Opgelost PC start niet op

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

lady42

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
PC start op, maar stopt nog voor de BIOS, er staat dan dat ik op DEL of F2 moet drukken om in de BIOS te gaan, maar dat werkt niet. Na resetten van de BIOS gaat ie wel aan, maar het beeldscherm blijft zwart. De aan/uit knop brand ook niet meer. De voeding is iets meer dan een jaar oud. Dus wat nu?

Die had ik vervangen,maar dat helpt niet. Hij doet helemaal niks meer, lijkt in eerste instantie normaal op te starten, maar ik krijg helemaal niets te zien op het beeldscherm en ook het lampje van het aan/uitknopje brand helemaal niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat melde je al, doe die test, zet eerst het geheugen erna in, dan de videokaart, zelfde peeps of andere?

Als je het advies opvolgt om componenten uit de computer te halen, bij mij bleef de computer op zwart wanneer het netwerkkaartje stuk was. Haal deze er eerst uit. Spanning er vanaf.

Computers zijn vaak beveiligd tegen het niet willen rondgaan van de ventilator dus ga eens na of dat het doet. Het kleine stekkertje van de fan kan ook los zitten of een kabel raakt de schoepen of stof heeft zich er onder opgehoopt waardoor die wordt geblokkeerd.

Behalve piepjes kunnen geven in een code, hebben deze computers een aantal lampjes op het moederbord, die aangeven of er iets niet goed aan is, denk ik.

Ben er vanavond mee aan de gang gegaan, maar helaas doet ie nu helemaal niks meer, geen lampjes en ook geen beepjes, hij is gewoon hardstikke dood. Ik denk nu dat het haast wel de voeding moet wezen, hoewel die nog maar 15 maanden oud is, maar misschien heb ik het ook wel helemaal mis. Dus wat nu?

Een voeding tester stekker er op en kijken wat de lampjes aangeven. Voeding tester stekkers zijn in principe niet zo duur. Ook kan je bepaalde draadjes van de breedste stekker doorverbinden met een verbogen paperclip (op dat moment wel even de stroom er af) en met een multimeter meten hoe veel Volt er op de verschillende stekkers staat. Uitgenomen kan een reparateur dat dus ook gemakkelijk doen, waar je bij bent, dus vraag in dat geval even prijsopgave. Iemand uit jou kennissenkring kan misschien testen of heeft een voeding en tenslotte is Marktplaats een mogelijkheid.

Het is geen uitzondering dat een voeding al snel "de geest geeft." Lees eens reviews op bijvoorbeeld de Newegg site. Soms kan je het beoordelen aan de hand van of het een merkloze is en als het Wattage veel te laag geweest is. Het kan naar pepermunt of geschroei ruiken en binnenin zitten veel grotere condensatoren, daarvan kan de huls los zitten en de in drieën gedeelde bovenkant bol staan. Let er op dat er dagenlang hoogspanning op condensatoren (stroomverdelers) kan blijven staan.

Bedankt voor de info. Vroeger ging ik altijd naar Norrod (Paradigit) in Groningen-stad als er iets aan de hand was met 1 van mijn computers/laptop. maar die is nu alleen nog online. Ik zie erg op tegen het opsturen nog afgezien van de kosten, want een PC weegt al snel meer dan 8 kg. Misschien weet iemand hier waar in Groningen een betrouwbare reparateur is met verstand van zaken? Voeding zit nog garantie op, komt bij Conrad weg, dus die ga ik eerst opsturen en dan kijken op de PC het doet met een nieuwe voeding.

Probeer dit eens: plaats een stekkerdoos met een aan- en uitschakelaar tussen de PC. Ipv de schakelaar van de PC te gebruiken, gebruik je nu de aan- en uitschakelaar van de stekkerdoos. Het heeft vroeger bij mij gewerkt.

Nog goede dingen opsturen mag niet. De voeding is snel getest met zo een test stekker. Je kan een andere proberen als die er toch uit moet. Tweedehands op Marktplaats en daarna weer verkopen misschien.

Moederborden gaan echt nog wel vaak stuk ook hiervoor zijn er testkaarten met lampjes.

Je kan misschien in de voeding kijken en er aan ruiken. Mogelijk zie je kapotte kabeltjes. De condensatoren zitten ook achterop het moederbord maar daar zijn ze heel klein. Bij alle elektronica gaan deze het snelst stuk en je kan het zien als ze stuk zijn. Dat was het waarschijnlijk voor ons maar als er een NoRRod zat, dan is er vast ook wel een andere reparateur. Een multimeter koop je voordelig bij Action. Op YouTube is te zien "test PSU" alleen steek het metaaldraadje niet tussen de bepaalde kabels met de spanning er op want het vonkje van het verbinden trekt een striem over de vingers. Behalve dat is het maar maximaal 12 Volt.

Probeer dit eens: plaats een stekkerdoos met een aan- en uitschakelaar tussen de PC. Ipv de schakelaar van de PC te gebruiken, gebruik je nu de aan- en uitschakelaar van de stekkerdoos. Het heeft vroeger bij mij gewerkt.

Lol, dat was dan in de vorige eeuw, sinds de ATX wordt er aangezet met een maakcontact.....

En over de bios beeps volgorde heb ik niets gelezen.

Daarnaast, Google eens op pc winkel Groningen.

Ik heb de voeding inmiddels opgestuurd en hier over vooraf contact gehad met Conrad en zij zeiden dat ik de voeding mocht opsturen, omdat ie volgens hen kapot is. De voeding was niks aan te zien en ook heb ik totaal niks geroken (ik heb een zeer goed reukvermogen) net als vorig jaar toen de vorige voeding kapot was, had ik ook niks geroken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan