pc te heet

• Onderwerp starter Onderwerp starter simo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

simo

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2003
mijn pc is een amd athlon 1300 512 mb en 40 GB , mijn voeding 300 watt heeft een dubbele fan( forwrd and upper). Die zat erop toen ik de pc kocht. Ik vraag mij weleens af of het systeem niet te heet wordt. De kast voelt erg warm aan als hij aanstaat. De pc staat in een wandkast vanwege het geluid. Aan de voorkant van de PC-kast zit wel een aantal gaten waar een koeler op kan. Ik zou echter niet weten wat voor een koeler (inblazen of uitblazen?) Is het misschien handig als ik gewoon een zijkant van de pc eraf haal? Wie weet raad.

even uit mijn "hoofd" voor jouw processor:

temp tussen 40 en 50 = "netjes!"
temp tussen 50 en 60 is "mooi",
temp tussen 60 en 75 is "best wel warm"
temp >75 = alarm !
temp >85 = even nieuwe processor kopen.............

Laatst bewerkt:
PC uit die wandkast halen is de simpelste oplossing.:)
De pc kast kan z'n warmte niet kwijt als deze in een (wand)kast staat.

De pc kast moet makkelijk koude lucht aanzuigen en z'n warme lucht afvoeren.
Normaal heeft een pc voldoende aan de fan('s) die in de voeding zit(ten) om de temperatuur goed te houden.

Fan's kan je makkelijk bijplaatsen.
Door er een paar bij te plaatsen en die langzamer te laten draaien(lagere voltage) heb je minder last van herrie en je kast wordt nog goed gekoeld.:)

hoe kom ik te weten wat de temperatuur is?

Ik gebruik de computer voor het werk. (Vertalingen) Ik weet echter weinig van computers. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ik erachter kan komen wat de temperatuur van het systeem is. Mijn computer werkt perfect voor mijn doeleinden. Het maakt alleen een ontzettende herrie. Overigens is de wandkast vrij groot.

Download bijvoorbeeld speedfan en laat deze de temperatuurtjes meten. Meten is weten per slot van rekening. Als hij niet te warm wordt kan je hem gewoon in je kast laten staan. Zorg wel voor voldoende ventilatie.

AIDA32 en SiSoft Sandra zijn niet echt betrouwbaar op dit gebied. Een prog als SpeedFan meestal wel.

speedfan

Ik heb speedfan geinstalleerd. Prachtig! Bij fan 1, 2,3 staat vervolgens 52 gr., 44, 50 . Bij fan 1 staat bovendien 4327 rpm. Bij fan 2 en 3 staat 0 rpm. Er staat wel een vlammetje bij de 52 graden.

Wat betekent speed 01 100% , speed 02 100% etc. ?

Het vlammetje geeft aan dat de temp boven de ingestelde alarmwaarde is. Je kan dit zelf aanpassen.

De 100% geeft aan dat de ventilatoren op voole kracht draaien.

Geplaatst door Wim1960
Het vlammetje geeft aan dat de temp boven de ingestelde alarmwaarde is. Je kan dit zelf aanpassen.

De 100% geeft aan dat de ventilatoren op voole kracht draaien.
en kan je die dan sneller laten draaien en dus voor meer koeling zorgen ?

Je kan inderdaad de snelheid aanpassen, maar hoger dan 100% lukt niet.

handleiding speedfan

Waar staat ergens een handleiding van het programma Speedfan? Het programma heeft het over fan 1, 2 en 3 Zijn dat de fans op de processor en de twee op de voeding? Fan 3 heeft als temperatuur dan weer 68 gr. en daarna weer 25 etc.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet echt of ik nu een fan moet bijplaatsen. Een aan de voorzijde van de pc die lucht inblaast of zo?
In ieder geval al hartsikke bedankt voor alle reacties tot nu toe

De handleiding kan je vast vinden op de site van Speedfan zelf.
Geef eens een screenshot van Speedfan hoe het er bij jou nu uit ziet.
Mischien kan ik of andere je opweg helpen.:)

screenshot speedfan

Ik vraag mij dus af wat fan 1, 2, 3 betekenen. De eerste zal wel voor de processor bedoeld zijn. Maar waarvoor dienen de andere? Ik dacht dat het de twee fans van de voeding waren

Vast wel. Of een andere outtake of intake fan.

HD en <strike>MOBO</strike>edit: mobo niet. willen ook nog wel eens weergegeven worden.

Laatst bewerkt:
screenshot is niet te zien bij mijn bericht

Heb ik eindelijk uitgevonden hoe je een screenshot moet maken en meegestuurd met bijlage toevoegen etc, zie ik hem niet bij mijn reactie staan. Het zal wel aan mij liggen.

Hij zal vast wel groter zijn dan 100 kB. Heb je 'm wel als JPG opgeslagen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan