PC valt uit, vreemde oorzaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gieliovd

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2009
Beste mensen op het forum!

Na het forum te hebben ontdekt en een vraag te hebben gesteld vorige week stel ik er nu weer een. Ik ben bezig met opruimen en maak wat PC's klaar om te verkopen voor een paar tientjes. Maak ik weer ruimte en andere mensen blij.

Ik heb een midi towertje staan met grofweg deze specs: 17 GHz, 512MB Ram, 40GB HDD, ATX mobo, Samsung DVD-ROM, floppy drive, QTEK 350W voeding.... Win XP.

Het probleem:

Ik boot de PC, geen probleem. Ik kom in XP terecht en meld aan. Prima. Tis allemaal niet vooruit te branden, vandaar een verse installatie.

Maar goed, ik stop er een CD in om te beginnen met het installeren van XP. Laatje dicht, Poef, PC uit.

Reageert niet meer op de power knop.

Stekker eruit, weer erin. Zet hem weer aan. Boot, checkt voor een CD om daaraf te booten. Gevonden, poef, PC uit.

Wat heb ik gedaan:
- RAM getest. Dimmetjes gewisseld, prima.
- Drive gewisseld met een DVD-ROM waar ik net hetzelfde kunstje mee heb uitgehaald.
- CHKDSK uitgevoerd om te kijken wat de HDD zegt. Niets dus, zegt prima te zijn.
- IDE kabels gewisseld (beide 80 draads nu).
- Voeding in de BIOS bekeken op de waarden. De waarden zijn binnen de marges zoals ik ze gewend ben. +12V is 11,9V en de +5V staat op 5,18V. Niets schokkend dus IMHO.

Maar nee, het mag tot op heden niet baten. Hij valt gewoon uit!

Ik neig persoonlijk naar de voeding als oorzaak. Kan iemand bevestiging geven of een andere tip? Ik heb niet even een rijtje voedingen op de plank liggen om een testje uit te voeren. Dan moet ik alweer die PC die ik net gefixt heb gaan slopen.

Bedankt voor de moeite!

Ik denk ook aan de voeding, QTEK is zo ongeveer het slechtste wat er is

;) Goed spul he! Tja, goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens.

Het vreemde is wel... ik verdacht de voeding, dus ik heb een stresstest programmatje gedownload om de PC te testen, lekker belasten en kijken wat hij deed.

Dat deed het dus prima! Maar ik stop die schijf erin....

Ik redeneer dan zo, drive detecteert schijf, activeert motortje, vraagt X mA, voeding stikt...

Maar dan snap ik niet waarom hij het met de stresstest wel volhoudt.

Hallo

"Maar dan snap ik niet waarom hij het met de stresstest wel volhoudt."

Bij een "stresstest" v/d c.p.u belast je de +5V en de +12V lijnen niet met meer vermogen.

Met de drive te gebruiken wel ...

Peter

Laatst bewerkt:
Asjemenou... goed punt!

Hmmm... hoe ga ik dat testen?

Is de wasmachine ook nog eens stuk...

Hallo

Controle uiteraard d.m.v. multimeter indien je er eentje hebt.

Deze lijnen eens extra belasten d.m.v. gloeilamp , of in extremis d.m.v. een defekte harddisk (uiteraard eentje die nog spindelt , maar met b.v.b. "bad clusters ??)

Peter

Bedankt voor je reacties Peter. Voltages kan ik wel meten met een multimeter, maar testen of een voeding bij belasting opgeeft zie ik zo niet even een meetmethode voor.

Ik ga zo wel weer even testen.

Ik heb even een simpele test gedaan, er zit een casefan in de PC. Die had ik er tussenuit gehaald, herrieding. Dus ik dacht, sluit ik die eens aan. Kijken of die schommeling in stroomvraag al problemen geeft.

En ja hoor, reboot volgde direct.

De PSU is dus defect. Ik heb hem gedemonteerd en net opengschroefd. De 3 condensatoren van 2200 uF 10V zijn schijnbaar opgeblazen, bolletje bovenop met bruinte troep.. Je kent het wel. En dan nog ééntje met een bolletje erop die verstopt zit tussen wat wit plaksel.

Zou die nog te redden zijn? Of zijn voedingen vandaag de dag niet zo duur meer? Als die pc een paar tientjes moet opbrengen en dat kost een nieuwe voeding al, is een beetje zonde haha.

1052734326.jpg

Dit idee... Gelukkig wel minder drap erop ;)

Ik heb nog wel een oud moederbord en een oude PSU liggen dus daar kan ik wel wat uitslopen.

Laatst bewerkt:
Het plaatsen van een voeding die ik heb liggen werkt helaas niet gezien dit moederbord (Soltek SL-75KAV) een PW2 aansluiting heeft, een 2e stekker met 4 polen. Zonder werkt het zootje niet.

Wordt het toch kijken of ik die condensatoren heb en dan solderen!

Laatst bewerkt:
Hallo

"Wordt het toch kijken of ik die condensatoren heb en dan solderen!"

Of je recupereert deze uit een andere defekte voeding ... of aankopen lokale elektronikawinkel.

Let wel dat je indien mogelijk "high temp" vervang condensatoren gebruikt . (veel langere levensduur)

Dit is er dan duidelijk op vermeld en kunnen deze dan een omgevingstemperatuur van 105 °C verdragen.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan