pc veilig starten en stoppen op afstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddy100

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2012
Berichten
9
een kennis heeft een vakantie -huisje en wil daar een oudere desktop plaatsen aangestuurd door een klok, dit om dagelijks de temperatuur en dergelijke te kontroleren. Het opstarten van de desktop lukt wel (automatisch internet starten met dongelen + teamviewer) en maar het afsluiten lukt niet naar behoren. Als deze pc dagelijks een bepaalde tijd heeft opgestaan moet deze terug uitgaan gebruikt of niet. Het afsluiten van windows geeft problemen zeker als er geen gebruik gemaakt werd van de verbinding en dus niet handmatig afgesloten (met teamviewer, soms start het systeem niet meer op wegens vorige sessie verkeerd afgesloten. Weet hier iemand raad mee eventueel andere soft is geen probleem. dank u
 
* Een optie is om de sluimerstand te gebruiken.
* Maar daarmee is het afsluitprobleem niet verholpen. Het lijkt me zinvol om te achterhalen welke service of programma's het normaal afsluiten tegenhoudt. Want een systeem moet gewoon kunnen afsluiten.
* Ik gebruik poweroff voor afsluiten of sluimerstand.
 
Laatst bewerkt:
een kennis heeft een vakantie -huisje en wil daar een oudere desktop plaatsen aangestuurd door een klok,

Zulke software bestaat , maar of je kennis hiervoor het geld over heeft dat weet ik niet. Is alvast geen goedkoop grapje.
 
de reden dat er dient afgesloten te worden is niet de energie maar het internetverkeer. Als de pc in sluimerstand stand komt blijft hij mogelijk verbonden met het internet dat willen we vermijden om financiele reden. De netwerkverbinding moet gaan over een dongel en is dus vrij prijzig. Daaro het idee om iedere dag op een bepaald uur de pe pc te wekken met een klok waardoor hij spanning krijgt en zal opstarten (starten via een ry puls op de aan/uit knop. Het afsluiten moet dan ook gebeuren als de pc niet gebruikt is en dat vormt het eigenlijke probleem (eigenlijk is het vermoedelijk windows alleen dat lastig doet) is er in windows nergens een functie die hier voor tegebruiken is.
 
Laatst bewerkt:
Sluimerstand betekent dat de pc volledig uitstaat, dus ook geen netwerkverkeer.
Om dergelijke taken (temperatuur meten etc.) uit te voeren is het volledig opstarten en afsluiten van een besturingsysteem nogal zonde. Ik zou sluimerstand overwegen.
Een keer in de zoveel tijd zou ik een volledige herstart doen.
Wat je bedoelt met 'als de pc niet wordt gebruikt' snap ik niet zo goed. Kan na 5 minuten de pc al afgesloten worden als de verbinding niet wordt gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Het is in de eerste plaats de bedoeling om de werking van een cv ketel opafstand te volgen of deze zijn werk doet. Hiervoor heb ik fabriekssoft aangeschaft maar deze draaid op een pc en het is niet echt nodig dat deze de hele tijd opstaat. En zoals reeds gezegt om de internet kosten betaalbaar te houden (staat in een ander land). Heb ondertussen nog wat rond gekeken en heb via teamviewer een pc kunnen uit zetten. Dit probleem is dus al opgelost maar nu zit het probleem voor het opstarten. Dit zou mogelijk kunnen via een gsm module maar heb geen idee wat er op de markt te krijgen is en nog minder hoe het werkt. Zijn er hier soms mensen die daar ervaring met hebben. Op deze manier kunnen we zelf bepalen wanneer we toegang willen en kan de pc ginder zichzelf starten om een boodschap te geven.
 
Beheer via gsm wordt veel gebruikt.
Echter zelf nooit beheerd. Kan ik je niet mee helpen.
 
Als automatische opstart op bepaalde tijdstippen acceptabel is ipv. 'op verzoek' m.b.v. GSM:
Kijk of de BIOS een automatische opstart kan verzorgen op een vast tijdstip elke dag.
Kan dat niet, dan kan de volgende software "Wakeuponstandby" (normaal gesproken) de pc uit sluimerstand halen op gewenste tijdstippen: link naar artikel, link naar download-pagina.
Natuurlijk moet de pc daarvoor wel in sluimerstand gezet zijn. Overigens kan deze software ook de pc in sluimerstand zetten op gewenste tijdstippen én automatisch netwerk starten etc.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat je bedoelt met 'als de pc niet wordt gebruikt' snap ik niet zo goed. Kan na 5 minuten de pc al afgesloten worden als de verbinding niet wordt gebruikt?

Ik denk dat eddy daarmee bedoelt, de computer volledig uitschakelen. Dat gaat wel nooit lukken om die op afstand terug aan te zetten want hiervoor zijn nog altijd menselijke handelingen nodig.
 
Ik denk dat eddy daarmee bedoelt, de computer volledig uitschakelen. Dat gaat wel nooit lukken om die op afstand terug aan te zetten want hiervoor zijn nog altijd menselijke handelingen nodig.

Dat is onjuist.
Ook daarvoor zijn tooltjes, kan bijv. met TeamViewer.

Tardis
 
Via teamviewer de pc opzetten lukt niet daar het ding op dat moment echt dood is. Het opstarten van een desktop is mogelijk via het simuleren vande drukknop. Een korsluiting van ongeveer 2 sec veroorzaken over de drukknop en het systeem start op. De pc merkt niet dat ge misleid. Door een 4 tal seconden dit uit te voeren ontstaat een reset. Dus via een gsm een ry sluiten voor 2 seconden en alles start.De internetverbinding en de teamvieuwer starten ook automatisch door zonder pin code te vragen. Enkel de omvorming van sms naar Ry contact ontbreekt momenteel nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan