PC start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ Leko

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Mijn pc heeft altijd naar behoren gewerkt. Op een gegeven moment start de pc niet goed op. Nu starte hij helemaal niet op. Wanneer je de pc aanzet komt het Windows log in beeld en loopt de pc vast. Wanneer je het opstarten een aantal keren herhaald heb ik misschien geluk dat hij iedere keer iets verder gaat. Echter loopt hij uiteindelijk weer vast. Verder worden de cd-rom stations niet meer herkend. Een hele enkele keer start hij door en dan krijg je beeld de iconen verdwijnen en door Cntrl - Alt - Delete kom je in een schermpje waar je dingen kan zoeken en opstarten. Echter dit is nu ook verledentijd. Ook opstarten in veilige modus of de andere opties genoemd werken niet. Wit komt dit bekend voor en kan me helpen.

Gr. Leen:shocked::shocked:

Goedemorgen Pasja,

Bedankt voor de info. Je schrijft opstarten met WinCD. Kun je me vertellen hoe te werk te gaan. Een simpele vraag voor jou waarschijnlijk maar voor mij niet. Op het internet gekeken of ik hier iets over kon vinden. Zoals ik in een eerder bericht schreef met drive's werken niet ik heb alleen een diskdrive tot mijn beschikking. Ben benieuwd naar je reactie.

Gr. DJ Leko

Windows CD in de lade doen en kijken of er vanaf CD wordt gestart. Zo niet, dan eerst in het bios Booten vanaf CD als eerste optie zetten.

Het bios benader je door vanaf moment van stroom erop, op een toets te drukken. Wélke toets dat is, is veelal biosafhankelijk.

Veel voorkomende toetsen zijn:

Del
F1
Esc

Eenmaal in het bios zoek je naar een scherm waar biosvolgorde staat bijv.:

1st floppy disk
2nd harddisk
3d CD rom

Zorg dat je de volgende volgorde krijgt:

1st floppy disk
2nd CD rom
3d harddisk

Dat eenmaal veranderd, druk je op F10 en bevestig je verandering en verlaat het bios.
Nu start je pc altijd op vanaf CD (zal proberen te starten, want als er geen bootable CD in de lade ligt, gaat het bios naar de 2e opstart optie "kijken" en da's de harddisk.)
De Windows cd ís een bootable CD.

Een CD met foto's / Documenten / een game etc. etc. kun je desgewenst altijd in de lade laten liggen, dáár doet het bios niks mee.

Nog niet gelukt

Ha die Pasja,

Heb een WinCD in de drive gedaan en bij opstarten vraagt hij op een toets te drukken.
Setup van Windows wordt gestart tot zover is het gelukt. Het volgende probleem doet
zich nu voor. Het setup programma vindt nu weer geen hardeschijf terwijl er twee in de
computer gemonteerd zijn. Ik heb toen maar een externe hardeschijf aangesloten, deze
vindt het setup programma en hij maakt daar automatisch een C: schijf van. Echter
installeren kan niet volgens Windows. Waar het mij nu om gaat is het herstellen van
de huidige versie van Windows
. Nog een tip, misschien wijzigen van instellingen ??

Gr. DJ Leko :(

Als óók de hardisks niet meer worden herkend, moet je eens kijken in het bios wat dáár of de harddisks worden gezegd.

Bios kom je binnen door op een bepaalde toets te drukken vanaf het moment dat je de stroom inschakelt en dan blijven drukken (2x per seconde) die toets kan zijn:
Del
Esc
F1
of zedlfs nog een andere.

Goedemiddag Pasja,

Ik wil je toch op de hoogte houden. Ik heb een andere versie van Windows XP in de
cd-romspeler gedaan. En wat schertst mijn verbazing, nu start de cd-rom wel op.
Hij herkent ook de hardeschijven. Na het systeem getest te hebben kun je kiezen.
Ik heb gekozen voor herstellen. Nu wil het dat op de pc twee versie's van Windows staan.
Dus wordt gevraagd welke wil je herstellen. Maak keuze en ja de pc loopt vast.
Toen maar gekozen om C: te formateren en opnieuw te installeren.
De installatie start en op een gegeven moment krijg je de mededeling " na 15 seconden
wordt het systeem herstart " of druk op enter. Druk op enter, krijg het Windows logo en vervolgens
loopt het weer vast. Ik weet het niet meer, je zou bijna zeggen er zit een virus op de pc.
Ik durf je het bijna niet meer te vragen maar nog tips of hits.

DJ Leko

Laatst bewerkt:
Ja,
simpelweg opstarten met die CD en dan kiezen voor het verwijderen van álle partities. Daarna formatteren en gegarandeerd dat het dan gaat werken. (de nieuwe installatie)

Jammer

Ha die Pasja,

Heb het gedaan zoals je hebt gezegd, cd rom in de drive, verwijderen van álle partities, geformateerd. Dit alles ging goed, de pc start na de eerste procedure op. Windows logo komt in beeld, in het balkje eronder lopen de blauwe balkjes. Deze stoppen zoals voorheen
het ronde lampje op de kast knippert niet meer maar blijft continu branden. Ik probeer het
nog een paar keer en mocht het niet lukken dan denk ik dat de pc een klein ongelukje krijgt.

Gr. Leko

Het is dus geen virus, ook lijkt mij een aantal hardware defecten redelijk onwaarschijnlijk.
Een geheugen defect of een kapotte harddisk, óf een defecte WindowsCD houd je over. Probeer eens een CD van iemand te lenen. Lukt het daarmee wel of..............?

Ik geef het op

Beste mensen

Hartelijk bedankt voor het meedenken. Het probleem bestaat nog steeds en
ik zie geen optie's meer hoe hiermee verder te gaan. De PC is door mij op
nonactief gesteld. Vervelend financieel is het niet mogelijk om een nieuwe
aan te schaffen. Dus ik zal het even zonder moeten doen. Gelukkig kan ik
wanneer nodig van een pc gebruik maken van een goede vriend.

Gr. DJ Leko :thumb:

Ps, ik hoorde onlangs iemand zeggen op het bedrijf waar ik werk, op het
moederbord zitten allemaal van die transistoren (kan ook anders heten) met
een zilveren bovenkant en een kruisje. Als deze bol gaan staan dan is je
moederbord naar de knoppen. Komt dit bekend voor ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan