu toe hebben alle pc's die ik heb gehad een beep.
Wat jij aandraagt van monitor wissel is dan een goede optie, maar zo te zien haalt dat ook niets uit hier.
Waarschijnlijk zal 't dus een grote stofboel binnen in zijn pc zijn. m.a.g. kortsluiting of weet ik veel.

TS = Topic Starter en idd. dat ben jij.

Vóór allerlei redelijk onomkeerbare oplossingen aan te dragen is het wellicht handig om éérst aan TS vragen te stellen zoals:

- ís er wat aan de pc veranderd (hardware en/of softwarematig, kort voor het probleem zich voordeed?
- is er iets anders gebeurd wat anders is als anders? ("vreemde" sites bezocht, hebben "vreemde" mensen aan de pc gezeten, andere ongebruikelijke dingen....... ?)

Laatst bewerkt:
Dat geeft echt weer hoop wat je zegt =]
Zijn jullie veel online op dit forum, dat als ik morgen wat zeg, dat ik dan ook weer zulke ontzettend snelle reacties krijg? Want ik ben een beetje moe, dus lijkt het me niet zo verstandig dat ik nu in mijn PC ga lopen wroeten...
Met wat kan ik dan het beste schoonmaken? Emmertje erover? Nee grapje.
Gewoon een vochtig doekje, papiertje, Swiffer Duster, wattestaafje met alcohol, stofzuiger? Ik heb echt geen idee.

Tweaken:
zelf heb ik bijvoorbeeld een moederbord met een "standaard" bios waarin het geheugen op 800 Mhz staat ingesteld. Daar ik echter 1066 Mhz geheugen heb, is het bios anders "ingeregeld" -> getweakt.

Wat nu als jij bijv. onboard video hebt met een bepaald instelbaar video geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan