PC start niet van CD-ROM

Status
Niet open voor verdere reacties.

optiwork

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2011
Goedemiddag,

Vandaag heb ik het verzoek gekregen om een wat oudere MaxData Laptop opnieuw te voorzien van Windows XP Home Edition. Met de tool Darik's Boot and Nuke heb ik de harde schijf gewist.

Vervolgens heb ik de XP CD in het station gedaan de Laptop herstart. Echter, start de laptop niet op van het CD rom station. In de BIOS staat het CD-rom station als primary boot aangegeven. Vervolgens heb ik geprobeerd om door middel van de opstartdiskettes van Microsoft verbinding te maken met het CD station. Dit gaat goed tot het moment waarop SETUP om de CD vraagt. Na het opnieuw plaatsen van de CD blijft de melding verschijnen dat de XP installatie CD geplaatst moet worden.

Aan de CD kan het niet liggen, want in een andere pc werkt deze gewoon. Twee weken geleden heb ik met deze CD ook nog een installatie uitgevoerd. Aan het CD station kan het naar mijn idee ook niet liggen, omdat deze altijd goed functioneerde.

Heeft iemand een idee hoe ik vanaf de CD op kan starten en de XP installatie afronden?

Alvast bedankt voor de reacties.

Je schrijft je hebt de cdrom als primary boot aangegeven maar staat er niet zoiets als first boot device of Boot Device Priority?
Hier moet je dan de cd als eerste plaatsen.
Ook kan de cd beschadigd zijn,controleer dat eens.
Ook als je wilt opstarten van floppy moet je aangeven iets van boot from A in je bios.

Laatst bewerkt:
Om welke bios gaat het?

Je moet normaal zo doen en dan kies je CDROM. In dit onderstaande voorbeeld kiest men USB als 1ste, jij dient CDROM aan te geven als 1ste boot device.

11-Set-as-First-Boot-Device-in-BIOS.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. M'n BIOS ziet er zo uit. Volgens mij staan de instellingen goed. CD is niet beschadigd, want in een andere pc start hij zonder problemen.

Uploaded with ImageShack.us

Heb je toevallig een win98 (bootable) liggen ?
Installeer die met de meest basic options.
Duurt een half uur ong.
Dan je XP installeren vanuit 98.

Bedankt voor de reacties.

CD is bootable, want als ik de CD in een Compaq machine plaats, start deze zonder problemen de Setup.

Helaas heb ik geen Win98 CD liggen. Zijn er nog andere opties? Via MSDOS of iets dergelijks?

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de CD geslipstreamd, helaas kom ik er niet verder mee. Hij wil nog steeds niet booten.

Ik heb het ook nog geprobeerd met de laatste versie van Ubuntu. ISO gedownload, via de ISO burn functie in Windows7 op een CD-R gebrand. Ook deze CD wil niet booten, terwijl deze het in een andere pc gewoon wel doet.

Als de laptop aangezet wordt hoor je wel dat de CD gaat draaien, maar stopt al heel snel weer met draaien. Vervolgens is er op het scherm alleen een knipperende _ zichtbaar.

Heeft iemand nog ideen hoe ik Windows XP Home Edition geïnstalleerd kan krijgen?

Is dat cd station niet kapot dan?
alles wat je probeert stopt uiteindelijk met als de cd erin gaat doet ie het niet.
kun je dit testen mss.

Tot nu toe heeft er na het wissen van de harde schijf met Darik's Boot and Nuke geen enkele cd meer gestart. De Darik's Boot and Nuke cd startte wel gewoon (nu ook niet meer). Mocht het station echt kapot zijn (zou heel toevallig zijn precies op dit moment, maar is goed mogelijk), zijn er dan andere manieren om XP te installeren?

Moederboard ondersteunt geen boot van USB denk ik. In m'n BIOS kan ik alleen kiezen voor:
IDE-0
Floppy
CDROM
Boot On LAN

Helaas heb ik geen externe CD-drive. Zijn er nog andere opties?

Hoi !

Zonder aanvullende hardware: niet mogelijk.

Greetz,

Harry.

Is het niet mogelijk de hardeschijf aan het moederboard van een andere pc te hangen en via die PC te installeren? Vervolgens de hardeschijf in de laptop hangen en booten? Of de CD drive van de andere PC aansluiten op het moederboard van de laptop?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Zoals je zelf ook wel kunt begrijpen vindt @Microsoft je eerste oplossing niet goed; immers: dan koopt toch niemand meer 'n Windows-versie ?

Uiteraard kun je 'n andere CD/DVD-speler aansluiten, zoals ik al aan gaf in 'n vorige post.

Greetz,

Harry.

Nu is er nog iets vreemds aan de hand. Laptop start nu helemaal niet meer. Blijft op onderstaand scherm hangen. met de DEL toets kan ik wel in de BIOS komen en daar aanpassingen doen. Bijvoorbeeld de BOOT volgorde wijzigen. Heeft iemand een idee wat dit nu weer kan zijn?

Uploaded with ImageShack.us

?

Laatst bewerkt:
Je harde schijf wordt niet meer geboot. Heb je de boot device volgorde nog aangepast?

Ja, heb ik gedaan. Boot volgorde heeft even op Boot On Lan gestaan (per ongeluk). Sindsdien komt hij met bovenstaand scherm. Ook als ik de boot volgorde weer op Harddisk - CDROM - Floppy zet. Het maakt niet uit wat ik bovenaan zet, hij komt niet meer verder.

Wat kan dit zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan