PC start 's morgens op met hard draaiende fan....

Status
Niet open voor verdere reacties.

H6nsvV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2002
Hoi Allemaal,

Als ik mijn PC 's morgens opstart gaat de fan enorm te keer.

Ik zet hem weer uit en start hem opnieuw .
Hij zakt dan heel langzaam af en na een paar tikken op de behuizing wordt ie weer normaal stil.
Dit gebeurd alleen maar 's morgens , als ik hem overdag uitzet en start hem later weer op heeft ie geen probleem.
Ik heb de fan al schoongemaakt en uitgeblazen maar het probleem blijft.

Wie O Wie kan mij een advies geven ?
Bedankt vast voor het meedenken.:thumb:

(De PC is van 15 maanden oud.)

Dat doet mij denken aan een los contact.
Over welke fan heb je het?
Die van de processor(moederbord) of die van de voeding?
Als het die van het moederbord is, zou je een kunnen proberen de stekkers die van de voeding komen, los te halen en weer in te steken.
Ook die van de fan.

Als het die van de voeding is, zou ik de voeding open maken en met de stofzuiger de zaak schoon maken.

Een andere mogelijkheid is dat er in een schakeling te weinig stroom/lading achtergebleven is als je hem na een nacht weer opstart.
Als je hem die dag een tweede keer opstart, is er nog genoeg restlading om hem goed op te laten starten.
Als dat de oorzaak is, kun je kijken of de leverancier nog garantie geeft. Meestal ben je hem dan een tijdje kwijt. Dan moet je zelf bepalen of dat ongemak het je waard is.
Succes er mee.

Goedemorgen kostenzer,

Dank je wel voor je reactie!

Over welke fan heb je het? Dom van me had ik niet eens naar gekeken..
Ging er automatisch van uit: die van de processor......

Je mogelijke oplossingen ga ik vanmorgen gelijk even uitproberen en laat je natuurlijk weten hoe het verloopt !!!!!!!!!!!

Ik probeer in contact te komen met de leverancier ( Compustunt ) maar dat gaat niet erg soepel...
Ontzettend bedankt vast voor het meedenken :thumb:

Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook in mijn pc. Bij mij is het de fan van de videokaart. De lager is denk ik niet meer zo goed.
Als ik de PC herstart dan is het weg.
De oplossing: er zijn op youtube instructie filmpjes te zien. Daar wordt dan een klein gaatje geboord op een specifiek punt van de fan en daar wordt dan een druppeltje olie in gedaan. Maar ik begin daar maar niet aan.
De beste oplossing is de fan laten vervangen (als dat kan, want veel videokaarten hebben een geïntegreerde fan).
Als het niet de fan van de videokaart is, dan is die eenvoudig te vervangen.

Dus eerst bepalen welke fan het is.

NB! Ik had natuurlijk moeten beginnen met te zeggen dat in de bios geregeld kan worden hoe de cpu- en kast-fan zich moeten gedragen. Daar al gekeken hoe dat staat?

Laatst bewerkt:
srpchulp, ook jij bedankt man voor je advies.
Ga dit punt ook zeker meenemen als ik de boel ga openmaken.
Dank je wel voor je aandachtspunt ! :thumb:

NB! dat in de bios geregeld kan worden hoe de cpu- en kast-fan zich moeten gedragen
Pfff dat moet ik ff opzoeken hoe dat gaat, heb ik geen idee hoe ..:o

Laatst bewerkt:
kostenzer, zojuist alles open en schoongemaakt.
Vuil viel mee had onlangs de processor fan al schoon gemaakt
In de voeding zat wel stof maar ook dat zal het denk ik niet geweest zijn.

De stekkers nog eens goed nagelopen en wat vast gedraaid moest zijn nog eens gecontroleerd.......

De boel staat weer op zijn plaats en....het loopt weer als een zonnetje :D
De grote vraag hoe gaat het morgen...dat laat ik natuurlijk even weten.
Voor nu vast hartstikke bedankt voor het meedenken en ook srpchulp dank je wel !!!:thumb::thumb:

H6nsvV ik ben blij dat je blij bent met de hulp.
Nu nog hopen dat het geholpen heeft.

Zo'n klein fannetje smeren is meestal maar een tijdelijke oplossing. Als er eenmaal iets aan de hand is met de lagering van zo'n fan, is dat blijvende schade. Die kun je een aantal weken maskeren, maar komt geheid terug.
Voor het smeren, want alle beetjes helpen, is het meestal voldoende om de sticker los te maken die over het lager zit geplakt. Dan kun je er bij.

Ach als dat het probleem is, fannetjes kosten niet veel. Neem je er een reserve en dan kun je weer een hele tijd vooruit.

Goedemorgen kostenzer,

Alles start weer keurig op....:d
iedereen bedankt voor het meedenken :thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan