Pc valt zomaar uit, te warme videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

iinGee

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2011
Hallo, het is al een tijdje geleden dat mijn pc spontaan uitvalt, ik heb veel op internet gezocht
maar nooit echt een oplossing kunnen vinden voor dit probleem, dus besloot ik het hier te posten in de hoop dat
iemand een oplossing heeft voor mij.

Veel mensen zeggen dat het meestal de temperatuur is die de pc laat uitvallen, dus ik heb speedfan geïnstalleerd.
De temperaturen veranderen wel wat, maar meestal is de GPU het eerste het heetst.

Op het moment dat ik dit schrijf zijn de temperaturen als volgt:

GPU 58C
Local 39C
Remote 45C
System 35C
CPU 46C
AUX 44C
HD0: 37C
HD1: 37
Core: 21C

Ik heb al verschillende programma's op mijn pc gehad om te kijken of hij ook een probleem kon vinden, en het
enigste wat hij vond is dat de videokaart te heet word.

Maar ik heb deze computer al best lang maar nooit eerder is hij zomaar uitgevallen.
Soms dan valt hij op een dag ook niet uit, en soms valt hij wel 3x per dag uit.

Als hij uitvalt dan is het ineens Wam. Uit. Soms brand het lampje nog, en als ik weer op de power knop druk, dan gaat het lampje soms aan maar de pc blijft uit. Ik moet dan wachten en na een tijdje (iets van een kwartier)
doet hij het weer.
Ik heb mijn pc ook al stofvrij gemaakt toen was het probleem nog niet verholpen.

Ik heb ook al dat computer automatisch opnieuw opstarten uitgevinkt. Een keer kreeg ik een blauw scherm,
ik weet niet meer wat erop stond. Maar nu krijg ik geen blauw scherm meer, nu valt hij telkens gewoon uit.

Mijn video kaart is een NVIDIA GeForce 8500 GT
Ik heb alle drivers al geupdate.
Dus ik denk dat het de videokaart is die te heet word, maar ik weet het niet zeker. Weten jullie misschien een oplossing?

meestal zit ik dan te gamen, maar soms valt hij ook uit al ik gewoon op msn zit of op youtube.

je zou eens moeten kijken hoe warm je pc (met name de vid. kaart) is tijdens het gamen, want als jij een berichtje typt op het internet en hij is dan al 58 graden...

@ problemenman Ik heb even een spel aangezet om te kijken. De GPU is nog steeds 58 graden, maar de CPU is gestegen naar 63C de AUX naar 60C en de Remote naar 70C

@Dono hmm ik zelf heb niet zo heel veel verstand van computers, dus als mijn vader thuiskomt zal ik aan hem vragen of hij kan bekijken of er nog genoeg opzit.

Genoeg.... er moet juist maar een beetje op. En koelpasta verdwijnt niet. En inderdaad, 58 graden en idle is niet goed.

Dat heb ik ook! Mag ik weten hoe je ziet hoe warm alles is? bij mij is het ook tijdens het gamen.

dat de videokaart de pc uitschakeld lijkt mij onwaarschijnlijk, ik denk eerder dat het bij de cpu ligt, als deze zoo snel naar 63 graden stijgd zal dat nog wel verder doorlopen. hier is meestal de beveiliging in gezet uit te vallen boven meestal 70 graden. heb je de pc al stofvrij gemaakt? met name de koelvinnen.

@ royb3 Ja ik heb hem al eens met de compressor uitgeblazen, zal het later nog maar es doen..

Ik zit nu op de laptop omdat mijn computer gisteren weer uitviel. Dus ik dacht ik laat hem maar even afkoelen, toen ik weer terug kwam naar ongeveer 4 uren dacht ik, nou nu zal hij wel koel wezen, ik heb even gevoelt en alles was wel koel. Dus ik probeer hem op te starten. Nou doet hij het helemaal niet meer!! Zowat 10 keer op de powerknop gedrukt en hij blijft uit. Het was toen al laat dus toen ging ik slapen, nu ben ik net wakker en probeer ik hem weer. En hij gaat nog steeds niet aan!! Pfffft wat nu te doen.

misschien is hij kapot, misschien zijn je kabels niet goed aangesloten ;)

oke, ik heb dus weer op de powerknop gedrukt en toen ineens starte hij weer op. Maar natuurlijk valt hij nog steeds uit.
Dus ik ging even op een andere computer en heb daar ook speedfan geinstalleerd om te zien hoe warm die wordt. En de temperaturen van die pc zijn: (niet met een game aan)

GPU: 57C
System: 39C
CPU: 45C
AUX: 47C
HD0:38C
HD1: 36C
Temp1: 44C

Dus dat is toch ook best warm? Maar deze computer valt niet uit, en mijn main computer wel.

@ royb3 de kabels zijn wel goed aangesloten.

Nee, dat is totaal niet warm. Dat is vrij normaal. Ik begin nu toch aan een defect te denken, voeding misschien stuk?

hmm Ik zou het niet weten, hoe kun je je voeding dan controleren?

Ik heb de videokaart eruit gehaald om te kijken wat hij dan doet, maar dan doet hij niks, hij start dan niet op.
Maar mijn vader zei dat het misschien ook wel aan het moederbord kan liggen.

Oke, nu denk ik dat het wel aan de voeding ligt,
want ik heb het merk van mijn voeding opgezocht op internet en echt iedereen zegt dat het een heel slecht merk is.
Het merk is: Q-tec
Dus ik denk dat ik een nieuwe voeding ga kopen om die te proberen. (een ander merk dan Q-tec natuurlijk)

Oke ik heb nu dus een andere voeding gekocht en erin gezet in en nu valt hij niet meer uit. ;D Phew eindelijk na 3 maanden zoeken wat nou eigenlijk het probleem was, toch gevonden.

Bedankt voor jullie tips !

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan