PC valt half uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rokil

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
35
Ik heb een Acer Veriton M265. Een jaar of 2 geleden heb ik daar 2 Gb geheugen bijgezet, zodat het geheugen nu 3 Gb is en een ssd geplaatst. Inmiddels heb ik windows 10 erop gezet, nadat er windows 7 op stond.
Vorig jaar begon de pc ineens uit te vallen. Niet zo dat alles in een keer uit is, maar het beeldscherm wordt uitgeschakeld i.v.m. geen signaal. Voor de rest kon ik dan niets meer zien en dus wist ik ook niet wat er nog meer uitviel.
De fan en de harde schijf blijven draaien, maar verder reageert de pc nergens meer op. Ik heb dit kunnen controleren door op een andere pc teamviewer te gebruiken. Als de pc uitvalt, valt ook de connectie met teamviewer weg, dus ik neem aan dat de usb poort (waar de usb dongle op zit) ook uitgeschakeld wordt.
Op het moederbord zie ik geen lekkende, of kapotte busjes. Ik heb de geheugenmodules er uit gehaald en in het andere slot geplaatst, ook 1 tegelijk, maar ook dat hielp niet. De dvd speler heb ik losgehaald en de harde (opslag)schijf losgekoppeld, zodat alleen de ssd en 1 geheugenmodule aangesloten waren, maar dat was ook niet de oplossing. De ethernet lan poort heb ik uitgeschakeld, zodat die geen conflict heeft met de usb dongle.
Ik heb memtest 86 op een cd gebrand en daarmee geprobeerd het geheugen te testen, maar de pc blijft niet lang genoeg draaien om de test helemaal uit te voeren. Tot aan de uitval zijn er in ieder geval geen fouten. Aangezien voor memtest windows niet gestart wordt, lijkt het me ook niet dat er een software probleem is.
Hoe kom ik er nu achter wat het probleem is? Als het de voeding zou zijn, lijkt me dat de pc helemaal uitvalt en niet dat de fan en harde schijf blijven draaien. Als het moederbord stuk is, zou dat toch meteen bij het opstarten al problemen moeten geven. Soms komt het probleem pas na een half uur en soms al binnen 2 minuten.
Wie weet raad?
 
Is het altijd na bijvoorbeeld 10 minuten oid?

Heb je het zelfde probleem als je de pc in veilige modus opstart? Heb je de energie instellingen al eens aangepast? (allemaal even op nooit zetten)
 
Bedankt voor je snelle reactie!
Er is geen vaste tijd dat de pc uitvalt, dat verschilt iedere keer.
Ik heb inderdaad ook in de veilige modus opgestart, maar dat maakte ook geen verschil, evenals de energie instellingen.
Aangezien zelfs memtest uitval van de pc betekent, lijkt het probleem me niet met een energie instelling, of een windows probleem te maken te hebben.
 
Heb je een andere voeding liggen die je zou kunnen proberen?

Wordt er in de logboeken iets weergegeven als het gaat om het uitvallen of krijg je een bluescreen?
 
Ik heb wel een andere voeding, maar die is van een oude pc en die heeft een 20 pins moederbord aansluiting, terwijl mijn pc een 24 pins aansluiting heeft.
Denk je dat het aan de voeding zou kunnen liggen dan?
Er is geen logboek, want het systeem stopt er abrupt mee. Bij het opnieuw opstarten wordt ook geen melding gegeven dat windows niet goed is afgesloten of iets dergelijks. Er is dus ook geen bsod.
 
Je kan het front nog even van de voorkant afhalen en de aan/uit knop losmaken om te kijken of die misschien kortsluiting maakt
 
Zojuist het front eraf gehaald om de aan/uit knop te bekijken, maar daar is niets vreemds aan te zien. De mantel zit nog netjes van begin tot eind om de kern en er is verder geen mantel/draadbreuk te zien.
 
Idd eerst een andere voeding proberen, pas dan kun je een conclusie over de oude voeding trekken......

Neem aan dat alle koelblokken en ventilatoren stofvrij zijn.
 
Net een nieuwe voeding bestelt, dus die zal begin volgende week binnen komen.
Vorige week heb ik de gehele kast nog uit elkaar gehad en toen grondig met een hoge druk busje schoon gespoten.
 
Jawel! Hoezo? Kan hij daar niet tegen dan?:)
Nee, ik had zo'n busje met perslucht gekocht. Speciaal om de pc mee schoon te blazen. Ik heb ook wel een grote luchtcompressor in de schuur staan, maar mij is verteld dat de lucht die daaruit komt vochtig kan zijn. En dan zou je hem eigenlijk weer wel met water schoonmaken, dus dat heb ik maar niet gedaan!
 
Zo'n compressor is ideaal om te ontstoffen en er zit een kraantje onder aan het drukvat om het water eruit te laten.
En veel vocht komt echt niet mee en ook de kreet dat je de ventilatoren moet vasthouden omdat het anders een spanning en stroom op kan wekken wordt schromelijk overdreven, hier gemeten, nog geen 1v en 0,1mAmp............

Vraag mij alleen af of nu niemand in je omgeving je even een 24P voeding kon lenen al heb je er starks wel vast eentje voor de nieuwe build.:)
 
Dan ga ik de volgende keer gewoon mijn compressor gebruiken!
De mensen die ik ken in de buurt hebben een kant en klare pc met een verzegeling, dus die gaan de garantie niet op het spel zetten om mij een voeding te lenen.
Ik dacht dat als het daadwerkelijk de voeding is moet ik er toch een kopen. En als het niet de voeding is, ga ik t.z.t. inderdaad stukje bij beetje onderdelen verzamelen/kopen om een nieuwe pc te maken. Over 3 jaar heeft mijn zoontje er een nodig voor de middelbare school, dus ik heb nog even. Ik had alleen de hoop dat ik deze pc nog een tijdje kon gebruiken, want hij werkt voor mij nog goed genoeg na de upgrades.
 
Hallo


"Nee, ik had zo'n busje met perslucht gekocht. Speciaal om de pc mee schoon te blazen. Ik heb ook wel een grote luchtcompressor in de schuur staan, maar mij is verteld d...."

Persoonlijk vindt ik het vreemd , dat er (op deze site) nog steeds gebruik wordt gemaakt van persluchtflesjes om een p.c.of laptop intern zuiver te maken ....

Reeds ettelijke malen op deze site vermeld ... leveren zo goed als geen luchtdruk ... van debiet kun je ook niet naar huis schrijven ....

Meest efficiente/veiligtste manier --> luchtdruk compressor.

Stofzuiger -> veel kans op statische elektriciteit.

Uiteraard ventilatoren mechanisch blokkeren om op hol slaan van deze te voorkomen...

Peter
 
Laatst bewerkt:
ik ga de volgende keer ook zeker de compressor gebruiken!:thumb:
 
Gisteren de nieuwe voeding binnen en meteen ingebouwd. Bleek dus toch daaraan te liggen!
De pc loopt weer als een zonnetje (voor een oud zonnetje dan).
Bedankt voor de reacties en goede adviezen.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan