PC start vaak niet op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moertje

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2014
Sinds enige tijd start mijn PC niet altijd in 1x op, ik doe de aan/uit knop aan en het lampje in de knop gaat branden, de ventilatoren draaien maar het beeldscherm blijft zwart met de volgende melding "no signal"
Ik heb geprobeerd de voeding te resetten door de pc uit te schakelen en de power knop op de voeding ook, dan de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden maar dit lost het probleem niet op.
Ik sluit de pc tegenwoordig in de slaapstand af en dan komt hij meestal gewoon weer op gang, soms doet hij niets en ontstaat weer het zelfde probleem.
Ook als ik op de pc aan het werk ben dan gaat het beeldscherm spontaan op zwart, of soms grijs met horizontale strepen, of zwart met eerst allemaal vreemde kleurtjes door elkaar. Je kan dan niets anders doen dan de pc herstarten door de aan/uit knop ingedrukt te houden, hierna kan je gewoon weer door werken.
Ik heb een tijd geleden mijn videokaart drivers geupdate en een tijd later kreeg ik dit probleem, maar niet direct want alles leek goed na de update.
Ik heb uiteindelijk een systeemrecovery gedaan om van het probleem af te zijn en dit leek ook een tijd goed te gaan, zeker een maand maar nu begint het dus weer.
Ik heb tijdens het opstarten op F8 gedrukt en bij "PC Health status" de volgende waardes gevonden misschien helpt dit met de oplossing.
Sys. temp. 35
CPU fan speed 1236 RPM
Syst fan speed 0
Power fan speed 0
CPU voltage 1,200 V
IMC voltage 1,068 V
Dimm voltage 1,476 V
PCH voltage 1,056 V

PECI mode
off set to TCC Activation
Temp -20

Hier nog een systeem overzicht en een voltage/temperatuur overzicht

Systeem overzicht.jpg
Voltage en temperaturen..jpg

Wie heeft er een idee waar het probleem vandaan komt, kan voeding, moederboard of videokaart drivers zijn?

Laatst bewerkt:
hoeveel Watt is je voeding ?
en welke model moederbord en videokaart ?

@Moertje,

Welkom op Helpmij.nl

Heb je vraag even naar hardware overig verplaatst daar hoort de vraag even beter thuis dan bij voedingen en behuizingen, Succes met je vraag:thumb:

Je voltages worden verkeerd uitgelezen, want met 3 volt op de 12v lijn zal je pc echt niet starten. Dat gezegd hebbende: wat is inderdaad je voeding? Ik vertrouw hem niet zo.

voeding gegevens

Mijn voeding heeft de volgende specificaties:

FSP Group Inc

Forton/Source

Model FSP 350-60EMDN

Voeding gegevens.jpg

Ik heb inmiddels mijn backup batterij eruit gehaald en daarmee de bios gereset de pc start gewoon goed op en hij blijft ook normaal werken zonder zwart scherm maar dat kan morgen weer anders zijn.

Vandaag starten de pc weer gewoon op en ik heb ook geen last gehad van een zwart scherm.
Hopelijk blijft het nu goed maar ik wacht nog even af met het sluiten van deze topic.

350W is inderdaad niet zo sterk. Maar doet/deed hij dat toevalig aleen waneer de pc warm is/was ?
Kan ook zijn dat je koelpasta's opgedroogt zijn van de cpu,gpu en of de chipset. Dit kan je controleren door je koelblokje los tehalen. Het koelpasta moet mooi klei achtig en nat zijn. Dit mag niet steenhard zijn.
Als hij steen hard is kan je dit goed schoon maken en er nieuwe (silver 5) koelpasta op smeren.

Het bevriezen van het scherm doet hij alleen als de pc warm is, niet als hij opstart.
De pc is 3 jaar oud en de temperaturen die ik af lees zijn rond de 30- a 35 grd, wat ik kan zien lijkt de pasta er goed uit te zien.
Vandaag weer geen opstart problemen gehad en ook geen bevroren beeldscherm.

PC start niet

Het probleem lijkt verholpen sinds het verwijderen, en kortsluiten, van de back up batterij.
De pc start steeds goed op en ook het beeld bevriest niet meer.
Wat betreft de voeding, de 3 Volt op de 12 Volt lijn, dat zal wel zo horen denk ik want alle problemen lijken nu opgelost.
In ieder geval bedankt voor de moeite om mij te helpen met dit probleem, mocht het alsnog terug keren dan zal ik wel weer een nieuw topic starten.

Beeldscherm bevriest

We zijn nu een week verder zonder enig probleem, maar helaas nu begint het weer.
Tijdens het scrollen op internet "met mijn muiswieltje springt op eens het scherm weer op wit, ik kan dan niets meer doen en moet de pc weer met de aan/uitknop opstarten.
Dit lukte in eerste instantie niet, na de voedingsschakelaar uit gezet te hebben en de aan/uitknop 10 seconden ingedrukt te houden starten de pc wel op.
Even later weer het zelfde probleem, toen wilde de pc helemaal niet aan, na een aantal keer proberen starten de pc op maar kwam deze niet verder dan de melding van de bios set up, die je kan opvragen als je op F8 klikt.
Ik heb dit gedaan en heb in de bios op "restore default settings" geklikt en gesaved, hierna starten de pc weer normaal op.
Toch wil ik dit topic voortzetten om het probleem te tackellen.

Oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan willekeurig bevriezen:

1. Check het Windows logboek. Combineer [wndowstoets & r] → typ: eventvwr.msc
    Klik op Windowslogboeken → Systeem. Klik rechts op Huidig logboek filteren Klik hier Kritiek en Fout aan.
  2. Check het geheugen van de computer met Memtest86.Brand iso op een cd en start de computer hiermee op en voer de diagnostiek uit.
  3. Combineer [windowstoets & r] → typ: devmgmt.msc. Schakel hier 1-voor-1 de USB, netwerkadapter en andere apparaten uit om er achter te komen wat de veroorzaker is van het probleem.
  4. Update de stuurprogramma's, BIOS en de Windows updates
  5. Repareer Windows. Start up met de installatieschijf → Opdrachtregel. Typ hier:
    • chkdsk c:\ /f /r /x
    • sfc /scannow
  6. Voer een schone opstart uit om de veroorzaker te ontdekken.
  7. Pas de energie-instellingen aan. Combineer [windowstoets & ] → typ: powercfg.cpl. Klik op "Schema-instellingen wijzigen" → "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen".
    Klik hier en schakel uit: beide Instellingen voor selectieve USB-onderbreking & Link Power State Management Herstart om te kijken of het proleem is opgelost.

Laatst bewerkt:
Wat een waslijst aan dingen om uit te zoeken wat de veroorzaker is, moet ik als leek dit allemaal uitvoeren?
De logboeken opvragen dat lukt me allemaal wel maar die andere opties gaan me een beetje te ver.
Zelf heb ik ook het idee dat de voeding verdacht is, zoals eerder geopperd werd in deze topic.
Kan ik een zwaardere voeding in mijn pc zetten zonder dat ik daar problemen mee krijg, nu zit er een 350 W voeding in.
En als ik een nieuwe voeding plaats zijn dan alle kabels met connectoren voor iedere voeding gelijk of moet ik een specifiek type kopen?

PC ter reperatie aangeboden

Ik heb de pc maar weg gebracht voor onderzoek en het blijkt dat het moederboard stuk is.
Nu wordt er een nieuw moederboard besteld en volgende week gemonteerd.
Ben ik dan al mijn gegevens kwijt of kan alles 1 op 1 over gezet worden zodat ik weer mijn oude vertrouwde Windows 7 heb.
De winkelier zegt dat het soms wel goed gaat met overzetten van een nieuw moederboard en soms niet, dan moet hij een schone installatie van Windows 7 doen en dat kost dan weer extra, + dat ik dan al mijn gegevens kwijt ben.
Ik wil graag weten of hij eerlijk is of dat hij alleen maar aan mij wil verdienen, ik weet redelijk veel van computers maar dit heb ik nooit mee gemaakt vandaar mijn vraag.

Als het dezelfde chipset is van het moederbord zal er geen nieuwe Windows installatie nodig zijn.

Overigens: de computerzaak heeft hoe dan ook de mogelijkheid om je gegevens te redden. Door simpelweg de harde schijf op een andere computer aan te sluiten kunnen zo alle bestanden gered worden. Dus als de winkel bestanden verloren laat gaan, is dat echt heel amateuristisch!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan