PC Upgrade + Een error die misschien aan de hardware ligt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royy212

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Hoi, ik ben van plan mijn pc te gaan upgraden, maar ik heb er niet super veel verstand van.

Laat ik beginnen met de error die ik af en toe heb.
Soms wanneer ik een game speel of film kijk op de PC, krijg ik wel eens dat mijn PC vastloopt, mijn headset maakt dan een onwijs hard irritant vastzittend geluid en mijn PC moet ik daarna zelf uitzetten, ik kan niks meer doen, ook niet naar taakbeheer gaan. Meestal heb ik bovenstaand probleem, maar ik heb ook een paar zeldzame keren het blauwe scherm gehad, maar niet de error toen gelezen. (Ik wist niet dat de error werd aangegeven destijds.)
Zelf denk ik dat het misschien de video kaart zou kunnen zijn, waardoor ik last heb van deze errors.
De error kwam vaak voor toen ik een serie ging kijken via VLC Media Player.

Het upgraden betreft, ik wil graag mijn PC upgraden zodat ik de volgende dingen beter kan doen.
Het spel LoL spelen, editen, beeldopnemen d.m.v. fraps/hypercam en streamen(live game streamen op twitch).

Op dit moment heb ik een: Acer Aspire M7300
- AMD Phenom II X6 1035T Processor 2.60Ghz
- 6GB RAM
- ATI Radeon HD5570 up to 3835MB
- Hardeschijf van 1 TB
- 64 bit besturing met Windows 7

Voor het editen heb ik gehoord dat ik meer RAM nodig heb, maar meer dan dit weet ik niet.
Vandaar dat ik jullie hulp vraag.
Mijn budget zal zo'n 250-350 euro zijn. (aan te passen als het te weinig is)

Ik heb ook een paar foto's(PC zit verkeerd om op de foto's maarja):
http://share.pho.to/4jK24

Wat kunnen jullie mij aanraden?

Mvg,
Roy

Laatst bewerkt:
Voor editen is ram inderdaad wel makkelijk en proccesor snelheid. Wil je gamen is dit ook van belang maar ook vooral de grafische kaart.

Ja die pc heb ik.

Volgens die link heb ik een AMD RX780. En mijn temperaturen, geen flauw idee eigenlijk?
Is dat voor deze typ PC allemaal het zelfde of?

Laatst bewerkt:
Wat me een beetje nieuwsgierig maakt is het volgende: volgens de gegevens in de link word er slechts 8 GB RAM (max) ondersteunt.
Volgens mij, word er in bijna alle gevallen dit verdeeld over alle aanwezige geheugenbanken, jouw bord heeft er 4, dus 2GB per bank, en dus ook de maximale grootte van een geheugenmodule dus 2GB zijn.
Je hebt er een 4 GB RAM module inzitten, (er zitten 2 geheugenmodules op je bord) en denk dat deze wel es kunnen zorgen voor je vastloop problemen...

Laatst bewerkt:
Wat me een beetje nieuwsgierig maakt is het volgende: volgens de gegevens in de link word er slechts 8 GB RAM (max) ondersteunt.
Volgens mij, word er in bijna alle gevallen dit verdeeld over alle aanwezige geheugenbanken, jouw bord heeft er 4, dus 2GB per bank, en dus ook de maximale grootte van een geheugenmodule dus 2GB zijn.
Je hebt er een 4 GB RAM module inzitten, (er zitten 2 geheugenmodules op je bord) en denk dat deze wel es kunnen zorgen voor je vastloop problemen...

Op dit moment heb ik 2x 3GB RAM erin zitten. Ik dacht er zelf aan om nog 2x4GB erbij te stoppen in de overige 2 banken. Maar dit kan dus misschien niet?

Ik zou zeggen ga voor een nieuw moederbord processor videokaart en ram.

Zelf heb ik een computerbedrijfje dus als je niet al te veel verstand hebt van dit soort zaken en de upgrade liever wil uitbesteden zou ik dit voor je kunnen doen.

een leuke upgrade voor jou budget zou zijn AMD FX 6300, 8GB Crucial ballistix sport 1600mgz Ram, ASUS M5A78L-M LX3 mobo, ASUS HD7770-DC-1GD5 videokaart.
(bij mij zou je dan op 307.5 euro uitkomen voor de onderdelen + 45 euro voor het uitvoeren van de upgrade)

Zoek voor de grap maar eens op in de benchmarks wat je hiervoor terugkrijgt : http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Mocht je nog vragen hebben kun je mailen of reageren op dit topic, ik hou bijde wel in de gaten !
Mvg, Marcel

Op dit moment heb ik 2x 3GB RAM erin zitten. Ik dacht er zelf aan om nog 2x4GB erbij te stoppen in de overige 2 banken. Maar dit kan dus misschien niet?

Dit kan zeker niet.

Ook wil ik graag even melden dat er toch echt 2GB op de ram kaartjes op de foto's staat, lijkt me dus erg sterk dat je daadwerkelijk 6GB hebt.

Tenzij je natuurlijk die foto hebt gemaakt nadat je dat ene kaartje eruit gehaald hebt (DUH) dan is het wel logisch :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Tenzij je natuurlijk die foto hebt gemaakt nadat je dat ene kaartje eruit gehaald hebt (DUH) dan is het wel logisch :D

Hmm ja niet echt slim van me xd.. maar ik zie wel dat ik 6GB RAM heb, waar zou de overige 2GB kunnen zitten?

En wat moet ik vervangen om ervoor te zorgen dat ik bijv. 18GB RAM zou kunnen hebben?

18 GB RAM kan het bord niet aan .. 8 is het maximum ...
12 Gb is in sommige gevallen mogelijk (3x4GB, triple channel, moederbord moet dit wél ondersteunen), maar 16 GB is weer 'gewoontjes'

EDIT: De foto's die je gemaakt hebt van je HYNIX geheugenmodules, die komen niet uit je PC toch?
EDIT2: De modules die op het bord geplaatst zijn, geplaatst in je eerste post, zijn van het merk KINGSTON ..., had je 3 modules van 2 GB in je pc zitten?, het word een beetje verwarrend zo..

Als je écht 16 GB RAM wilt hebben, zul je minimaal het moederbord moeten vervangen, net als je geheugenmodules

Laatst bewerkt:
Hmm ja niet echt slim van me xd.. maar ik zie wel dat ik 6GB RAM heb, waar zou de overige 2GB kunnen zitten?

(het enige wat ik me zo kan bedenken is virtueel geheugen(paging file) dat door acer aangewezen is, waardoor je fysiek 4gb ram hebt+2gb virtueel waardoor windows denkt dat je 6gb hebt.)
En wat moet ik vervangen om ervoor te zorgen dat ik bijv. 18GB RAM zou kunnen hebben?

Ik denk persoonlijk dat 16GB ram niet nodig is voor jou geval, aan 8GB zou je genoeg moeten hebben, Ook met een budget van 350 euro word het krap om 16gb ram te plaatsen, dit zou ten koste gaan van je processor en videokaart waar je veel meer performance voor terugkrijgt dan die extra 8GB ram.

En zoals ik al eerder had gepost :

een leuke upgrade voor jou budget zou zijn AMD FX 6300 processor, 8GB Crucial ballistix sport 1600mgz Ram, ASUS M5A78L-M LX3 moederbord, ASUS HD7770-DC-1GD5 videokaart.
(bij mij zou je dan op 307.5 euro uitkomen voor de onderdelen + 45 euro voor het uitvoeren van de upgrade)

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je niet zomaar oud ram bij nieuw ram in kan steken omdat dit complicaties met zich mee zou kunnen brengen, zeker als het gaat om verschillende groote sticks en verschillende snelheden.

ookal zou dit geen complicaties opleveren als je 1600 bij 1066 ram insteekt, zet je mobo alles om naar 1066, ook dit is iets om rekening mee te houden.

En zoals whittey al aangeeft, het verhaal met die foto's en je huidige onderdelen is nogal vaag.

18 GB RAM kan het bord niet aan .. 8 is het maximum ...
12 Gb is in sommige gevallen mogelijk (3x4GB, triple channel, moederbord moet dit wél ondersteunen), maar 16 GB is weer 'gewoontjes'

EDIT: De foto's die je gemaakt hebt van je HYNIX geheugenmodules, die komen niet uit je PC toch?
EDIT2: De modules die op het bord geplaatst zijn, geplaatst in je eerste post, zijn van het merk KINGSTON ..., had je 3 modules van 2 GB in je pc zitten?, het word een beetje verwarrend zo..

Als je écht 16 GB RAM wilt hebben, zul je minimaal het moederbord moeten vervangen, net als je geheugenmodules

De HYNIX geheugenmodules komen uit mijn PC, ik had hem zelf eruit gehaald om even een foto ervan te maken.
"De modules die op het bord geplaatst zijn,", ik weet niet precies wat je hierbij bedoeld ik ben daarom ook een noobie :P.

Als ik naar mijn PC kijken (sticker), staat er dat ik 6GB heb, ook als ik het via de PC zelf bekijk met bepaalde programma's (CCleaner).
Maar ik heb maar 2 van die geheugen modules er in staan dus het zou kunnen dat er 1 van 4GB is? (Dat weet ik dus niet zeker)

Kun je CPU-Z even downloaden en kijken wat die aangeeft? Dat zou ons duidelijkheid moeten bieden voor het probleem.

Kijk dan bij het SPD Tabje, daar zie je een drop menutje Onder memory slot Selection, Selecteer slot 1, en kijk vervolgens bij module size, doe hetzelfde voor slot 2, dan weetje precies wat er in zit.

Eigelijk maakt het verder ook niet echt uit, want zoals ik eerder al aangaf het is gewoon 9/10 keer niet mogelijk om oude bij nieuwe geheugen modules in te plaatsen omdat het stabiliteits issues geeft. Denk aan afwisselende CL timing, verschillen in mgz en groote van de bankjes zelf, mits je nogmaals 2x2GB van die HYPNIX modules(exact dezelfde) kan bij bestellen, is het gewoon niet verstandig om dit uberhaupt te gaan proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigelijk maakt het verder ook niet echt uit, want zoals ik eerder al aangaf het is gewoon 9/10 keer niet mogelijk om oude bij nieuwe geheugen modules in te plaatsen omdat het stabiliteits issues geeft. Denk aan afwisselende CL timing, verschillen in mgz en groote van de bankjes zelf, mits je nogmaals 2x2GB van die HYPNIX modules(exact dezelfde) kan bij bestellen, is het gewoon niet verstandig om dit uberhaupt te gaan proberen.

Ik zal het zo na het eten even checken.

Edit:
Owww, ik heb zojuist gekeken via CPU-Z en ik denk dat ik snap wat er fout is gegaan.
Ik heb 1 geheugenmodule eruit gehaald, toen een foto gemaakt en toen weer terug gestopt.
Ik heb dus gewoon 3 x 2GB.

Laatst bewerkt:
Ik zal het zo na het eten even checken.

Edit:
Owww, ik heb zojuist gekeken via CPU-Z en ik denk dat ik snap wat er fout is gegaan.
Ik heb 1 geheugenmodule eruit gehaald, toen een foto gemaakt en toen weer terug gestopt.
Ik heb dus gewoon 3 x 2GB.

LEKKER BEZIG ! :D

Nou dat verklaart in ieder geval een hele hoop wat betreft de onduidelijkheid :D

Dan zou je daar dus nog 1x 2gb van hypnix (dezelfde waar en nu 3 van inzitte) kunnen plaatsen om er 8gb van te maken, het limiet van jou moederbord.

Ik raad je gewoon nogmaals aan het hele zootje te vervangen door AMD FX 6300 processor, 8GB Crucial ballistix sport 1600mgz Ram, ASUS M5A78L-M LX3 moederbord, ASUS HD7770-DC-1GD5 videokaart.

ik neem aan dat het zo wel duidelijk is, mocht je nog vragen hebben ik hou het topic wel in de gaten dus dan zie ik het snel genoeg !

@ Marcelpcs,

Even een aantal berichten samengevoegd je weet dat er zolang er geen bericht achter je is gewoon een bericht kan aanpassen hoor;)

Ben ik me van bewust, alleen volgens mij is het simpeler op deze manier te volgen wat ik als laatst heb gepost, anders moet je elke keer zoeken en nu scroll je gewoon naar beneden, In ieder geval bedankt voor het samenvoegen , dat houd dit topic misschien wel iets beter leesbaar !

*edit, Laat maar ik begreep je verkeerd !

Ik snap nu dat je die 3 ketting berichten bedoelde van gister, Sorry daarvoor modag ik had nogal haast op dat moment dus het was zon ik typ maar even snel wat uit en druk op enter situatie :D

Laatst bewerkt:
LEKKER BEZIG ! :D

Nou dat verklaart in ieder geval een hele hoop wat betreft de onduidelijkheid :D

Dan zou je daar dus nog 1x 2gb van hypnix (dezelfde waar en nu 3 van inzitte) kunnen plaatsen om er 8gb van te maken, het limiet van jou moederbord.

Ik raad je gewoon nogmaals aan het hele zootje te vervangen door AMD FX 6300 processor, 8GB Crucial ballistix sport 1600mgz Ram, ASUS M5A78L-M LX3 moederbord, ASUS HD7770-DC-1GD5 videokaart.

ik neem aan dat het zo wel duidelijk is, mocht je nog vragen hebben ik hou het topic wel in de gaten dus dan zie ik het snel genoeg !

Dus als het goed is, dan past het gene wat jij mij aanraad in de computer kast?
En zal mijn PC nog steeds vrij weinig geluid maken of moet ik misschien ook denken aan een nieuwe voeding/koeler ( ik heb er weinig verstand van :P )?

Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Als ik de foto's goed kan beoordelen zou dit moeten passen, Hoewel in niet 100% zeker ben van de videokaart.

Ik had natuurlijk een Moederbord gekozen met jou kast in mijn achterhoofd.

Wil je helemaal zeker weten dat het past(en ook weer een mooi uitziend systeem hebben) dan kost een nieuwe kast ongeveer 20 euro extra.

Je voeding had ik gezien op de Foto's dit is een 80+ Bronze voeding(dus redelijke kwaliteit) van (volgens de sticker) 450watt, 500piek watt.

Dit zou voldoende moeten zijn(eXtreme power supply calculator geeft aan 300W voor jou systeem nodig te hebben, 400 als je voeding 40% achteruit is gegaan over de jaren), tenzij de voeding zodanig veroudert is dat deze door slijtage niet meer in de buurt komt van zijn normale prestaties.

Een corsair 500W voeding zit op ongeveer 50 euro.

Koeling zal wel goed zitten met de standaart koeler, en als je eis is dat de pc fluister stil is, sorry maar dan zul je toch je budget moeten aanpassen.

Wat ook nog een optie zou zijn, hoewel je prestaties dan wel achteruit gaan, is overstappen naar een APU van AMD, die staan er om bekent minder watt te gebruiken, en dus is de kans nog groter dat je voeding nog wel volstaat.

Al met al ik kan alles pas met 100% zekerheid zeggen als je systeem hier staat omdat ik dan de nodige hardware heb liggen om het te testen.
Maar zoals het er naar uit ziet zou het zowel qua ruimte als qua voeding als qua koeling geen probleem zijn. (die 7770HD is 222 MM lang, Dit moet passen.)

Als ik de foto's goed kan beoordelen zou dit moeten passen, Hoewel in niet 100% zeker ben van de videokaart.

Ik had natuurlijk een Moederbord gekozen met jou kast in mijn achterhoofd.

Wil je helemaal zeker weten dat het past(en ook weer een mooi uitziend systeem hebben) dan kost een nieuwe kast ongeveer 20 euro extra.

Je voeding had ik gezien op de Foto's dit is een 80+ Bronze voeding(dus redelijke kwaliteit) van (volgens de sticker) 450watt, 500piek watt.

Dit zou voldoende moeten zijn(eXtreme power supply calculator geeft aan 300W voor jou systeem nodig te hebben, 400 als je voeding 40% achteruit is gegaan over de jaren), tenzij de voeding zodanig veroudert is dat deze door slijtage niet meer in de buurt komt van zijn normale prestaties.

Een corsair 500W voeding zit op ongeveer 50 euro.

Koeling zal wel goed zitten met de standaart koeler, en als je eis is dat de pc fluister stil is, sorry maar dan zul je toch je budget moeten aanpassen.

Wat ook nog een optie zou zijn, hoewel je prestaties dan wel achteruit gaan, is overstappen naar een APU van AMD, die staan er om bekent minder watt te gebruiken, en dus is de kans nog groter dat je voeding nog wel volstaat.

Al met al ik kan alles pas met 100% zekerheid zeggen als je systeem hier staat omdat ik dan de nodige hardware heb liggen om het te testen.
Maar zoals het er naar uit ziet zou het zowel qua ruimte als qua voeding als qua koeling geen probleem zijn. (die 7770HD is 222 MM lang, Dit moet passen.)

Hmm ik zal erover nadenken en als ik wil dat mijn PC helemaal stil is moet ik een betere koeling nemen?

Helemaal stil

als je wil dat je systeem fluister stil is zal je toch moeten denken aan een speciale kast hiervoor, Speciale koelers voor die kast, en een speciale processor koeler.

Dan schieten de kosten toch al snel een aardig eindje omhoog, denk aan minimaal 50 euro meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan