pc valt spontaan uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

samsam

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2002
Hallo,

Mijn pc valt spontaan uit af en toe. Soms gaat het dagen goed, maar vooral tijdens het spelen van spellen valt hij uit.

Tijdens het opstarten daarna geeft hij vaak een foutmelding: vxd fout, of config fout of....
Start ik hem nogmaals op dan verloopt dit weer probleemloos.
Wat opvalt is dat het cpu gebruik rond de 80% zit, al doe ik niets, geen bewegende beelden op bureaublad, geen overtollige programma's die op de achtergrond draaien.

Ik heb al op virussen gescant, op spyware, heb de cpu temp al gecontroleerd (wel redelijk hoog, ca. 53 tot 59 graden) heb al koelpasta aangebracht, maar het probleem blijft.
De kast temperatuur licht rond de 33 graden.

Ik heb een amd xp 2000 processor met een koeler die geschikt is voor amd xp 2000, een asus a7v8x-x moederbord en een 3D phantom pro xp-3800 video kaart, 512 Dimm en het geheel draait onder win98SE.

Iemand ideeen?

Samsam

Laatst bewerkt:
Weinig schijfruimte?

Misschien heb je nog maar wenig schijfruimte op je hardeschijf?
Als je te weinig schijfruimte hebt wordt een pc sloom, valt soms uit en nog meer.

Ik hoor het wel.

Ik weet dat mijn comp met amd 2000+ proc "bevriest" als de temp boven de 62 graden komt.
Ik weet niet wat voor moederboard / bios je hebt, maar ik heb mijn temp met 8 graden omlaag kunnen krijgen door het CPU voltage te verlagen (van 1,85 naar 1,575).
Voltage stond in de bios op default, deze dus handmatig op 1,575 Volt gezet.
Mijn temp is nu ongeveer 44 graden en voorheen 52 (idle), stressed kom ik nu niet boven de 51 graden.

Groetjes,
Martin.

Hallo,

De ruimte op de harde schijf is voldoende. Ik heb nog 35 gig over. Dus daar ligt het probleem niet.

Het moederbord is een asus A8v8X-X, met chipset Via KT400 northbridge en Via VT8235 Southbridge.
De Bios: Award, Asus crash free bios.

Ik ga eens kijken of het voltage hoog staat in de bios, zie in de manual eigenlijk niet echt iets over staan.

Ik heb nu nog een probleem erbij, namelijk dat windows op een of andere manier niet goed afsluit, zodra ik de pc opstart, krijg ik allerlei foutmeldingen, beschermingsfouten van windows, en vervolgens start hij opnieuw op, met weer hetzelfde resultaat. Soms na 5 keer opstarten pas resultaat.

Samsam

Kijk eens of dit gebeurt als je de kast open laat staan.
Als ie dan gewoon blijft draaien weet je dat je airflow in de kast niet goed is.

Hoi,

Paar suggesties......

Druk al je kaarten eens een keer aan.
Probeer de nieuwste 4in1 drivers eens.
Scan je register eens.(RegClean)
Doe eens een uitgebreide schijfcontrole.

Grtzzz.

Nog wat.

Zijn je fan's en het koelblok wel redelijk vrij van stof?
Kijk ook eens of je voedings koelgaten vrij van stof zijn.

Hallo,

De kast staat al open.

Het register scannen heb ik al gedaan met o.a. regcleaner en adaware 6.0
Ik vind daar eigenlijk geen bijzonderheden (ik weet ook niet precies waar ik naar moet kijken. Adaware ziet alleen cookies, verder geen bijzonderheden.
Regcleaner zie ik geen vreemde programma's of zo.

De kast, fans etc. zijn schoon (net nieuw).

Samsam

Hoe staat in het Bios je warmte beveiliging ingesteld?

Hoi,

In de bios op 85 graden (minimum, minder kan niet).
Ik lees wel in het handboek van het moederbord dat er een automatische thermische beveiliging op de cpu zit, dus kan me voorstellen dat hij bij 60-62 graden uit zichzelf uitschakelt.
Maar die temperatuur haalt hij niet, meestal hooguit 57 graden.

Samsam

Nogmaals hallo,

Ik heb in de bios gekeken. Het voltage staat al op het minimum.
De temperatuur van de cpu in de bios geeft 62 graden aan, de temp via het programma speedfan 52.
De opstart problemen zijn nu even weg, ikheb het register opgeschoont dat hielp dus.
Ik vermoed toch dat de cooler niet voldoende koelt, de temperatuur van de cpu te hoog oploopt en daardoor toch automatisch uitschakelt.

De foutmeldingen bij opstarten zijn bij de laatste paar keer opstarten na de register opschoning voorbij.

Toch maar een zwaardere koeler kopen dan?

Samsam

De temperatuur van de cpu in de bios geeft 62 graden aan, de temp via het programma speedfan 52.
Je moet er vanuit gaan dat je Bios de juiste temperatuur aangeeft.
Speedfan heeft het dan mis of staat niet goed ingesteld.
Zet je kast open met een tafel-ventilator ervoor.
Kijk dan naar je temperatuur in het Bios is deze lager geworden,
dan kan je er bijna vanuit gaan dat je een zwaardere koeler nodig hebt.

Let op, het wil nog niet zeggen dat je probleem is opgelost met een zwaardere koeler!!

Hallo,

Nee ik ben ook bang dat daarmee de problemen niet zijn opgelost.
Ik krijg steeds meer moeite om de boel op te kunnen starten, allerlei beschermingsfouten, fouten in programma's, msconfigvm fouten, en ga zo maar door.

Zou het kunnen dat de processor het begeeft? Of dat ik windows opnieuw moet installeren? Die laatste optie kan ik zo wie zo wel doen, maar als de processor het begeeft, heeft dat niet veel zin.

Samsam

Nog even ter info...
PC in reparatie werkplaats na laten kijken, kwam er niet uit wat er aan de hand was.
Bleek het (nieuwe) DIMM geheugen stuk te zijn....
Nieuwe DIMM erin, problemen opgelost.

Samsam

Blij dat het probleem opgelost is....
Aan defect geheugen had ik niet gedacht in dit geval, maar bedankt voor de melding :)

Groetjes,
Martin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan