PC vastloper na gemiddeld 1 min na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

SneakySoft

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2007
Hey helpers,

Ik heb een ernstig probleem et mijn pc. Ik was laats bezig in de Unreal 3 Editor toen mijn pc opeens vastliep. Ik dacht eerst dat het gewoon was omdat het programma zo zwaar was, maar toen ech niks bleek te werken (ctrl+alt+del etc...) heb ik toch maar de reset knop ingedrukt.

Nadat ik dit gedaan had ging ik ff rustig ontbijten, ik kom veel later weer terug, engek genoeg stond het nogsteeds vast op het eerste scherm dat je ziet als je je pc opstart (bios check scherm ofzo.. :P)

Ik restarte mijn pc. Na dit gedaan te hebben deed alles het nog minder goed. Het liep of vast op usb check, of het liep vast op IDE check.

Ikbelde een vriend van mij op die me vertelde dat het een grote kans was dat het batterijtje van me moederboard op was. Hij zei dat ik het batterijtje eruit moesthalen, een half uur moest wachten, en het er daarna weer in moest stoppen.

Na dit gedaan te hebben starte de pc totmijn grote verbazing op. Wel met heel veel foutmeldingen, maar dat deed er ff niet toe. Toen ik probeerde te bewegen me mijn muis werkte het niet, en de tab van mijn toetsenbord ook niet, dus ik besloot mijn pc maar weer eens e restarten, en je raad het al, hij liep weer vast. Dit was weer op dezelfde plek als eerder genoemd.

De 2de optie was om de batterij te vervangen, dit heb ik dan ook meteen gedaan, maar er is niet veel verandering in gekomen sinds dien, eigenlijk is er helemaal niets veranderd. Soms laat hij ook het beginscherm niet eens zien, alleen maar zwart beeld.

Ik heb volgendeweek tentamen week en heb deze week erg hard DIE pc nodig omdat al mijn gemaakte opdrachten daar op staan.

Ik hoop dus dat iemand me kan helpen, want ik weet het zelf echt niet.:confused:

Das' lastig net als de pc zo nodig is.
Ik zou voor dat je met de pc aan de gang gaat zorgen voor een backup. Dan heb je iig je bestanden bij de hand.
Is er nog een pc in huis of een vriend waar je bij terecht kan?
Ja kan bv de harde schijf tijdelijk in die pc zetten en de bestanden overzetten.

Wat de PC betreft.
Het klinkt wel als een hardware probleem.
Zijn de behuizing, fans etc stofvrij?
Draaien de fans gewoon?
Is er wat te zien aan het moederbord? Condensators bol (zwarte tonnetjes) of zelfs open?
Hoor je een hard geratel uit de harde schijf? da is deze mogelijk defect.

Ook kun je nog proberen om in het BIOS de failsafe defaults (of fabrieksinstellingen of een dergelijke term) te laten laden.

Verder alle randapparatuur loskoppelen (op toetsenbord en muis na).

Wanneer je twee of meer geheugenbankjes hebt kun je ook nog proberen om deze één voor één te verwijderen en te kijken of dat het probleem oplost (let op statische elektriciteit).

Wanneer je ook onboardvideo heb, kun je verder proberen of de pc opstart wanneer je de videokaart eruit haalt.

Verder wordt het stap voor stap zoeken naar de oorsprong van het probleem ben ik bang voor.
Mogelijk dat eventuele foutmeldingen helpen in een bepaalde richting te zoeken.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Vastlopen

Als je pc een minuut kan draaien.
Probeer een scandisk op te starten.

Via verkennen ga je naar de C: schijf.
Klik met rechtermuis, dan eigenschappen.
Onder het tabblad EXTRA schijf controleren, vink beide vinkjes aan.

Dan krijg je een melding dat het zal gebeuren bij de volgende opstart.
Pc rebooten, gewoon niets doen en dan start de scandisk en zal fouten reparen op je HD

Laat iest weten aub

Bedankt voor het reageren.
Ik werk zelf nu heel hard aan mijn tentamen opdrachten op een pc zonder internet, dus sorrie voor het late reageren.
Ik zal proberen de scan te doen, en ik zal jullie ook probern up to date te houden. Maar dat is best moeilijk zonder zelf internet te hebben ;)

Het wordt steeds erger

Hey iedereen. Ik heb alles geprobeerd maar het wordt alleen maar erger. Mijn monitor blijft nu alleen maar zwart. Ik denk wel dat ik iets meer kan vertellen, er is me namelijk iets heel raars opgevallen.
Ik hoorde aan mijn pc dat hij wel bezig was met opstarten terwijl ik niks kon zien, ik ken dat geratel nu wel :P. Als hij dan klaar is met ratelen en ik druk 1x kort op de power knop van de behuizing, gaat hij ook netjes uit. HIJ IS NU DUS NIET VASTGELOPEN!?!??! ben ik van mening... ik denk nu dus dat het of me voeding is die niet genoeg power doorgeeft, of het pci-e slot van mijn moederbord dat niet meer werkt, of mijn grafische kaart die niet meer werkt. Het kan mijn monitor niet zijn want die heb ik al op een oud pc'tje getest, die had nog een agp grafische kaart, dus ik kun mijn pci-e grafische kaart daar niet in testen.
Ik zal nog ff proberen te regelen of ik in de pc van mijn broer de kaart kan testen, maar mischien weten jullie nu al wat eraan de hand is ;)

Het spookt in je pc zo te lezen :-)
Lijkt alsof je grafische kaart het begeven heeft.
Maar zou ook kunnen dat er ergens een interrupt gewijzigd is, door installatie van nieuwe hard/software en dat er een conflict is onstaan.
Als je in safe-mode opstart heb je dan nog beeld?
Mocht je dan nog beeld hebben ga dan in de hardware config eens kijken of er nergens hardware een IRQ conflict heeft.

En heb je al eens proberen te booten vanaf een CD-rom?
Bijvoorbeeld windows XP, als je dan beeld hebt, dan ligt de fout ergens in je software en niet in de hardware.

Wanneer de monitor helemaal zwart blijft, ook bij het opstarten ligt het niet aan de drivers.
Alle andere dingen al geprobeerd heb je al gebrobeerd....

Andere videokaart proberen is dan een goede optie
Ik zou geen drivers installeren.
Gewoon opstarten in de veilige modus.
Wanneer er beeld is en windows doorstart weet je dat je eigen kaart defect is.
Als je op een andere manier test krijg je mischien gezeur met de drivers etc.
mvg leo

Ik stop wel de graphische kaart van mijn broer in me pc en dan die van mij in zijn pc, en dan maar zien wat er gebeurd :P

Bedankt voor het snelle reageren ;)

Laatst bewerkt:
weer een stapje verder

Ik kan jullie iets goeds vertellen. Ik denk namelijk nu zeker te weten wat het probleem is.
Ik heb de grafische kaart van mijn pc is de pc van mijn broer gedaan. Ik heb een 7900GT. Deze kaart heeft ook nog een kabel vanaf de voeding die er naartoe loopt. Mijn broer heeft een 7600GT, deze kaart heeft niet die extra aansluiting.
Ik stopte de 7900GT dus in zijn pc, heb ff een flink aantal potjes Unreal Tournament 3 zitten spelen en toen heb ik zijn pc weer afgesloten. Het is dus niet mijn grafische kaart die kapot is. Nu kunnen het nog 2 dingen zijn. Of mijn moederboard, of mijn voeding...
Toen heb ik dus de grafische kaart van mijn broer in mijn pc gestopt, die dus niet die voeding aansluiting nodig heeft, en ik starte mijn pc op.
Tot mijn verbazing zag ik dit keer wel even beeld, maar dat duurde niet zo erg lang. Ongeveer 1 minuut na opstarten was hetbeeld alweer zwart. Het kan dus zijn dat het me voeding is die te weinig stroom levert aan het moederboard (maar meestal startdan je hele pc niet meer op), of het is dus het moederboard dat gewoon verneukt is aan alle kanten tegelijk, ofzoiets...

Een nieuwe voeding is onderweg en is waarschijnlijk morgenavond binnen :), als mijn pc het dan nog steeds niet doet is het denk ik dus mijn moederboard, of heeft er iemand van jullie nog een ander idee van wat het zou kunnen zijn???

Het kan dus zijn dat het me voeding is die te weinig stroom levert aan het moederboard (maar meestal startdan je hele pc niet meer op),
Als de spanning van de voeding op de grens zit dan zal de PC het soms wel en soms niet doen. Wat je dan ziet lijkt wel wat op jouw verschijnselen dus er is een goede kans dat een nieuwe voeding het probleem oplost.

Ron

ja weet je snel als het aan een zwakke voeding zou liggen, disconnecteer een paar dingen die je niet nodig hebt om te testen.
Bijvoorbeeld CD-rom, diskettelezer extra harde schijf... opstarten en zie of het werkt
Zou ook in apparaatbeheer eens gaan kijken of er geen conflict in IRQ's is.
Kan zijn dat een apparaat na 1 of 2 minuten gebruikt wordt en een conflict veroorzaakt waarbij je grafische kaart uitvalt

Er is een kans dat het probleem door defect geheugen veroozaakt wordt.
Dat is te testen met memtest86
Of wanneer er twee modules zijn en je weet wat je doet even een voor een verwijderen.
Wanneer de pc open is, kun je gelijk even kijken of je defecte (bolvormige) condensators ziet. Dat zijn die zwarte tonnetjes.

Hopelijk is de voeding de oorzaak, dan is dit verder allemaal niet nodig natuurlijk.
mvg leo

ohh nee he.....

Hey iedereen, had net me voeding gekregen en in mijn pc gestopt, en op dit moment zit ik niet achter mijn eigenpc, dat zegt genoeg denk ik :P.
deze voeding is het:
http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=TN6M40
Het is echt een gaaf dingen, je kan zelf de kabels inpluggen die je nodig hebt, dus niet meer zo'n bende van kabels in mijn pc, maar in de doos van de voeding :D.
Me pc start als gewoonlijk weer op, zonder beeld. Als ik hoor dat het opgestart is, kan ik alt+F4 -> U,ommijn pc af te sluiten, dat doet mijn pc dan ook netjes. Aangezien mijn monitor het dus gewoon nog steeds goed doet op elke pc, is het dus hoogst waarschijnlijk het pci-e slot van mijn moederboard dat kapot is. Mn moederboard vervangen dus...
Aangezien ik daar geen geld voor heb, gaat dat nog niet zo snel gebeuren, maar ik zal jullie proberen up to date te houden ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan