PC te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markster

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met de koeling van mijn pc. Hij wordt de laatste tijd veels te warm en ik weet niet echt waar het aan ligt. Deze temperatuur meting is genomen toen ie eigenlijk niks aan het doen was. Soms komt de temperatuur zelfs over de 100 graden bij de CPU terwijl die niks aan het doen is....

Volgens mij zitten de fans wel goed vast en doen ze het wel goed( weet niet hoe je dat zou kunnen controleren?)

Weet iemand misschien waar het aan zou kunnen liggen en hoe ik het probleem zou kunnen verhelpen?

temperatuur.jpg

Hoi,

Het zou kunnen dat er veel stof tussen de koelblokken en ventilator zit. Hierdoor wordt de warmte niet meet goed afgevoerd en raakt de pc oververhit. De harddisk temperatuur is namelijk nog wel zoals het hoort.

Mvg,
Marten

Hmm ja maar had hem laatst schoon gemaakt, al weer aantal maanden terug maar toen lag er echt een stof deken overal.
En wanneer ik de kast openmaak ( ik Heb een gladiator kast) dan scheelt dat nauwelijks in de warmte :confused:

Mogelijk is ook de koelpasta opgedroogd en heb je geen volledig contact meer tussen koelblok en CPU.

Overigens makkelijk te controleren: Tijdens het draaien het CPU koelblok aanraken (ben wel heel voorzichtig!). Als het blok extreem heet is, is het waarschijnlijk stof, is het koelblok flink warm, maar niet zeer heet is het waarschijnlijk slechte verbinding met de CPU

Ok dus ik heb hem opengemaakt en even een foto gemaakt.
Welk onderdeel zou ik aan moeten raken? :P
[smallIMG]http://img511.imageshack.us/img511/4272/pc1xn.jpg[/smallIMG]

Laatst bewerkt door een moderator:
haal je koeler er af.

Je zal jezelf verbazen wat voor deken aan stof / haren(als je huisdieren hebt) er onder ligt.

het koper onder die "AMD" fan. Het is inderdaad wel veel stof. zo ziet mijn kast er na 3 jaar nog niet uit ;)

Ja naja het was eerst nog erger maar dat gedeelte is moeilijk schoon te maken, zou ook niet echt weten hoe ik dat schoon zou moeten maken.
En een fan er af halen weet ik al helemaal niet hoe dat moet haha.

Maar het gekke is nadat ik hem toen schoon gemaakt had en zelfs daarvoor had ie nooit temperaturen over de 100 graden en helemaal niet als ie eigenlijk niks aan het doen was.

Fan hoeft er niet af, er zit een stuk metaal onder de fan waar je aan kunt.

ik vermoed dan ook dat het de aansluiting van de koeler op de CPU is. Idle zou zelfs met stof geen 100 op moeten leveren

Hoi,

Kan je niet met een kwaste proberen het weg te vegen en dan met de stofzuiger opzuigen. Een busje perslucht kan ook een aardig eind helpen.

Meestal zit de ventilator met een klemmetje vast, dat is gemakkelijk los te maken. Denk tijdens het schoonmaken wel dat je de hardware niet beschadigd.

Fan hoeft er niet af, er zit een stuk metaal onder de fan waar je aan kunt.

ik vermoed dan ook dat het de aansluiting van de koeler op de CPU is. Idle zou zelfs met stof geen 100 op moeten leveren

Maar hoe zou je dat kunnen checken dan?
Zover ik zie zit ie er gewoon goed op

Hoi,

Kan je niet met een kwaste proberen het weg te vegen en dan met de stofzuiger opzuigen. Een busje perslucht kan ook een aardig eind helpen.

Meestal zit de ventilator met een klemmetje vast, dat is gemakkelijk los te maken. Denk tijdens het schoonmaken wel dat je de hardware niet beschadigd.

Ja daar ben ik juist zo bang voor dat ik het kapot maak...
Heb toen wel heel voorzichtig een beetje met de stofzuiger het geprobeerd en het ergste weg gekregen

Laatst bewerkt:
Kan zijn dat ik scheel ben,maar bij fan 1 wordt aangegeven dat deze maar 15 toeren draait.
Als dat de cpu fan is,heb je een probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan