Pc valt uit ( lees eerst graag )

Status
Niet open voor verdere reacties.

zamatix

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2009
Hallo, ik ben nieuw op dit forum,
Ik heb de sticky/closed topic gelezen van het uitvallen en het klopt wel wat er staat.
Me kamer staat altijd in de zon en het is hier zo 25 graden ik heb zelfs 30 mee gemaakt maarja...
ondanks dat heb ik het nu sinds die warme periode voor het eerst, heb me computer zelf laten samen stellen en ik mag me PC niet openmaken vanwege garantie.. de stikken daarvoor zit precies op het randje en zou eraf gaan als ik me kast open zou schuiven.

ik heb hier de resultaten van de speedfan test, heb uitleg nodig van wat het is ik snap dat het "V" teken voor goed staat maar de flammetjes, en wat die term mag betekenen zou ik wel wat hulp mee kunnen gebruiken.

1zf7ihk.gif

Nog wat andere punten:
Ik kan rustig een groot spel spelen zonder problemen, zodra ik dat afk doe en een stream of film kijk ( op youtube na ) valt hij uit...
Ik hou ook van video bewerking en heb nu 3x achter elkaar dat hij met renderen op 80/95% uitvalt.

het ligt niet aan hardware maar graag wat uitleg over die termen enzo..

Anyways, mijn excuses als deze post hier niet is bedoelt maar ik zou toch graag antwoord willen, alvast bedankt

zijn dit temperaturen idle of stessed? (dus pc in ruste, of flink aan het werk)?

Kijk, 57ºC is een beetje warm, maar ach... dat mag geen probleem zijn. HDD van 38ºC is keurig. Waarom denk je dat het de temperatuur is? Omgevingstemperatuur van een graadje of 30 moet toch geen enkel probleem zijn, anders zou in zuidelijke plaatsen iedere pc plat gaan die in in een gekoelde ruimte staat.

Weet je zeker dat de hardware configuratie wel ok is? Denk dan met name aan voeding. Is die wel zwaar genoeg? Zitten er apparaten in die teveel vermogen vragen op één lijn?

Als je het ding niet mag openmaken vanwege de garantie, ga er dan gewoon mee terug en leg het probleem uit. Laat het oplossen.

Je mag een computer wel open maken. Ze mogen daarom niet garantie weigeren.
Was het maar zo'n feest... (voor bedrijven dan..)
Gelukkig hebben wij consumenten wel wat meer rechten.

Ik weet alleen niet of warmte wel een probleem is.

Drivers, slechte voeding zou ik eerder aan denken.

zijn dit temperaturen idle of stessed? (dus pc in ruste, of flink aan het werk)?

Weet je zeker dat de hardware configuratie wel ok is? Denk dan met name aan voeding. Is die wel zwaar genoeg? Zitten er apparaten in die teveel vermogen vragen op één lijn?

Als je het ding niet mag openmaken vanwege de garantie, ga er dan gewoon mee terug en leg het probleem uit. Laat het oplossen.

Temperaturen zijn op idle.

En ik denk niet dat het aan de hardware ligt omdat ik het niet eerder heb gehad en niets heb veranderd met configuratie ofzo.

Als me computer aan het werk is scheelt het ook qua tijd wanneer hij uit valt kan 10 minuten zijn of 2 uur ongeveer.

En als hij uitvalt valt hij ook compleet uit dus hij reboot niet automatisch maar als ik hem direct na uitval weer aanzet gaat hij weet uit maar na 5 seconde wachten werkt hij wel gewoon weer.

Of er teveel apparaten aan 1 lijn vermogen vragen, volgens mij niet maar dit weet ik niet zeker.

Edit: is er een programma waarmee ik desnoods drivers kan testen?

Laatst bewerkt:
Hoe lang heb je de computer eigenlijk al?

1.5 jaar, heb hem trouwens zelf samengesteld maar niet zelf in elkaar gezet.

Ik begin nu trouwens te twijfelen of het niet aan me drivers ligt want zojuist liep hij vast toen ik een programma opende, ratelend achtig geluid en opeens helemaal stil en stond dus echt vast.
Geen 1 keyboard code zoals alt+ctrl+del of iets werkt en me muis ook niet maar wel beeld.

Tijd geleden dat ik dat heb gehad maar nu ik het weer heb gehad begin ik toch wel te twijfelen of het geen hardware probleem is.

Kast open maken (dus zegel verbreken) en stof weghalen. Na anderhalf jaar mag dat wel een keer.
Sommige mensen doen het om de paar weken... (ik niet hoor)

Door stof wordt de koeling een stuk slechter en dus wordt alles veel warmer. Als jij idle al temperaturen van rond de 50-60 graden haalt, dan kom je veel hoger uit bij zwaar gebruik.

Ik begrijp trouwens niet het temperatuurverschil tussen de 2 processorkernen. Dat scheelt 15 graden. Dat kan haast niet kloppen. Het mag een paar procent schelen, maar dit is wel heel veel.

Ok, ik keek net ff door die roostertjes met een lampje en ik zie dat er een hoop stof op de koeling zit teminste..dat is toch dat kastje op me processor neem ik aan.

Nog enige suggestie hoe ik hem het beste stofvrij kan maken?

Edit:
dit zijn de resultaten als ik hem redelijk aan het werk zet,

nqv8df.jpg

Laatst bewerkt:
ik heb nu de pc wizard test ook even mee genomen die geeft dit aan en dat lost in iedergeval het verschil tussen de 2 cores op,

Dit is in IDLE

i6wol1.gif

NU NIET SCHRIKKEN!!!

Vol Stressed resultaat ( video rendering rond de 90% ) -- me computer viel nu eens niet uit na 100x

1tq9eo.gif

Mijn conclusie... hij koelt nie?
fans draaien wel maar dit door stof?

nu moeten we wel dicht bij oplossing komen denk maar zeg het maar :p

Laatst bewerkt:
ik zie in dit plaatje dat je fan3, fan4 en fan5 niet aan staan heb je dit wel of niet?
anders zou ik die uiteraard aan doen!:D

nqv8df.jpg

En kijk ook gelijk hoe het met je ventilatortjes zit. Je moederbord 95 graden is wel errug warm. Heb je uberhaupt wel een ventilator in je kast, behalve die van je processor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan