PC start regelmatig overnieuw op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joycie

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Ik heb 2 jaar geleden mijn pc samengesteld. Al snel na de aankoop kreeg ik het probleem dat mijn pc steeds opnieuw opstartte. Op den duur na een hoop geklooi deed hij dan weer normaal en een paar maanden later gebeurd het dan weer. Zo gaat het nu al 2 jaar langs :S
Nu zit ik weer met het probleem en weet er echt geen raad meer mee.
Windows zegt dat het een hardware probleem is, maar niet wat. Er staat dan dat het Ram kan zijn, cpu, moederbord of stroomvoorziening. Maar hoe kom ik er nu achter wat er aan de hand is ?

Ik hoop z.s.m. een goed antwoord te krijgen.

Alvast bedankt!!

Misschien 2 jaar geleden verkeerd geheugen gekocht of een te lichte voeding ?

En hoe weet ik dan zeker wat het is ? :P
Ik heb wel zo'n goedkope kast gekocht compleet met voeding, dus misschien is dat het. Maar dan vraag ik me af waarom het soms maanden goed kan gaan....
En hoe weet ik wat voor voeding mijn comp nodig heeft en wat voor voeding er nu in zit?

Zeker is niets in het leven.

Een voeding moet een bepaalde stroom leveren om alle onderdelen ( hardware ) goed te laten werken. Ik heb natuurlijk geen idee wat er allemaal in jouw PC geschroefd zit, dus ik kan moeillijk zeggen hoe zwaar deze voeding moet zijn.

Een moederbord met P4 processor en een zware grafische kaart en 2 harde schijven en een dvd brander en cd rom speler vragen nu eenmaal meer stroom dan een P3 met 1 schijf en 1 brander en een geintegreerde videokaart op het moederbord.

Schroef daarom de kast eens open en kijk hoeveel Watt voeding er nu in zit en welke hardware er allemaal inzit.
Ook een slecht merk voeding zal slechter presteren dan een voeding van een goed merk.

Ok dit is mijn systeem :

Allereerst de voeding:
Powermax 300w

CPU Type AMD Athlon XP, 2200 MHz (11 x 200) 3200+

Moederbordnaam Asus A7N8X-E Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 1 WiFi, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)

Moederbord Chipset nVIDIA nForce2 Ultra 400

Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)

Video kaart NVIDIA GeForce FX 5900XT (128 MB)

Geluidskaart nVIDIA MCP2 - Audio Codec Interface

Harde schijf SAMSUNG HD300LD (279 GB, IDE)

Harde schijf SAMSUNG SP2514N (250 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Optische Station _NEC DVD_RW ND-3520A (DVD+R9:4x, DVD-R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:48x/24x/48x DVD+RW/DVD-RW)

Optische Station HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B (16x/52x DVD-ROM)

Netwerkkaart Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45 (192.168.2.120)

Is dit genoeg om te weten wat voor voeding ik nodig heb? Of dat mijn voeding goed is?

Dat is een hele waslijst aan hardware, waarvan de 300 Watt voeding naar mijn mening aan de krappe kant is. En omdat je vermeld dat alles in een goedkope kast geschroefd zit, mag ik niet verwachten dat daar dan een kwaliteits voeding bij geleverd was.

Omdat je het probleem al vanaf het begin hebt, denk ik dat deze voeding het allemaal niet trekt.

Het beste is ook altijd een iets ruimere voeding te kiezen.

In jouw geval zit ik te denken aan een 400 Watt voeding.

Dat is een hele waslijst aan hardware, waarvan de 300 Watt voeding naar mijn mening aan de krappe kant is. En omdat je vermeld dat alles in een goedkope kast geschroefd zit, mag ik niet verwachten dat daar dan een kwaliteits voeding bij geleverd was.

Omdat je het probleem al vanaf het begin hebt, denk ik dat deze voeding het allemaal niet trekt.

Het beste is ook altijd een iets ruimere voeding te kiezen.

In jouw geval zit ik te denken aan een 400 Watt voeding.

Maar als het dan aan de voeding ligt, hoe kan het dan dat ik soms maanden lang geen problemen heb ? Of ligt het dan misschien toch ergens anders aan ?
Nou ik ga zoweiso straks even kijken voor een andere voeding, dat kost niet zoveel he.

Maar als het dan aan de voeding ligt, hoe kan het dan dat ik soms maanden lang geen problemen heb ? Of ligt het dan misschien toch ergens anders aan ?
Nou ik ga zoweiso straks even kijken voor een andere voeding, dat kost niet zoveel he.

De temperatuur speelt ook een rol. En welke bewerkingen je de PC allemaal laat uitvoeren.
Maximale systeemprestaties vragen meer stroom dan alleen maar elke dag even je post ophalen via je emailprogramma.

De prijs varieerd per winkel en natuurlijk per merk.
Kies wel een goed merk.
De prijs zal ergens tussen 50 en 75 euro zijn.

Ik heb even gekeken op alternate.nl
Ik kwam een voeding tegen die ik wel wil bestellen maar even voor de zekerheid vragen of het wel een goede is :)

Coolermaster
eXtreme Power (430 Watt)

Ik hoor het graag ;)

Ik heb geen ervaring met deze voeding, maar zoek eens via Google of deze in een test voorkomt.

Zelf gebruik ik al jaren voedingen van het merk Zalman in mijn PC's, al wil ik op deze manier geen reclame maken over dit merk.

Bij alternate hebben ze niet eens zalman :P

Ik heb zelf ook cpu cooler en case fan van zalman en die zijn idd goed :)

Misschien nog een ideetje, mocht je over niet al te lange tijd een groter systeem willen bouwen is het misschien verstandig om alvast nu al een grotere voeding te kopen.

Anders loop je het risico dat je nieuwe voeding dan weer te klein is.

Het kost nu misschien wat extra, maar dan heb je daar later weer plezier van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan