PC upgraden naar nieuw (Gaming)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reydan

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Beste leden,

Paar maanden geleden had ik al een bericht geplaatst voor het vervangen van mijn videokaart, nu na de vakantie ben ik van plan om mijn huidige PC helemaal op te schonen. Laatste tijd krijg ik wat random blue screens met de foutmelding CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT. Ben bang dat mijn CPU het niet lang meer gaat volhouden en sowieso is het na 6 jaar wel weer nodig.

Ik ben van plan om eerst mijn CPU, moederboord en het geheugen te vervangen. Ik wil als het mogelijk is mijn kast, voeding en koeler hergebruiken. Een SSD ben ik van plan om later rond de kerst te kopen. Het budget wat ik nu te besteden heb is rond de €500,- vandaar dat ik eerst de aangegeven componenten wil vervangen, mijn oog was op dit gevallen: https://www.alternate.nl/ALTERNATE/...M5-i5-6600K-8-GB/html/product/1229748?lk=9527 maar het liefst zou ik een i7 als processor willen hebben.

Ik gebruik mijn PC voor het gamen en zou het met mijn upgrade weer een 5 jaar willen volhouden, games die ik speel zijn verschillend van de nieuwste shooters tot zelfs WoW.

Mijn huidige specs zijn als volgt:
Case: Cooler Master CM 690 II
CPU: i5 3.3ghz 2500k Sandy Bridge (overclocked naar 4.2ghz)
Koeling: Scythe Mugen 2
MB: ASRock P67 Extreme4
GPU: MSI gaming GTX 970
RAM: Ballistix 16 GB DDR3-1600
PSU: Corsair TX750

Hoop dat ik wat hulp kan krijgen hiervoor.

Laatst bewerkt:
Ik zou eerst beginnen met de fout die je krijgt...hier vindt je wat meer info omtrent de clock_watchdog_timeout error.
Verder zal de prestatie-winst ten opzichte van je huidige configuratie niet een wereld van verschil gaan maken en een i7 om te gamen is flauwekul en zonde van je geld...

Bedankt voor de link Scrapheap die had ik toevallig al gelezen.

Neemt niet weg dat ik nog steeds mijn huidige CPU wilt vervangen voor een nieuwe, ik geloof niet dat een nieuwe CPU niet veel beter is dan een oude CPU van 6 jaar oud. Waarbij ik er ook weer een aantal jaar vooruit mee kan, dit gaat niet met mijn huidige CPU (nog 6 jaar).

Kijk dan eens hier of hier bijv...?
Ik denk dat je meer opschiet met een nieuwe videokaart als je toch van je geld af wilt, maar wie ben ik en wat levensduur betreft, overklokken is wel een aanslag op je hardware,:rolleyes: in jouw geval de cpu, want hoe goed de koeling ook mag zijn, ook electronica is aan "slijtage" onderhevig..

Bedankt voor de links weer Scrapheap, hier komt toch uit dat de nieuwe i5 sneller is (logisch ook). Dat overklokken een aanslag op je hardware is, is meer dan logisch. Neemt niet weg dat genoeg mensen het doen....

Uiteraard is de nieuwe sneller, ik heb ook niet beweerd dat dat niet zo is, maar geen wereld van verschil maakt.
Alleen is het prestatie-verschil in mijn ogen de investering niet waard, met een andere, betere videokaart ga je er veel meer op vooruit.

Op dit moment ga ik mijn videokaart niet weer wijzigen, aangezien ik een aantal maanden geleden een tweedehandse heb gekocht (de gtx 970). Vandaar dat ik nu de rest wilt upgraden. Ik zou graag er weer 5/6 jaar mee vooruit willen (de videokaart uitgesloten deze zal ik tussentijds weer vervangen). En ik weet zeker dat mijn huidige CPU en moederboord dat niet gaat volhouden.

Laatst bewerkt:
Wat zijn de meningen als ik de CPU alleen zou vervangen voor een i7 4790K? Dit is uiteraard een oudere generatie, maar nog steeds erg snel en zeker sneller dan mijn i5. Als ik deze optie zou doen hoef ik geen nieuwe moederboord aan te schaffen.

Daar kun je behoorlijk wat vooruitgang mee boeken want met de moederbord chipset ( Intel P67 ) is ook deze i7 prima te overklokken...

Dat lijkt mij ook wel :). Ik wacht nog even af met me geld uit geven, ik ga eerst nog wat stappen proberen om te kijken of ik de bluescreens kan verhelpen. Misschien dat je nog wat advies kan geven als je wilt, zover nog bedankt voor al je reacties trouwens.

Ik ga vanavond mijn BIOS updaten zoals geadviseerd waardoor ook alle BIOS settings zullen worden gereset. Echter wordt het lastig om te testen of het zal werken want de blue screens komen heel erg random. Dan 2 weken niet en dan weer een aantal x per week, tevens heb ik sinds de update naar Windows 10 freezes, ook dit is volledig random. Waarbij mijn PC volledig vastloopt en het geluid ook een enkele tonen laat horen, zodat ik alleen mijn PC handmatig opnieuw kan opstarten.

De blue screens komen wel enige tijd na mijn overclock, waarschijnlijk zal dit het probleem moeten zijn. Toch heb ik de overclock uitvoerig getest met programma's die ervoor bedoeld zijn en op verschillende fora's me laten adviseren, alle testen waren goed verlopen.

Waarom ik toch nog jouw advies wilt volgen m.b.t. het oplossen van de bluescreens komt omdat het waarschijnlijk toch ook mijn moederboord kan zijn. Lijkt mij toch handig om proberen te weten te komen als ik wil updaten naar de eerder genoemde i7.

Je kunt eventuele crashdumps uitlezen m.b.v. bluescreenview.
Dan is er ook nog het tooltje Whocrashed, waarmee je kunt zien welke toepassing er gecrashed is met aanduiding van het betreffende bestand.
Met deze 2 zou je een eindje op weg moeten kunnen komen in het tackelen van de mogelijke boosdoener.:thumb:

Bedankt Scrapheap :). Gister de BIOS geupdate en de BIOS settings op standaard gelaten, dus geen overklok op dit moment. Nu aankijken voor een maand hopelijk geen last meer van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan