PC valt steeds uit als hij nog 'koud' is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Singha34

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2011
Berichten
10
Sinds enkele weken heb ik veel problemen met mijn PC.
Regelmatig krijg ik blauwe schermen, waarbij de PC vastloopt. Ik heb inmiddels al een hele collectie minidump bestanden.
Ook komt het voor dat vervolgens de pc opnieuw opstart, maar dan hoor ik alleen de ventilator op volle toeren draaien. Hij zou dan het bios-scherm moeten tonen en vervolgens windows moeten opstarten. Maar zo ver komt hij niet.

Als dit wel lukt komt er eerst een keuze scherm om windows in de veilige modus of normaal op te starten. Het komt dan ook voor dat ik dan weer een nieuw scherm te zien krijg met de mededeling dat de opstartselectie is mislukt omdat een benodigd apparaat niet wordt gevonden. De PC start dan opnieuw op en vervolgens kan ik weer kiezen om Windows normaal te starten en dat gebeurt dan ook.

Dit ritueel duurt ongeveer een half uur. Opstarten, vastlopen of uitvallen, weer opstarten etc. etc.

Het vreemde is echter dat als de PC dan 'warm' is gewoon stabiel blijft lopen en niet meer vastloopt of uitvalt. Het is echt alleen als hij 'koud' is.

Sinds kort sluit ik de PC niet helemaal af, maar zet ik hem in slaapstand als ik hem niet meer gebruik. Op die manier kan ik hem weer 'activeren' en functioneert hij feilloos.

Als besturingssysteem heb ik Windows 7, het betreft een Fujitsu Siemens Scaleo P met een MSI moederbord, type MS 7379.
Ook heb ik al van alles geprobeerd., zoals beeldkaart eruit gehaald, netwerkkaart verwijderd, geheugentest gedaan, kaartlezer verwijderd. Ook al de Pc opnieuw geprobeerd te installeren. Alles zonder resultaat.

Ik heb geen flauw waaraan het ligt. De PC heeft altijd goed gefunctioneerd onders Windows 7.
 
Hallo

Het vreemde is echter dat als de PC dan 'warm' is gewoon stabiel blijft lopen en niet meer vastloopt of uitvalt. Het is echt alleen als hij 'koud' is.


Sinds kort sluit ik de PC niet helemaal af, maar zet ik hem in slaapstand als ik hem niet meer gebruik. Op die manier kan ik hem weer 'activeren' en functioneert hij feilloos.

Deze symptomen duiden op defekte condensatoren.

meestal zijn het "slechts" defekte exemplaren in de powersupply ... soms defekte exemplaren op het motherboard van de pc.

Je zou "als test" eens een ruilvoeding kunnen proberen.

9 kansen op 10 dat het de voeding is.

Indien het defekte condensatoren zijn op het motherboard , kun je deze uiteraard ook controleren/vervangen.

Dat dit niet voor iedereen is weggelegd , en de nodige ervaring/materiaal vereist is , zal logisch zijn.

Stel het controleren v/d voeding niet uit .... een defekt exemplaar kan de ganse p.c. doen sneuvelen. (leen er desnoods een van een kennis)

Peter
 
Laatst bewerkt:
en ga ook voorzichtig om met je pc. Mocht de voeding het begeven, heb je kans dat hij je hele pc elektrocuteert.
 
Bedankt voor jullie reacties. De PC is ruim 3 jaar oud. Ruim een jaar ook al problemen van gelijke aard gehad. PC viel toen nog in de garantie. Toen is wel het hele moederbord vervangen. Daarna liep de PC weer vlekkeloos.
Helaas heb ik zelf te weinig kennis om zelf in de PC te rommelen. Deze week zal ik hem dan maar eens wegbrengen.
 
Hallo

Hou in het achterhoofd , dat je op een herstelling ook garantie hebt.

Ruim een jaar ook al problemen van gelijke aard gehad

Een nieuw motherboard die slechts 1 jaar werkt ....

Een nee heb je .... een ja kun je krijgen.

Alvorens tot eventuele herstelling over te gaan , vraag eerst een prijsofferte.

Peter
 
Laatst bewerkt:
PC langzaam naar de bliksem?

Beste Singha34,

Na lang zoeken in allerlei rubrieken, kwam ik jouw vraag teegn met daarin de beschrijving van een probleem met je PC dat heel veel overeenkomsten heeft met die van mij (Dell Studio XPS 8000): hardnekkige systeemcrashes zolang de PC nog niet is opgewarmd en daarna alles weer normaal. Ik denk dat de problemenbij mij zijn veroorzaakt door een blikseminslag (begin juli jl.) dichtbij ons huis, waarbij de router en de netwerkkaart defect raakten. Met vervanging daarvan leek alles opgelost, maar geleidelijkaan waren er steeds meer problemen met programma's en in augustus gaf ook de DVD-rw de geest. Net als bij jou, kan ik met teste (o.a. PC-Checkup van Dell), als de PC eenmaal warm is, geen storing vinden en verandert opstartherstel, systeemherstel, of het terugzetten van een backup-image naar de situatie van enekele maanden geleden helemaal niets. Ik denk aan een probleem met het moederbord, omdat de netwerkkaart die defect raakte, daarop was geïntegreerd. De voeding is met een extra zekering beschermd.
Ik ben benieuwd of er bij jou uiteindelijk een conclusie is geweest over de oorzaak van de storing. Ik moet de verzekering nog zien te overtuigen.
Ik stuur een PrtScrn van gisteren mee (hoop dat me dat lukt).
 
Bedankt voor je reactie!! Je brengt me wel op een idee met die blikseminslag. Dat zou daar best verband mee kunnen hebben.
Mijn PC doet vreemd sinds eind augustus. Ik heb hier toen 2 huizen verderop een blikseminslag gehad, die zo hevig was dat daar de verwarmingsketel stuk is gegaan.

Het probleem heb ik nog niet laten verhelpen. Nu zet ik iedere keer mijn PC in sluimerstand. Ik ga nu toch ook eens bij de verzekering informeren wat daar mogelijk is.
Mijn moederbord is net een dik jaar oud. Kon me bijna niet voorstellen dat er 2 moederborden in zo een korte tijd kapot gaan.
 
Hi,
De inboedelverzekering heeft geen probleem met inductieschade die door blikseminslag is veroorzaakt. Bij overleg met de techneuten van Dell bleek dat ook zij daaraan denken als oorzaak voor de storing, "hoewel het weinig voorkomt", werd erbij gezegd. Bij mij werkt overigens het trucje met de slaapstand niet. Ik weet niet of dat iets over de aard van het probleem zegt. Misschien dat Peter daar meer van weet?
Mvg.
 
Ook als ik hem in sluimerstand zet, blijft de pc gewoon goed draaien op het moment dat ik hem weer actief maak....
 
had zelfde probleem, bij mij nu opgelost

ik had precies hetzelfde. ik heb alles geprobeerd om mijn pc te laten werken. niets hielp. uiteindelijk een reset gedaan naar fabrieksinstellingen, en vanaf dat moment had ik geen problemen meer. (let op: al je bestanden zijn weg). er moet dus een software foutje zijn (wat weet ik niet). slim is om dan geen backup te ehrstellen, omdat het probleem opnieuw op kan treden.

ik hoop dat dit werkt.
 
Welkom mentosmenno2,

Bedankt voor je reactie, misschien hebben andere mensen hier wat aan. Je reageert echter in een topic ouder dan 3 maanden. Deze kunnen met rust gelaten worden, daarom gaat er dan ook een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan