PC valt spontaan uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantas

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Laatst viel mijn PC spontaan, zonder foutmelding, signaal of enige hapering, uit tijdens het gamen. Iracing in dit geval.
Dit heb ik nooit eerder gehad.
Daarna ging mijn PC gewoon weer aan en deed hij het zoals het hoorde.

Ik wil hiervan graag de oorzaak achterhalen om te kijken of er iets niet goed is. Zijn er logs waar je gebeurtenissen of foutmeldingen raad kunt plegen?
Of hoe anders hiermee om te gaan?

Bedankt!

Als het tijdens gamen is lijkt mij oververhitting het meest waarschijnlijke.
Als een pc, met name de cpu, te heet wordt schakelt ie zich zelf uit.
Mogelijke oorzaak: te veel stof in de koelribben van de cpu-koeling en/of verstopte toe/afvoerventilatoren.

Het kan ook een korte stroomonderbreking zijn geweest. Voor de logboeken type je "logboeken" bij Zoeken. De temperaturen zijn op meerdere manieren te controleren. In de BIOS zie je ze en met een systeem informatie tool zoals Speccy en Open Hardwaremonitor in Windows. Normaal is de processor ongeveer 55 en gevaarlijk oververhit 95 graden. Ik heb het beschermen tegen oververhitting de laatste keer gehad doordat de koeling niet goed gemonteerd was en een klont warmtegeleidende pasta, uitgedroogd, op de processor zat. Dat hoort niet meer dan een heel dun laagje te zijn, wat krasjes en oneffenheden opvult maar ik laat koelpasta zelf even goed helemaal weg. Je ziet het nauwelijks juist toegepast en als het is uitgedroogd dan maakt alleen dat het verschil al. Processoren waren ook wel eens vastgeplakt met een dubbelzijdig klevende sticker en dan is het koelelement er niet vanaf te halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan