pc uitgevallen en niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

ffs78

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Hallo,

tijdens het gebruik van mijn pc viel deze ineens in zijn geheel uit (dus ook de fans e.d.). Het rare is dat voorop de powerled wel nog brandde.
Ik heb gelijk de stekker eruit gehaald en verwacht dat het de voeding is. Echter: als ik de stekker er weer in doe kan ik de pc niet starten MAAR : het lampje op mijn mobo brandt wel, dus er staat wel stroom op mijn mobo (asus a7n8x) . Zou het kunnen zijn dat er nog wel stroom geleverd wordt maar niet genoeg om de pc aan te zetten?

het lijkt me dus niet dat de hdds en videokaart kapot kan zijn, dan zou ik zover ik weet wel moeten kunnen opstarten maar een foutmelding / geen beeld krijgen. Ik denk dus dat het de voeding is - deze was niet heet maar rook wel een beetje verbrand ... (geen rook :))

Iemand een idee wat er kapot is/kan zijn en hoe ik dit makkelijk kan controleren??

Alvast bedankt!

Dit maak je ook mee als de processor uitschakelt door te warm te zijn.
Start hij nadien terug op of niet

hij start helemaal niet meer op ... ook niet na een uur (nu dus). Het zou in principe niet de temp. mogen zijn aangezien ik voldoende koelers heb ingebouwd; mobo, cpu, hdds en videokaart voelden gelijk na uitval ook niet heet aan. Alleen de voeding was 'warm'.

Geplaatst door ffs78
Alleen de voeding was 'warm'.
Probeer eventueel een voeding van iemand anders te lenen.
Kijk ook even goed op het moederbord rond de ATX stekker.(grote stekker vanuit de voeding naar het moederbord)
Controleer de rest van het moederbord ook op vreemde dingen.
Met name de condensatoren.

hey crash,

geen rare dingen te zien op mobo (condensatoren zien er intact uit en ook rond atx stekker niks bijzonders).

het enige wat ik raar vind: als de voeding defect is, is het dan niet raar dat er wel een stroomsignaal (*led mobo brandt* deze brandt altijd als de stekker aangesloten is, ook al is de pc uit) is?

Dat van die LED zou best kunnen.
Er staat inderdaad, dan nog spanning op het moederbord.
Dit wil nog niet zeggen dat de voeding nog alle spanning kan geven, om de pc te laten opstarten.

Om nou te voorkomen, dat je voor niets een nieuwe voeding aanschaft, zou ik eerst kijken of je er eentje kunt lenen.
Mischien heb je zelf nog een voeding in een andere pc?

ik heb nog wel een oude voeding maar die is slechts 200w. ik kan me voorstellen dat dat nog meer problemen geeft (amd 2600+, radeon 9800pro etc. vergt veel stroom) ?!?

Moet je twee stroom aansluitingen naar je moederbord doen, voor die AMD?

Zo nee, dan kun je het proberen.
Koppel dan wel alles af behalve je videokaart en 1 geheugen reepje.
Zo kun je wel testen of je weer beeld krijgt.

1 stroomaansluiting. Ik ga het vanavond proberen.. mocht het de voeding zijn: wat zou een verstandige nieuwe aanschaf zijn. Ik wil sowieso een nieuwe behuizing met voeding in dat geval, maar zag gigantische prijsverschillen (met name tussen merk vs.geen merk) maar kan me niet voorstellen dat het kwaliteitsverschil zo groot kan zijn? edit: en hoeveel watt moet je aan denken?

Ik wil voor een normale prijs (behuizing +350watt voor rond de 50euro) klaar zijn, dit lijkt me toch wel haalbaar?

ik laat het horen als ik meer weet!

Laatst bewerkt:
'gelukkig ... '

'Gelukkig' is het de voeding .. denk zo'n beetje het beste wat kapot kan gaan in een redelijk modern systeem ..

nu mijn vraag: waar op te letten met de aanschaf van een nieuwe behuizing met voeding (aangezien ik ook wel toe ben aan een nieuwe behuizing die er wat strakker uitziet - zwart met zilver bijvoorbeeld) ; en dan doel ik op de voedingspecs: is het verschil in kwalitiet het verschil in prijs waard tussen de goedkopere en duurdere klassen??
Ik heb me in alles behalve voedingen verdiept de afgelopen jaren dus een beetje hulp is altijd leuk ... en leerzaam ;)

bedankt alvast voor reacties!
(admin: mag evt. verplaatst worden naar rubriek 'voeding' oid ... ik wil niet dubbelposten ;))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan