Pc valt uit en geeft error missing hal.dll

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefanm

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2001
Heb al een paar keer hetzelfde probleem met mijn pc. Plotseling valt hij uit en geeft hij aan dat hij het wel bekende hal.dll mist!!

Het einge wat ik kan doen is hal.dll terug zetten.. of windows opnieuw installeren! Allebei de opties voorkomt niet dat het later alsnog een keer gebeurd!

Wie weet wat er aan de hand kan zijn????

Treden er geen andere fouten op?, zo ja dan stap voor stap hardware testen.
Zo nee, dan is onderstaande misschien nutttig
Hal.dll is de windows Hardware Abstraction Layer: deze voorziet in de communicatie tussen ACPI-hardware, drivers en windows zelf. Kijk na of je in de bios de protocollen voor ACPI 2.0 hebt ingeschakeld (met misschien andere ACPI-opties) en als dat niet helpt, neem andere drivers of een andere HAL. Om van HAL te wissellen (ik adviseer er één voor niet-acpi, enkele processor) zie http://www.sysinternals.com/Information/bootini.html het heeft bij mij gewerkt: destijds had ik een slechte BIOS (zonder een aantal ACPI-tabellen) en na het aanpassen van de HAL kreeg ik geen vastlopers meer op hal.dll
(Tip: let goed op dat je geen multiprocessor HAL neemt: Athlon 64 processors hebben AMD's variant op hypertreading bij een multiprocessor HAL, maar worden erg heet dan.)

OK, te moeilijk?
ACPI uniprocessor PC -> non-ACPI uniprocessor PC
In D: Windows xp/2000/2003/nt cd-rom
uitvoeren: expand D:\I386\Halapic.dl_ C:\WINNT\SYSTEM32\HAL.DLL
Kijk vervolgens na dat het bestand correct is overschreven en dan opniew opstarten.
om dit terug te draaien naar de oude status:
In D: Windows xp/2000/2003/nt cd-rom
uitvoeren: expand D:\I386\Halaacpi.dl_ C:\WINNT\SYSTEM32\HAL.DLL
Kijk vervolgens na dat het bestand correct is overschreven en dan opniew opstarten.
Dit lijkt mij goed te doen, veel succes in het vinden en oplossen van je probleem
de hele thread vindt je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan