pc vastlopers

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbiewillem

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2007
systeem.

ik heb regelmatig vatslopers. niks doet het dan. als ik de pc aan laat staan voor een half uurtje doet hij nog niks. ik heb de seagate hdd test al laten lopen maar die zij dat er geen beschadigde sectoren in zitten. er zijn geen foutmeldingen in het logboek. net geformateerd alweer 2 vastlopers. moet hem uitschakelen door stroom eraf te halen of de aan/uit knop 5s in te drukken. na format alleen norton standaart er al op updates laten instaleren. ook die van windows. de vastlopers gebeuren op elk moment. surfen, tekstverwerken of gamen. de grafische kaart is 2 weken geleden vervangen door een xfx nvidia 8600gt xxx. zo'n 5 dagen geleden zijn de vastlopers begonnen.

sorry voor de opeen volgende gegevens. ik had hiervoor al een bericht geschreven maar de site logde mij uit. maar kan iemand mij vertellen waar die vastlopers aan kunnen liggen?:(

ohja, de hdd was een westerndigital maar die was een half jaar terug dood gegaan en is via garantie vervangen met een seagate van 250gb.

Laatst bewerkt:
Hoi, Had je al een memtest gedaan, om je geheugen te testen?

Het lijkt veel op een geheugenprobleem. Hoeveel geheugen heb je?

@ leofact
daar dacht ik ook aan maar toen dacht ik, waarom begint dat pas na een week?

@ chico79
nee nog niet gedaan ga ik zometeen eve proberen. ik heb mijn systeem boven aan het bericht gezet. het is 1 gig.

maar als de memtest ook niks raars oplevert dan vervang ik de kaart weer even door de oude. misschien dat het toch daar aan ligt aangezien het maar een kleine 300watt voeding is.

Als je die oude 7500LE er weer in stopt heb je dan nog steeds problemen ?

nou dat ga ik nu proberen. ik heb een memtest voor 2,5uur laten draaien maar hij heeft niks gevonden. dus nu ga ik kijken ofdat het aan de kaart ligt. maar als ik dus de 7500LE terug plaats en hij doet het weer normaal, komt het dan door de kaart of de voeding?

euhm ik heb dus die memtest voor 2,5 uur laten draaien en hij is niet vastgelopen. ik heb vanochten een film van 1,5uur gekeken en hij is niet vastgelopen. maar zodra ik IE of FF open en ga surfen daan slaat hij vast zodra ik bij de 10e-15e pagina kom. bij gamen voor de format gebeurde dat ook. maar nu heb ik nog geen games geinstalleer dus dat kan ik nog niet controleren. misschien verandert dit de zaak. ik weet niet.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je geheugen zal waarschijnlijk oke zijn. Als je die oude videokaart erin doet en met deze gaat het wel goed, zou ik een zwaardere voeding kopen minstens 400 watt. Die kan die 8600 gt wel aan. Ook al is het vreemd omdat internet niet veel van de vk vraagt.
Heb je niet je firewall te hoog ingezet, zodat deze alles blokkeerd? Of een virusscanner?
Misschien ook eens je fans schoonmaken in je kast (misschien hitte probleem) en je pc eens laten nakijken op malware/spyware!

heb je de laaste tijd geen software geinstalleerd, waarvan je denkt dat die de oorzaak kan zijn?

de hele dag gaat het al goed met de 8600. maar de nieuwe boxen van een weekje oud stonden ook nog de hele dag uit. en als hij vastloopt dan hoor ik soms gewoon een voor altijd doorgaande toon in de boxen zonder dat ik iets aan had staan dat geluid produceerde. dus ik ga nu ook even de boxen aan zetten en als hij nu wel vastloopt dan zijn het waarschijnlijk de boxen.

@chico79
ik denk dat die hd format van gisteren de eventuele malware wel zou hebben verwijdert he;)
firewall: nee, hiervoor had ik avg + zonealarm en daar gebeurde het en nu heb ik norton en daar gebeurt het ook.
fans schoonmaken: ik durf niet aan de fan van de processor te komen:( ik heb verhalen gehoort dat hij er gewoon iets verkeert op wordt gezet dat dat al fataal kan zijn voor je processor.
trouwens bij een hitte probleem dan sluit hij zich toch af? als hij aan blijft staan dan lijkt me dat niet echt veilig aangezien hij dan hitte blijft produceren.
maar ik download coretemp wel even. kijken wat de temp is als hij vastloopt.

Laatst bewerkt:
nou ik bedoelde als ik hem eraf haal om erachter te kunnen komen en hem er dus verkeerd op terug zet. of is er een andere manier om hem schoon te kunnen maken?

volgens coretemp hang de temperatuur van bijde cores tussen de 35 en 37 graden. maar er staat ook nog zoiets als tj. max. is dat het bij elkaar opgetelde maximum of het maximum van 1 core.

wat me wel opvalt is dat de temp van mijn videokaarten altijd zo hoog ligt :(.
de oude die hangt idle rond de 65 - 70. stressed nog niet niet geprobeert.
de 8600 ligt idle tussen de 55 to 60. en stressed met uitschieters tot 95°C

Laatst bewerkt:
het was te mooi om waar te zijn :(
nu de oude kaart erin zit is hij na 2 uurtjes toch weer vastgelopen tijdens het scrollen op een site met heel veel plaatjes en heel erg lang naar beneden.

ja jammer genoeg wel. ik denk dat ik toch eens een andere hd erin ga zetten. de vorige van mij zij ook dat alles goed was maar kon een dag later niet eens meer starten. deze kon na een systeem herstel niet eens meer de os starten. ik kon ook niet meer in de bios of veilige modus komen. toen heb ik maar een herstel cd erin gedaan en de hele schijf leeg gehaalt en toen de os er opnieuw vanaf de cd.

Power/Aux Temperature : 255 °C
is dat normaal, of een fout in pc wizard? want de lucht die achter de pc uit de voeding komt is eigenlijk toch frisjes.

Laatst bewerkt:
trouwens bij een hitte probleem dan sluit hij zich toch af? als hij aan blijft staan dan lijkt me dat niet echt veilig aangezien hij dan hitte blijft produceren.

Meestal wel, maar vaak gaat dit gepaart met vastlopers en beeld-bevriezingen! Als het erger wordt resulteerd het vaak in plotselinge afsluiting van de pc. Ligt ook vaak aan hoe erg de pc vervuilt is. Schoonmaken is wat xp al aangaf erg belangrijk!

Je zou de hd kunnen vervangen, om te kijken of het probleem er nog steeds is na deze actie. Anders zou ik toch een andere voeding aanbevelen.Ook omdat 300 watt erg krap aan is voor de 8600gt. 400 watt is geschikter.

De 8600 staat een beetje bekend om het feit dat ze hoge temp. kunnen halen. Vooral die passief gekoeld zijn. Deze zitten zo rond 100 graden met een beetje spel! Als je een goede airflow in je kast hebt wordt dit al aardig minder!

Verder, die temp van 255 graden lijkt me een foutje.

bedankt voor je antwoorden.

ik heb de 8600 eruit gehaald en de 7500LE terug geplaatst en toen bevroor het scherm weer. dus voeding lijkt mij uitgesloten omdat met de 7500LE terug het gewoon weer de fabriek pc is. ik ga vanavond even de de ventilatoren afstoffen en alle andere dingen die onder het stof zitten. daarna als het blijft gebeuren dan vervang ik de hd even door een wat oudere. en als dat niet helpt dan wordt het gewoon tijd voor een nieuwe pc, want ik heb geen zin om eventueel met de moederbord of de processor te gaan spelen.

trouwens die voeding ik heb een 300watt Bestec. ik heb gelezen dat voedingen van een slecht merk vaak na een tijdje het loodje leggen. dus is Bestec een goed merk voeding of een slechte, en zal de 8600gt dan gewoon net iets teveel zijn geweest voor hem?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dat kan ja! Maar zeker weten doen we het niet!:p

Het is inderdaad beter een voeding te kopen met een goede naam, maar dat is met alles zo toch?!
Dat merk van jouw ken ik persoonlijk niet! Goede voedingen ziijn: chieftec, zalman,enermax, coolermaster, thermaltake.
Kijk anders op www.alternate.nl of www.sallandautomatisering.nl voor goede voedingen!:thumb:

nou meteen de goedkoopste :P
maar ik weet niet ofdat die alle kabels heeft die mijn pc nodig heeft. zou 1 van jullie alstublieft willen kijken ofdat het een goede zal zijn voor mijn pc. mijn pc staat in mijn eerste post.

Ja hoor, deze zal het prima doen! Tenzij je wat meer sata aansluitingen wilt! Maar met 4 kun je het prima doen! en een 6 pins aansluiting voor de videokaart is ook wel handig! Als je nog eens een zwaarder kaart wil!

bedankt,
ach voordat ik een veel zwaardere kaart neem is nvidia weer 2 generaties verder en zal ik ook wel weer een nieuwe processor nodig hebben. dan koop ik liever een kant en klare pc over 1,5 jaartje :P dan weet ik zeker dat er niks fout is.
ik heb trouwens alles afgestoft en is weer voor een lange tijd niet vastgelopen. het valt me ook op dat hij sneller vastloopt als hij na eerder te zijn vastgelopen weer opnieuw wordt opgestart. dus ik wacht nog even om te kijken hoe dit verder gaat. als de eventuele nieuwe voeding het niet oplost, al hij nu uberhaubt nog gaat vastlopen, dan stop ik met het proberen maken van deze pc en neem ik weer een stapje terug. ik heb namelijk niet zo'n breed budget :(

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan