pc valt uit (ik ben hopeloos)

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijnhur

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2004
hoi,

Mijn pc valt gewoon af en toe uit.
Meestal gebeurt dit bij spelletjes als star wars, painkiller black edition en gta vice city.
Ik heb al duizenden dingen geprobeerd.
Mischien ligt het aan de koeling?
Of grafische kaart of voeding?????:( :( :( :(
Ik weet het niet!

pc:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 7/22/2005, 10:46:36
Machine name: MARIEKE
Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) (2600.xpclnt_qfe.021108-2107)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: SiS
System Model: GE PRO(-HT)
BIOS: Default System BIOS
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz, ~2.8GHz
Memory: 512MB RAM
Page File: 218MB used, 1032MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.0001.0904 32bit Unicode

speed fan 4.25 zegt:

fan1: 3309 rpm
fan2: 0 rpm

temp1: 70 soms 71 (72)c
temp2: 35c
HD0: 38c

VCORE: 1,57V
+3,3V: 3,23V
+5V: 5,00V
+12V: 11,86V
-12V: -14,91V
-5V: -7,71V
+5VSB: 5,51
VBAT: 0,00V

info:

Scanning SMBus at $0B80...
Decoding DIMM #0
Memory type is DDR
Module Rows : 2
Levels : 2.5V
Parity : NO PARITY
Refresh Rate : 7.8us
Total Size : 512MB
Scanning SMBus at $3D403E3F...
Scanning SMBus at $3D405051...

Het dxdiag report: zie bijlage

Nou hopelijk kan iemand er iets mee!!
:p :) :)

alvast bedankt!!!:thumb:

Bijlagen

Je geeft zelf al enkele mogelijke oorzaken aan.
Al vind ik wel de temperatuur een tikje aan de hoge kant.
Je zou even in de kast kunnen kijken of er ook veel stof in zit en eventueel coolers ed. schoon maken.

Staat "de computer automatisch opstarten" uitgevinkt onder Opstart en herstelinstelling?
Mocht je wel een foutcode krijgen met een blauw scherm zet deze dan ook even op het forum.

voeding kan het ook zijn.

heb je iets veranderd in je pc??

Toen ik er een nieuwe 3d-kaart instak die ook voeding nodig had trok mijn voeding het niet meer. (klapte eruit met starten)

hierna heb ik er een zwaardere voeding in gezet van
Q-tec eerste probleem opgelost hij sprong er niet meer uit met het starten.

maar na 5 min ofzo stopte mijn pc der ook de hele tijd mee. Bleek dat die serie bagger was.
Spanningen die de voeding gaf waren niet stabiel genoeg. hierdoor stopt je pc er ook mee.

heb je geen andere pc waar je de voeding ff van pakt kun je kijken of het daaraan ligt

atomatisch opstart vinkje uit??

automatisch opstarten staat uit en ik stuur het op zodra het gebeurt:thumb:

iets met voeding (b.v. veranderd)??

nee ik heb de voeding niet veranderd

ik zou de voeding van mijn andere pc kunnen gebruiken maar die is zeker ouder (nu staat op die pc ook xp maar eerst stond er windows 95 :( op)

het wordt wel een gedoe met al die draadjes

vraag:

kan het ook zijn dat er te veel apparaten op staan??
en dan bedoel ik niet op het stopkontakt maar op de voeding

de computer zelf staat namelijk op een ander stomcontakt als het beeldscherm, printer, versterker, lamp, etc...

:thumb: thanks:thumb:

p.s.: kun je als jeje pc openmaakt op de voeding ook zien welk merk het is en zo ja kunnen julie er iets uit opmaken???

Laatst bewerkt:
o ja ik heb ook nog memtest gedraaid en ik had 12 fouten

moet ik daar ook iets van opschrijven??????

:D bye

Wacht eerst dat blauwe scherm even af, wel grote kans dat er iets met je geheugen is trouwens.

Ha Frisian, (voor marijnhur)
Je vindt de temperatuur aan de hoge kant; voor een AMD misschien, voor een intel is het veel te hoog. Eén van de symptomen is dan spontaan uitgaan en pas na opnieuw de voeding aan en uit gezet te hebben weer iets te doen.
Het geheugen is ook vaak de oorzaak, al gaat het dan meestal over niet opstarten.
Werkt de koeling wel?
Eric

vraag (egt zon niewby noob vraag):

bedoel je met koeling de ventilator of iets anders

zo de ventilator

ja

:thumb:

ik bedenk ook net dat die temperatuur (70/71/72 graden ook is als ik de comp. niks laat doen.
bij een spel is het gem 73 graden!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door marijnhur

ik bedenk ook net dat die temperatuur (70/71/72 graden ook is als ik de comp. niks laat doen.
bij een spel is het gem 73 graden!
Die temperatuur is veel te hoog voor een pc die niets doet. Dus ik zou in ieder geval je pc van binnen voorzichtig schoonmaken. Met name je ventilatoren en de koelblokken die eronder zitten.

Ik zeg het nogmaals, dit dient heel voorzichtig te gebeuren.

Wat betreft de errors die memtest86 aangeven, dit kan zeker met jou probleem te maken hebben.

Geplaatst door eric2001
Ha Frisian, (voor marijnhur)
Je vindt de temperatuur aan de hoge kant; voor een AMD misschien, voor een intel is het veel te hoog.
Sjips, en ik maar zoeken naar het merk processor, heb er gewoon overheen gekeken. :D
Ik ben het helemaal met je eens, is inderdaad veel te hoog.

En daarbij is er dus ook een kans dat je ramgeheugen te warm is geworden en beschadigd is geraakt.
Btw, geheugenproblemen kunnen weldegelijk leiden tot het herstarten van de pc.

Ik heb zelf ook een p4 2,8GHz en ik moet zeggen dat deze niet over de 45 graden komt...

Laatst bewerkt:
ik vind 70 graden voor ene pentium wel een beetje aan de hoge kant want pc van mijn kameraad die een pentium 4 3ghz heeft word op zijn hoogst 60 graden als hij gamed als de ventilator doe op de processor wel goed draait raad ik je om koelpasta te smeren op de processor of om een andere koeling te kopen bijv. zalman (die schijnen goed te zijn)

Ik zou als eerste een blaaspistool met perslucht regelen (iedereen kent wel iemand die in een toko werkt waar ze die hebben) en de kast eens goed uitblazen, vooral de roosters die om de ventilatoren zitten.
Zet hierbij wel een bril en stofmasker op, want je wil niet weten hoeveel stof er uit zo een kast kan komen.
Stofzuigen raad ik af, tenzij je een speciaal verloopstuk hebt van plastic, aangezien je de boel kan slopen als je stofzuigerbuis tegen een onderdeel van je pc aan komt.
(Denk ook aan de casefans)

Als je kast eenmaal stofvrij is, bekijk dan de casefans. Hoeveel heb je er en waar zitten ze en welke kant blazen ze op.
Ik heb er zelf drie casefans, 1 aan de voorkant en 2 aan de achterkant (koeling niet meegerekend).
De voorste blaast naar binnen, de achterste blazen naar buiten. Dit geeft een goede airflow. Alles de andere kant op kan ook, maar geen dingen er tussen in (beide blazen naar buiten of naar binnen)

Verder kan je de luchtstroom verbeteren door de bekabeling een beetje op te ruimen in de kast, door alles een beetje aan de kant de bevestigen. Zorg wel dat je niks lostrekt of aansluitingen molt zoals ik zelf heb gedaan :p

Als dit allemaal niet werkt, dan wordt het eens tijd om met koelpasta te spelen en/of terug te gaan als je nog garantie hebt. Dat laatste is altijd van toepassing, voordat je zelf dingen gaat doen waar je over twijfelt en/of als je kast verzegeld is en er nog garantie is.

als ik dit zo hoor dan ligt het zeker aan de koeling.

ik heb ook wel eens geprobeerd een losse ventilator op de fan te richten (kzal het nu nog eens doen en kijken wat de temp is).

kzal ens proberen om de kast schoon te maken.

zou je als je garantie hebt bij de winkel aan kunnen komen met dat het aan de maker van de pc ligt dat er niet genoeg koeling is???

wat die resultaten van memtest, kun je dat met software repareren???

p.s. ik ga morgen op vakantie (een week)

dan heb ik 3 dagen om te antwoorden

dan ben ik weer 3 weken weg.:confused:

bedankt voor de reacties:thumb:

volgens mij klopt da programaatje nie

ik heb de kast open gemaakt

(heb ook gezien dat er een goed draaiende ventilator op de processor zit geplakt)

heb al het stof weggeblazen (was veel)

heb mijn extern ventilatortje er vol op gezet (aardig windtje ) en toen de pc aangezet.

bij het opstarten gelijk speed fan aangezet en whoppa weer 70/71 graden

bestaadt er nog zon programaatje waarmee je de temp kan meten???

bye:thumb:

kheb uitgevonden dat met everest home edition staat er iets heel anders zie bijlage

bye :thumb:

p.s. de komende week ben ik weg

Bijlagen

70° Fahrenheit zie ik staan, da's weer wat anders.
Dan toch maar even de stopcode afwachten (blauwe scherm)?

hehe terug van vakantie:cool:

zet de pc aan en spelletje spelen:thumb:

EINDELIJK het blauwe scherm

iets met IRQL IS NOT LESS OR EQUAL

hbe deze titel bij google onderzocht maar daar staat meestal driver IRQL IS NOT LES.... blabla

verder stond er iets over nieuwe hardware maar die heb ik niet (niet recent) maar.......
deze computer heeft het uitvallen al vanaf dat ie uit de winkel komt

onderaan de fout stond nog iets als ongeveer: STOP (en dan een hoop 00 en andere cijfers)

kan iemand iets hier mee

p.s.

over die fouten bij memtest:

weet niemand iets om dit te repareren???:eek:

toedels:D

Geplaatst door marijnhur
maar.......
deze computer heeft het uitvallen al vanaf dat ie uit de winkel komt
p.s.

over die fouten bij memtest:

weet niemand iets om dit te repareren???:eek:

toedels:D
Heb je nog garantie op de pc?
Zo ja, zou ik even bij de winkel langs gaan.
Deze foutmelding duidt vaak op:
*Incompatible hardware.
*Verkeerde drivers.
*Storingen in hardware.

En omdat je zegt die de pc dit euvel al vanaf het begin vertoont lijkt mij dit meer een garantie kwestie.

Ps. fouten in Memtest kun je niet repareren, dan is er iets mis met je geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan