PC veroorzaakt problemen voor internet netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

dzjengiskhan

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2007
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd hebben wij een nieuwe router ontvangen bij ons internetabonnement.
Dit is allemaal doorgemeten en het werkt prima, op 1 puntje na.
Wij zitten in het netwerk met 4 computers en daarvan zorgt 1 computer voor een hele boel problemen.
Zodra deze in het netwerk gekoppeld word is het hele netwerk en het internet namelijk niet meer vooruit te branden.

Ik kan echter de oorzaak van het probleem maar niet achterhalen.
Zoals gezegd, is de lijn tot en met de router prima. Ook andere computers hebben nergens last van, maar zodra die ene computer verbonden word is het mis.
Op het moment dat ik de LAN kabel in de router plug, knippert deze direct als een gek.

Is er iemand die mij misschien kan helpen?

Dingen die ik al geprobeerd heb:
- PC opnieuw geïnstalleerd (om een mogelijk virus/malware/ andere softwarematige problemen uit te sluiten
- Nieuwe ethernet adapter gekocht (mocht helaas niet baten)
- Andere kabel geprobeerd, hetzelfde probleem blijft
- Andere poort geprobeerd, echter zonder resultaat.

Wie o wie kan mij helpen?

Welk OS heeft de computer?

Krijgen alle computers dynamische adressen? Geeft de router voldoende adressen uit? Blijft het probleem als je deze ene computer een vast IP adres geeft?

Gaat het om een 10, 100 of 1000 mb adapter? Wat gebeurt er als je twee computer direct verbind?

Download en brand eens een opstartbare Hiren's Boot CD. Zodra je pc vanaf die cd hebt laten opstarten, kies Mini Windows XP. Start daarna het netwerk binnen Mini Windows XP (=dubbelklik het icoontje "Network Setup").
Start daarna Opera (=webbrowser, via dubbelklikken op HBCD Menu icoontje, en daarin dan kiezen voor Programs -> Network -> Opera Web Browser) en kijk of je daarmee kunt surfen zónder de rest van je thuisnetwerk te hinderen.

Als dat wél goed werkt, dan is er met je hardware niets mis, en moet het probleem in je Windows zitten (driverprobleem, malware, probleem in het besturingssysteem, (netwerk-)instellingen, automatisch opstartende (netwerkgebruikende) programmatuur etc.)

Tijs.

Het duurde even voordat ik alles kon testen, maargoed.

Om antwoord te geven op jullie vragen:

Het gaat hier om een Win 7 pc die een dynamisch IP ontvangt van de Router (net als alle andere pc's in het netwerk) en op een 100 mb adapter is aangesloten
De router geeft voldoende adressen uit, ik heb al de gekoppelde pc's verwijderd uit de router en opnieuw verbonden.
Het probleem blijft zich ook voortzetten bij het geven van een vast IP.
Rechtstreeks verbinden gaat met een (kopieer) snelheid van 10 mb/s (CAT 5e kabel)

In Hiren Boot geeft de computer geen problemen, dus het lijkt erop dat er ergens softwarematig iets verkeerd is.
Echter kan ik er de vinger niet op leggen.. Ik heb de pc al een verse Win 7 (64bits) installatie gegeven, maar het mag niet baten.

Overigens vind ik het opvallend dat na het ontvangen van onze nieuwe router bij het abbonement de pc in een keer problemen geeft.
Hiervoor was er nooit sprake van dit probleem

Lijkt mij dan dat je moet beginnen met zoeken naar een nieuwe netwerkkaartdriver (zie ook mijn vorige posting), in jouw geval dus voor de bedrade netwerkkaart.

Dat natuurlijk op basis van dat je
a. Een versie van Windows hebt geïnstalleerd die netjes van de fabriek afkwam of van Microsoft, dus niet een of andere voorgekookte 'gejatte' distributie (met evt. daarin weer allerlei (mogelijk verstorende) software).
b. Je, na die nieuwe Windows installatie, niet allerlei software zélf bent gaan installeren vóórdat je bent gaan testen

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan