PC viel uit, voeding vonkte

Status
Niet open voor verdere reacties.

bbuster

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2009
Hallo,

Gisteren viel mijn computer uit tijdens het spelen van een spel (GTA IV). Ik heb de zijkant van mijn pc eraf gehaald om te kijken of hij te warm werd en toen zag ik een paar vonken bij de voeding (in de behuizing van de voeding). Ik heb de stroom er gelijk af gehaald om te voorkomen dat er meer stuk zou gaan.

Toen de computer uitviel deed niets het meer (geen ventilators etc). Wel brandde op het moederbord (MSI X58 Platinum) een oranje ledje (kan me herinneren dat dat normaal groen brandt).

Verder kan ik op het moederbord geen doorgebrande transistors of dergelijke zien.

Wie weet wat het probleem is en hoe ik dat kan oplossen? (kan de voeding te licht zijn geweest?)

PC Specs:
Processor: I7 950 (3.066 ghz)
Moederbord: MSI X58 Platinum
Videokaart: Geforce GTX275
Ram geheugen: 6gb DDR3
Voeding: ATX650HM (650watt)

Bedankt!

Als je voeding vonken trekt is dat geen best teken. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is hij stuk en kun je hem beter vervangen (door een iets zwaardere? bv 750W). Dan kun je pas je mobo testen...

Ok. Ik kan nu dus niet controleren of mijn moederbord wel nog werkt? (en videokaart etc).
Wat ik wel zie is in de manual van het moederbord dat het oranje lampje brand als het moederbord in standby modus staat.
Wil dit niets zeggen?

En hoe weet ik of 750W genoeg is als voeding?

Ach, een 500Watt doet het nog, de videokaart trekt max 140W.
Een goed merk met een hoog rendement is belangrijker dan het afgegeven vermogen.
Overigens zul je nooit doorgebrande transsistors op je mobo zien, weerstand zou kunnen of een lekkende elko.

Kan gewoon een buts voeding zijn geweest en is er een onderdeel doorgeslagen, zeker niet door een overbelasting.
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/bfg-gf-gtx275oc_5.html#sect0
In die test gebruiken ze een 410Watt voeding.

PS, de voeding is tegen overbelasting beveiligd d.m.v. een zekering aan de primaire kant (miss is die wel doorgeslagen) en bij een beetje merk voeding ook aan de secundaire kant door een electronische beveiliging.

Laatst bewerkt:
Ok dan zet ik er een nieuwe voeding of zekering in.
Wat ik me wel afvraag waarom die dan stuk is gegaan? Ergens anders in het systeem een fout of pure toeval?

En is 650w dan weer genoeg indien ik een nieuwe voeding nodig heb?
En weet iemand iets over de kwaliteit van mijn merk voeding?

Bedankt!

650W zou best genoeg kunnen zijn. Maar bij de goedkopere voedingen is 650W niet altijd 650W, maar kun je ze bv (is zeg maar wat, als voorbeeld) tot 500W continu belasten. Een betere voeding maakt vaak wel waar wat er op staat; die kan, in jouw geval, zonder problemen tot 650W belast worden. Overbelasting zou een oorzaak kunnen zijn.

Je noemt geen merk, en vonken duiden meestal op een interne kortsluiting. Als de zekering er uit ligt doet de voeding niets meer. Dat lijkt bij jou niet het geval maar er horen zeker geen vonken zichtbaar te zijn, en dat maakt deze voeding gevaarlijk en onbetrouwbaar. Vandaar het advies een andere (en als het een goedkopere voeding zou zijn) en een wat zwaardere voeding te proberen, dat kan mogelijk wel helpen.

Laatst bewerkt:
Made in China, niet meer gebruiken.

Neem het moederbord mee naar een plaatselijke pc boer en vraag om het te testen en zeg erbij dat je er een voeding voor nodig hebt en als je mijn eerdere post nou had gelezen, de wattages zeggen allemaal niet zoveel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan