Pc start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Een kennis van me heeft een pc die niet opstart en daar ga ik morgen eens naar kijken. Nu misschien heeft iemand hier nog tips/ideeën voor wat het zou kunnen zijn?

Symptomen:
pc start niet meer op en geeft een foutmelding in de aard van: "can't find floppy" en dergelijke
heeft een AMIBIOS en gaf vroeger altijd een biosbeepje maar nu zou het dat niet meer doen. Maar ik kan nergens vinden wat geen biosbeepje wil zeggen bij een AMIBIOS. En ben ook niet zo bekend met een amibios.

Kijk even of alles goed staat in de bios zoals hd als eerste opstart drive.
En of er wel een floppy drive geinstalleerrd is, zo nee zet deze functie dan uit in de bios.
Zo ja wel geinstalleerd controleer de bekabeling of die goed zit.

En of er wel een floppy drive geinstalleerrd is.

Dit heb ik al gevraagd en ze hebben er een. Kan het alsnog helpen die functie uit te zetten? Ik denk toch niet dat ze dat ding in deze tijd nog gebruiken...
Aan de andere kant vrees ik dat het het probleem niet zal verhelpen aangezien er naar het schijnt meer dingen op het scherm verschenen die "not found" waren.:confused:

Gewon eerst eens een bios reset uitvoeren kan zijn dat die problemen heeft dan wil een reset wel eens wonderen doen.
Floppy kan in de bios uitgeschakeld worden.

Biosreset was ik sowieso al van plan. Ben benieuwd wat het morgen zal zeggen.

De pc staat nu hier bij mij zodat ik er ongestuurd naar zou kunnen kijken.

Ik heb de hdd als eerste in het bios ingesteld maar dat mocht niet baten. Wat me ook opviel was dat er iets stond als "Primary master: not installed
secondary master: not installed" ofzoiets.

Biosreset uitgevoerd door het biosbatterijtje er 15 min uit te halen. Kast weer toe, kabels weer aangesloten... Maar nu krijg ik zelfs geen beeld meer. Wat is de volgende stap?

Ik heb het moederbord er eens uitgehaald en op een houten plank gelegd. Alle pcikaarten eruitgehaald, een reepje geheugen eruitgehaald en aangezet. Geen resultaat, niets op het scherm, geen biosbeeps.

Voeding weer afgekoppeld, biosbatterijtje eruitgehaald voor 10min, tweede reepje geheugen eruitgehaald, videokaart er ook uitgehaald, moederbord ontladen en voeding weer aangesloten. Geen biosbeeps...

Mobo stuk neem ik aan?
Het is nog zo'n heel oud ding en ik heb geen idee wat er van cpu en dergelijke opzit. Ik gok een P4 socket 478 en ik denk niet dat je zo gemakkelijk een mobo vind waar dat nog oppast dus ik vrees dat vervangen onbegonnen werk is.

Iemand nog een idee of opgeven die handel?

Als je wilt testen moet je altijd geheugen en videokaart monteren, geeft dat geen resultaat dan kan de voeding ook defect zijn.

De eerste keer heb ik getest met videokaart en 1 reepje geheugen.

Ook getest met een andere voeding. Lijkt me sterk dat deze beide kapot zijn:confused:

Als je al getest hebt met andere voeding dan ga er maar vanuit dat je moederbord defect is.
Zitten er toevallig geen bolstaande elco's op wat dat is vaak een probleem bij oudere moederborden.

Wat zijn en hoe herken ik elco's?

attachment.php

Als dat die condensatortjes zijn. (edit: bedankt voor de afbeelding, vreemd genoeg kreeg ik die pas te zien nadat ik had gereageerd...)Voor zover ik kan zien zijn daar geen van opgezwollen of iets dergelijks.

Ik vind het echt vreemd. Het ene moment doet ie het... (in de zin van, hij toont een biosscherm en we kunnen in het bios)

Het volgende moment doet ie het niet meer nadat we hem gewoon even hebben opengedaan, op z'n kant hebben gelegd en het batterijtje er 10 min hebben uitgehaald...

heb je al gezocht op internet naar problemen met het specifieke moederbord?
Wellicht is het wel wat veel voorkomends.

Ik zou bij god niet weten om wel moederbord het gaat... :S
De enige herkenbare letters die er opstaan zijn "Amptron", maar tot nog toe niets gevonden daarover...

op veel moederborden staat het in mini letters ergens tussen. Althans: ben er zo een paar keer achtergekomen.
Maar dat zijn echt mini-letters hoor.

Naar miniletters heb ik dus ook al gezocht, maar niets gevonden. Waar staat het meestal?

Heb je de bekabeling wel goed aangesloten, zoals van de voeding, resetswitch, powerswitsch enz. want als daar iets niet goed zit zal die het niet doen.

Ja, voeding zit goed in... de powerconnector zit aangesloten dus dat zou ik moeten werken.

En de powerswitch en resetswitch heb ik weer aangesloten als voorheen. Alleen de hddindicator of de powerindicator (lampjes) een van die twee is gebroken en lukt niet meer om dat aan te sluiten. Maar hij gaf zelfs geen biosbeeps. Ook niet toen er niets aangesloten was. Dus dan is het mobo toch naar de haaien?

Ja als die helemaal niets doet en je hebt de voeding al uitgewisseld dan kun je er van uit gaan dat je moederbord de geest heeft gegeven,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan