PC valt vaak uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

sunnyside

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2006
Mijn PC valt vaak uit. AMD Athlon 64 processor 3000+, 2GHz, 512 MB intern geheugen, XP prof + SP2...
Soms na een uur. Soms al na 5 min... Start dan vanzelf weer op. Zal wel geheugen of videokaart zijn maar ik heb geen reserve onderdelen (die passen). Er zit één geheugenkaart van 512 MB in.
Wie heeft tips hoe ik de oorzaak het best kan opsporen?

Carlo.

Dat kan van alles zijn.
Lees dit eerst eens door.
Mocht je daarna nog vragen hebben horen we het wel. :)

Admin_Frisian zei:
Dat kan van alles zijn.
Lees dit eerst eens door.
Mocht je daarna nog vragen hebben horen we het wel. :)

Ik heb alle stappen uit de instructie doorlopen. Systeem moet dus weer tiptop zijn en leek ook niet meer uit te vallen... Maar daar was ie dan toch nog... the blue screen of death... Fout boodschap was:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
code:
***stop:0x0000000A(0x8d0000A9,ax00000002,0x00000001,0x8051E17D) (ik kan me vertikt hebben..)

Ben benieuwd of je hier wat aan hebt...

Stond er misschien ook nog een bestandsnaam bij de foutmelding?
Hier vind je meer over deze bsod, het komt er op neer om na te gaan denken wat er sind dit euvel veranderd is bij/in je pc.
Heb je hardware vervangen of nieuwe drivers geïnstalleerd, nou ja, lees de link maar even door.

Ik dacht niet dat er een bestandsnaam bij stond. In de fouten logs kom ik tegen dat het om een system error gaat van categorie 102.

Verder heb ik eigenlijk niets veranderd aan de PC vanaf moment van aanschaf. Uitval is al enige maanden. Ik had eigenlijk geen tijd om er goed naar te kijken. Ik weet wel dat ik toen ook ben nagegaan of een van de gebruikers iets had toegevoegd of veranderd. Niet dus zover ik weet.

Dan wordt het moeilijk inderdaad, het zal dan wel een kwestie van dingen uitzetten/verwijderen (stuurprogramma's/hardware) worden om het probleem te lokaliseren.
Ik zou voor de zekerheid toch ook even het geheugen controleren, dan kan met Memtest, je weet tenslotte maar nooit.

Nog wat vragen over MEMTEST:
Ik heb volgens instructie een bootable CD-ROM gemaakt (met Nero de .iso ingelezen). Op CD staan nu twee bestanden:

- boot (zonder extentie)
- memtest.IMG

Runnen lukt niet ook niet bij opnieuw starten. Is dit fout gegaan?

En hoe test ik het geheugen precies in memtest: memtest test toch zowel geheugen van bv. de videokaart als mijn 512 MB intern? Beschrijving op website is vrij krytisch.

Als je een iso brand met Nero moet dat goed zijn, verder moet je pc zo ingesteld zijn dat hij ook kan booten vanaf cd-rom, controleer daarvoor in het bios de opstartvolgorde (cd-rom en daarna de harde schijf).
Memtest test alleen je intern geheugen dus niet die van je videokaart jammer genoeg, ik zou zo ook geen programma weten die dat wel kan doen.
Je kunt Memtest gewoon een flinke tijd laten lopen (uurtje ofzo), als er fouten worden gevonden wordt dat wel gemeld.

Als je pc in het verleden goed heeft gefunctioneerd met deze videokaart zie ik geen reden dat deze de fout kan veroorzaken.
Aan de andere kan... niets is zo onvoorspelbaar als een pc natuurlijk.

Bedankt voor de steeds snelle reacties! We gaan door...:

Memtest heeft hele nacht gedraaid... Er zijn 72 errors en 0 ecc errors gerapporteerd. Dat zal wel duidelijk genoeg zijn!? (overige gegevens op scherm: caches was on, ecc off, pass 38; in foutmeldingen staat failing 0001fa105f8, 0001fa10608, ...610, ..618 etc).

Computer is sinds de 'clean up' overigens maar een keer op blauw gegaan...
Graag advies of ik geheugen na deze fouten nu zondermeer moet vervangen!

Nadat Memtest fouten heeft gevonden kun je er inderdaad vanuit gaan dat er iets mis is met je geheugen.
Ik zou dan ook voor de vervanging gaan maar voordat je dat doet controleer eerst nog even of je geheugen goed in het slot zit, haal deze er eventueel even uit, maak indien nodig nog stofvrij (pas op voor statische electriciteit) en druk deze dan weer stevig in het slot.
Geeft Memtest dan nog steeds fouten zou ik de module vervangen.

hetzelfde probleem

ik heb het zelfde probleem, volgens mij komr het door een stuurprgramma, maar het kan ook een virus zijn, als ik bijv. een spel speel gebeurt het sneller, maar het kan ook gewoon tijdens het surfen

beefcake848 zei:
ik heb het zelfde probleem, volgens mij komr het door een stuurprgramma, maar het kan ook een virus zijn, als ik bijv. een spel speel gebeurt het sneller, maar het kan ook gewoon tijdens het surfen
Ik zou zeggen doe je voordeel met bovenstaande info. :)
Is je foutcode anders of kom je er niet uit zou ik zelf even een draadje openen dat geeft vaak meer overzicht, en vermeld daarbij ook even je foutcode.

Laatst bewerkt:
Administrator:
Dank voor de hulp. PC lijkt voorlopig niet meer uit te vallen..>! Kan morgen natuurlijk weer anders zijn...
Ik check het geheugen nog wel een keer zoals aangegeven. Bepaal dan wat te doen afhankelijk van wel of niet uitval. Geheugen kost ook niet zoveel meer...

Wat betreft de laatste reactie. Driver kan misschien ook wel. Is lastig te bepalen welke...

Admin_Frisian zei:
Ik zou zeggen doe je voordeel met bovenstaande info. :)
Is je foutcode anders of kom je er niet uit zou ik zelf even een draadje openen dat geeft vaak meer overzicht, en vermeld daarbij ook even je foutcode.

het is wel bizar, toen ik langs de ahterkant van mijn PC liep , viel het me op dat de achterkant smoorheet was, nu heb ik een gewone bureau ventilator op mijn pc gezet, en hij valt niet meer uit!:eek:

beefcake848

Trek de stekker uit je PC en schroef hem open.
Maak de PC van binnen schoon met een stofzuiger. Vooral bij ventilatoren (voeding, processor, videokaart) goed het stof verwijderen, daar hoopt zich vaak stof op.
Vervuilde ventilatoren en verstopte openingen zorgen ervoor dat er onvoldoende luchtcirculatie in je pc mogelijk is.

Let wel op dat je niets kapot stoot en wees voorzichtig met statische electriciteit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan