pc valt plots uit, hardware prob?

Status
Niet open voor verdere reacties.

don vito

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
ok, een week geleden heb ik een jaarlijkse format gedaan, alles werkte perfect, tot gisteren. nu valt men pc na enkele minuten uit, soms duurt het een kwartier, en soms geraakt hij zelfs niet in windows. nu, het kan niet aan de software liggen, heb juiste drivers ed. (afgehaald bij targa support, OS XP pro) dus prob ligt hoogstwaarschijnlijk bij hardware

heb eerst al eens de pc ontkoppelt en stof er uit gehaald, voeding er eens uitgehaald en eveneens stof uitgeblazen, pc verzet (mss probleem met aarding). probleem blijft. daarna speedfan eens uitgeprobeerd:
resutaten:

alles lijkt me normaal, temperaturen liggen laag.

mss ligt probleem bij mobo? of voeding? cpu? nuja, laat suggesties maar komen

Voor alle zekerheid, je hebt je goed werkende PC geformateerd, na deze ingreep heeft dit een week goed gewerkt en nu heeft hij boot problemen en indien hij opstart valt hij plots uit terwijl je ermee aan de slag bent.

Enkele gedachten :Het traag opstarten kan een gevolg zijn van het plots uitvallen (filesystem wordt hersteld), het kan ook een leesprobleem van je harddisk zijn. (geen idee wat er gebeurt wanneer je swapfile zich op een slechte sector bevindt, maar goed kan dat zeker niet gaan)
Een eenvoudige test zou kunnen zijn dat je ergens een bootable CD image download en je PC hiermee opstart. Hiermee schakel je snel enkele componenten uit. Indien je Linux gebruikt kan je bij de opstart (die traag zal zijn) aflezen wat er opstart en bij fouten wat er fout gaat. De handigste is volgens mij Knoppix (http://www.knoppix.org/) Deze distributie legt zich toe op CD bootable linux. (Je moet geen Linux kennen voor deze test.)

dank voor reactie

nja, men uitleg was mss nogal onduidelijk, het zit dus zo: ik geraak in windows, het booten is geen probleem, ik kan dan enkele minuten werken (soms wat langer) en dan sloeg ie af.

nu, eerst dacht ik aan virus, heb wat laten scannen voor de tijd dat ie stond te draaien -> geen virus ed gevonden.
maar heb achteraf wat zitten klooien in men bios en het volgende veranderd: bij cpu configuration -> amd cool'n'quiet Function -> op disabeld gezet in plaats van 'auto'. en sinds dan draait hij goed, hij valt niet meer uit, kan em uren laten draaien... dus prob lijkt me voorlopig opgelost,

moest het probleem zich opnieuw voordoen, kom ik wel terug op deze post, ik hoe alvast men speedfan in het oog voor abnormale waarden.

nogmaals dank voor de moeite
mvg, jonas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan