PC trager na geheugen uitbreiding

Status
Niet open voor verdere reacties.

D. Elshof

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2004
Mijn Dell PC Pentium3 met 512 cache had oorspronkelijk een intern geheugen van 128MB. Omdat ik de laatste tijd steeds vaker merkte dat grote programma's vastliepen besloot ik de boel uit te breiden en heb er vandaag 128 en 256 MB bijgeplaatst. Volgens het instructieboekje kan ik zelfs tot 768MB totaal gaan.

Alhoewel de PC nu aangeeft inderdaad over 512MB intern geheugen te beschikken is de zaak 10 tot 20 x trager geworden. Het opstarten van een programma vraagt om eindeloos geduld.

Ik begrijp er niets van; ik had de gedachte dat de PC nu als een speer zou gaan. Ik hoef toch niet iets in te stellen?

Wie weet raad?

Mvg

Daan

Heb je het virtueel geheugen zelf ingestelt of wordt dat door Windows beheert?

het is algemeen bekend dat win98 rot gaat doen met 512 of meer aan geheugen

Hallo Crash,

Ik heb niets ingesteld; alleen de plaatjes in de bankjes gezet en de PC aangezet. Ik zou niet weten of Windows dit beheert en hoe ik daarachter kan komen.

Hallo Jackass,

Ik zal morgen proberen of het beter gaat als ik er 128MB uithaal. Zou de volgorde iets kunnen uitmaken? Ik heb nu:

128 128 256

is het niet zo dat 256 in het eerste slot steekt! en dan lager?

Geplaatst door D. Elshof
Ik heb niets ingesteld;
Dan beheert Windows je virtueel geheugen zelf.
Haal eens 1x 128mb eruit, dan zal Win98(se) waarschijnlijk vlotter lopen.
Wat Jackass aangeeft, kan idd te maken hebben met het trager werken van Win98(se).

Dit probleem heb ik eens met mijn eerste pc gehad. Toen had ik naast een geheugenbankje eentje extra geplaatst (twee verschillende grootte).

Wanneer twee gelijke geheugens (qua grootte) naast elkaar zette was het probleem opgelost.

Waar ik de bankjes had verkocht hebben mij wijsgemaakt, dat sommige moederborden geen verschillende geheugens aankunnen.

Of dit waar is weet ik niet.... Ben nog altijd op zoek naar het antwoord, zodoende dat ik reageer.

Suc6,

René

Ze hebben dat je niet wijsgemaakt,dat is zo!

Geplaatst door wvdwe
Ze hebben dat je niet wijsgemaakt,dat is zo!

En waar haal jij die wijsheid vandaan??? Ik ben zeer benieuwd omdat er in mijn pc een strip van 64, 128 en 2 van 256mb zitten. Ben natuurlijk nooit te oud om iets te leren, maar bij alle pc's die ik gebouwd/uitgebreid hebt draaien verschillende grootten van het geheugen prima samen (en ga me nou niet vertellen dat ik een paar honderd keer geluk gehad heb)

Misschien dat dit jullie helpt:

Ik heb nu de 256 weggehaald en 2x 128 in de bankjes gezet. Hij draait nu als een tierelier. Morgen probeer ik hoe het is als ik alleen de 256 plaats.

Wordt dus morgen vervolgd!

Ik heb het zelfde "probleem", Ik draaide met 512 (2x128, 1x256). Met 98SE alleen maar haperen, schokken enz, onder XP als een trein. Ligt dus waarschijnlijk niet aan het mobo, maar aan het feit dat win98SE niet voor groot geheugen is ontworpen en naar mijn mening "verdwaald" in z'n geheugen.

Er lopen nu wat zaken door elkaar...

Sommige moederborden lopen inderdaad trager als er niet 2 aan 2 gelijke strips geheugen in zitten. Echter gaat het dan om redelijk nieuwe moederborden die dual channel draaien en daarvoor zijn van die paartjes geheugen nodig.
Ook heb je mobo's waarbij het echt noodzakelijk is om dubbel geheugen erin te stoppen. Dat is een geheugentype dat niet heel vaak wordt gebruikt: RDRAM (duurder trager dan DDR).

Jouw systeem is een pentium 3 en niet zo heel nieuw meer dus denk ik dat er gewoon SDRAM in zit. Het maakt dan nix uit welke grootte de sticks hebben. Voor de volgorde is het overigens handig om de kleinste stick juist vooraan te zetten, sommige systemen hebben dat nodig (vaak Dell's).

Verder nog een wat minder leuk nieuwtje... Er zijn wat oudere Dell p3's die geen sticks aankunnen van meer dan 128 mb, heel vreemd omdat die systemen wel tot 1 Gb aan geheugen zouden supporten :confused:
Daar kom je met 4 slots dus nooit aan zonder grotere sticks... -zucht-

Dell is sowieso rommel, gelukkig heb ik zelf ook een dimension :( ....met RDRAM.... :rolleyes:

arghhhh

Laatst bewerkt:
nooit geweten van die merken, is het echt zo als ik kingston en een ander merk naast elkaar zet dat i dan traag gaat lopen of het helemaal niet meer doet ??.

De geheugensticks hoeven niet volledig identiek te zijn, maar het is wel verstandig om het wel te doen (daarom wordt DDR tegenwoordig ook vaak in paren verkocht). Zodra de sticks afwijkend zijn kan er veel onstabiliteit ontstaan als je dual channel draait.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan