Pc van nu versus pc van 5 jaar geleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

poekie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Ik heb hier een Dell Inspiron 545 van een jaar of vijf oud. De voeding heb ik al eens vervangen omdat ie stuk was. Nu is volgens mij deze voeding ook kapot aan het gaan. (Opstarten doet hij pas na meerdere pogingen van de voeding, althans, zo klinkt het). Nu vraag ik me af hoe een pc van nu zich verhoudt tot mijn huidige pc. Ik heb hieronder wat info geplakt betreffende mijn huidige machine.
Dus i3, i5, i7 etc.. is dat allemaal sowieso sneller dan mijn huidige pc? Of zijn er niet zoveel echte verbeteringen geweest de laatste jaren?

Computertype ACPI x64-based PC
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Professional
OS Service Pack Service Pack 1

Moederbord
CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q8300, 2500 MHz (7.5 x 333)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Intel Bearlake G33
Systeemgeheugen 8192 MB
DIMM1: Nanya NT2GT64U8HD0BY-AD 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 Mhz) (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz)
DIMM2: Nanya NT2GT64U8HD0BY-AD 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 Mhz) (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz)
DIMM3: Nanya NT2GT64U8HD0BY-AD 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 Mhz) (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz)
DIMM4: Nanya NT2GT64U8HD0BY-AD 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 Mhz) (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz)

De processor en geheugen die je nu hebt is zodanig verouderd, dat aan het beestjes verder sleutelen min of meer weg gegooid geld is, je kan beter een nieuw systeem zelf samenstellen.
Weet niet of je het systeem zelf in elkaar kan zetten, maar dat bespaard al gauw weer 60 euro.

Met het volgende systeem kan je weer zoon 10 jaar mee vooruit als het niet langer is ;) (Ligt eraan, enkel voor zakelijk gebruik. Kan je er zo een paar jaartjes vooruit trekken)
De pc is 880 euro, als je het bij Azerty besteld, eventueel laten instaleren en assembleren komt er 100 euro bij.

De pc heeft de volgende eigenschappen:
- Fluisterstil (Stiller ga je hem niet vinden)
- Erg zuinig (Bespaart tot wel 20-30% stroomkosten op jaarbasis, vergeleken met je huidige pc. Als het niet meer is ;))
- PC start binnen 5 seconden op en heeft bestanden/software al geladen voordat jij met je ogen kan knipperen.
- Je kan een hele bibliotheek op je pc kwijt (Zoveel ruimte heb je op je schrijf) > Alles kan je dus altijd bewaren je weet maar nooit, wel een goed boom structuur voor jezelf maken. Overzicht met mapjes.
- Snel geheugen 8GB DDR3 Latency 8 1600Mhz
- PC heeft een erg lange levensduur > Dit komt door de samenstelling van de componenten (Kwaliteit en goed gekoeld)
- Mooi 22 inch scherm (Full HD)
- Erg mooie kast (Strak zwart) > Het oog wilt ook wat
- 5x USB 3.0 poorten & Cardreader
- De kast is uitgebreid voorzien van dustfilters, zodat de pc geen stofnest word
- systeem: - http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/572335?tti=2&pti=10&minscore=&maxdelivery=&minproducts=6&maxshops=1#shoplist

Laatst bewerkt:
Het vergelijken van processoren kan je het beste doen met benchmarks. Zo zou je deze kunnen gebruiken van Anandtech: klik

Als je kijkt naar hoe de Q8400 (ietsje sneller dan jouw Q8300) zich bijvoorbeeld verhoud tot de i7 4770K, dan zie je dat laatstgenoemde grofweg 2 tot 3 x zo snel is (afhankelijk van de toepassing).

Ik denk niet dat de TS vroeg om een compleet nieuw systeem....
Nou, eigenlijk wel (behalve beeldschermen, want die heb ik al. Ik was niet helemaal duidelijk, maar ik ben me nog aan het oriënteren. Ik wil iig iets wat niet langzamer is dan wat ik nu heb, maar dat zal niet zo snel gebeuren zo te zien...

Zelf bouwen is natuurlijk leuk, en ik heb ook wel wat ervaring met hardware inbouwen, maar ik koop liever iets wat compleet is en werkt. Als er dan iets niet werkt, dan hoef ik dat tenminste zelf niet allemaal uit te vogelen.

Ik zat hier bijvoorbeeld naar te kijken:

http://configure.euro.dell.com/dell...iplex-3020-desktop&c=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Laatst bewerkt:
Wil je er mee gamen? Of gewoon internetten, tekstbewerken, dat soort dingen.

Gamen doe ik er niet mee. Wel verschillende creatieve zaken zoals tekenen, fotobewerking, en de belangrijkste reden om een snelle pc te hebben is voor het draaien van Studio One. Dit is een muziekproduktie/bewerkings programma (ala Cubase). Dat werkt met meersporen en best pittige realtime bewerkingen en effecten. Dus wat dat betreft kan het geen kwaad om een wat snellere pc te hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan