PC stopt na 3 minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

siempje

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2005
Specs: moederbord ASUS A7V600 SE. Mijn pc stopt na het aanzetten binnen de 3 minuten.
Ook als je opstart in de bios. De CPU temp loopt op van ongeveer 30 gr. naar 45 gr.
dan stopt de pc. Wil dan ook niet meer opstarten. Na een kwartiertje is het mogelijk om weer te starten. de procedure herhaalt zich dan. De koelplaat op de processor is dan warm.
De cpu fan draait ca. 2700 rpm. en gaat niet sneller draaien. Volgens de BIOS zijn alle spanningen goed, ook Vcore. Reeds andere voeding geprobeerd, geen resultaat.
De pc boot gewoon in windows xp op en stopt na ca 3 min.
Is processor defect? Ik heb binnen de 3 min. geen tijd om bv het logboek te bekijken.
Wie heeft suggesties om dit probleem op te lossen?
Groetjes,
Siempje

heb je niet ergens iets gezien over tempbeveiliging. 45graden is niet erg extreem maar het kan dat in de fabrieksinstellingen is ingestelt dat dat de grens is.

heb je trouwens onderdelen overlockt?

pc stopt na 3 min

deze pc heeft altijd normaal gedraaid. Er is niets aan hardware veranderd, wel is windows xp home opnieuw geinstalleerd en moet nog geactiveerd worden maar daar is 3 min to kort voor.
Ik heb een nieuwe cpu fan gemonteerd, de andere was defect. Volgens het boekje van het
moederbord kan ik met F5 alles default zetten in de BIOS, dat heb ik gedaan. Ik kan niets vinden over temp shut down in de handleiding. Het lijkt er op dat de speed van de cpufan
variabel zou moeten zijn. Bij hogere temp hoger rpm. Ik zie dit niet gebeuren.
De fan is schoon en koelribben zijn stofvrij.en draait de goede kant op.
Bedankt voor de snelle reactie,
Siempje

Laatst bewerkt:
dus je hebt een nieuwe cpu fan gemonteerd ???
is die fan wel goed gemonteerd dus niet verkeerd om zie onderkant koeler of daar een inham zit of zo !!!

ik heb het niet over de goede kant opdraaien van de fan !!!
ik heb het over dat als er een inham zit aan de onderkant van de koeler dat die op de socket rust en dus niet op de processor.

pc stopt na 3 min

Als ik het koelblok loshaal dan zie ik een platte koperkleurige plaat met warmte geleidingspasta.
Er is geen inham te zien. Deze koperkleurige plaat rust op een rechthoekig plaatje van ongeveer 2 x 3 cm, ik neem aan dat dit de processor is.

begrijp ik het geod; cpu - kopereplaatje - koelpasta - koeler????

ik vrees voor je dat de pasta toch echt op de processor zelf moet.

het moet toch echt zijn moederbord, processor, koelpasta en dan de koelblok dus verder niks er tussen of zo

pc stopt na 3 min

Ik denk dat het probleem opgelost is. Namelijk in het verleden is er een ander processor koelblok ingezet t.b.v. extra koeling. Dit is op een of andere manier niet meer goed werkend, waarom weet ik niet. Ik heb er het originele koelbloek met fan met verse koelpasta ingezet en de temperatuur blijft nu rond de 43 graden (volgens BIOS ). De pc heeft 2 uur gedraaid zonder uit te vallen.
Bedankt voor jullie adviezen het heeft toch geholpen naar de goede weg.
Groetjes,
Siempje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan