PC van de ene naar de ander dag ineens heel traag ...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Van de ene naar de ander dag is de computer van mijn zoon, ineens heel t r a a a g
geworden. Een snelle scan met Microsoft Essentials leverde niets op. Vervolgens wilde ik een schijfcontrole laten draaien, maar deze wordt niet uitgevoerd. (Of niet binnen 15 minuten naar opstarten.

Ik heb nu de harde schijf via USB aan een laptop gehangen, maar daat duurt bij 1,5TB de hele nacht. Zodra deze is uitgevoerd, wil ik de harde schijf uitgebreid eens scannen met Commodo. Dat duurt ook weer uren.

Heb ik iets over het hoofd gezien of zijn harde schijf fouten of virus infecties de meest voorkomende redenen voor langzame computers?

De schijf is rond 15 maanden in gebruik, en mijn zoon gebruikt Windows 7. Intussen heeft scandisk de hele schijf gecontrolleerd en deze is goed. Een korte scan met Commodo levert tenminste 1 hit op, maar ik weet niet welke. Nu scant Security Essentials 2.1 de hele harde schijf (ik heb ze weer terug gezet in de computer). Indien Security Essentials het niet kan oplossen dan installeer ik Commodo Internet Security.

Klik anders eens op de link in m'n handtekening en laat Mbam eens draaien. De reden van het traag zijn is niet 1-2-3 precies aan te geven, meestal mal/spyware e/o schijffouten of hardwareproblemen. De oorzaken kunnen dus divers zijn. Als het teveel mee opstarten van software niet aan de orde is dan moet je als eerste denken aan malware/scareware o.i.d.

Microsoft Security Essentials heeft niets kunnen vinden, Commodo wel. Ik heb vandaag een nieuwe harde schijf gekocht en installeer Windows op de nieuwe schijf. Heeft mijn zoon gelijk een backup schijf bij. Met CCcleaner heb ik 1GB aan temporaire bestanden kunnen opruimen, maar de performance is nog steeds matig, vandaar overgang tot kale installatie.

Ik heb laatsteindelijk Windows op de nieuwe schijf geïnstalleerd en alle bestanden kunnen overzetten. Heel vreemd is dat het openen van een map rond een half uur duurde. Volgens mij een teken dat de harde schijf aan vervanging toe was. Desondanks toont SMART de status "pass", maar SMART werkt ook niet altijd perfect.

Daar moet ik je gelijk in geven, mijn ervaring is dat je daar niet altijd op kunt vertrouwen. Soms moet je gewoon op je intuïtie afgaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan