Pc vindt 2e harddisk niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

uweslankheid

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2002
Sinds vanmiddag heb ik een 2e harddisk(80 Gb) van Samsung in mijn bezit.

Probleem is nu dat de pc de HD niet ziet... Geen vragen over nieuwe hardware en bij de apparaten staat ie ook niet. De nieuwe HD draait wel(hij maakt in elk geval geluid)

In de Bios staat alles op auto. De primaire IDE bestaat uit mn eerste HD(20gb master) en mn dvd(slave). De secundaire IDE uit de nieuwe HD (80gb master) en cdwriter(slave).

KAn het iets te maken hebben dat mn pc op ata100 draait en de nieuwe Samsung HD op ata133?

En is die nieuwe schijf al wel geformatteerd.

Niet dat ik weet. Moet ik de schijf eerst formatteren voordat de computer hem vindt(Bij Win XP moet hij de schijf toch automatisch detecteren?)?

Hoe formatteer ik de schijf?

Laatst bewerkt:
Was ik nog vergeten te melden: Moederboard = Asus cuv4x-e

Heb nog gezocht op asus.nl of die mn 2e harde schijf aankan maar ik kan het moederboard nergens vinden op die site...

Hallo,

Dit is een link naar jouw bordje: www.asus.com.tw/mb/socket370/cuv4x-e/overview.htm

Verder: Kun je als je het systeem opstart zien of de Harde schijf er aan hangt? (Komt meestal nadat het geheugen is uitgeteld bij het opstarten)

Als dat niet het geval is kan het een jumpersetting zijn.

Als die wel aangegeven wordt, dan zal je hem eerst met FDISK moeten partitioneren enz. Daarna moet je de partitie(s) gaan FORMATEREN.

Type in dos eens FDISK /? en dan Format /? in (Daar wordt in uitgelegd hoe je dit allemaal moet doen.

aanvulling: Het heeft niet met ATA 100/133 te maken.

Succes,

(naar aanleiding van vorig bericht van mavaros: je hebt niets met fdisk en dergelijke te maken, dat zit tegenwoordig keurig netjes ingebakken in Wxp)

allereerst:
Zie je de harde schijf bij t opstarten (als de de schijven dus gecontroleerd worden)?

JA: Ga door met lezen, nee, dan heb je toch iets fout gedaan.

Bij JA:
Ga in windows naar:
control panel
performance and maintenance
Administrive tools
computer management

Hier klikken op:
disk management onder "storage"

Nu zie je al je schijven.
(harde schijf + dvd-roms)

Als je hier je nieuwe schijf ziet, dan is er waarschijnlijk nog geen partitie gemaakt.
Je maakt partities zoals je wilt (is eigenlijk heel simpel, das toch wel t mooie van windows) en probleem opgelost.

Laatst bewerkt:
Hallo,

(naar aanleiding van vorig bericht van mavaros: je hebt niets met fdisk en dergelijke te maken, dat zit tegenwoordig keurig netjes ingebakken in Wxp)

Heb je wel gelijk in, maar nog niet iedereen draait met XP, en om nu te zeggen dat die fantastische XP methode nu zo simpel is ???

Maar goed, je methode klopt, kan ook in W2K ;)

Klopt, dat van jou kan normaal gesproken ook, maar is erg ingewikkeld als je ook gewoon xp hebt.
Zoals deze persoon heeft:
Moet ik de schijf eerst formatteren voordat de computer hem vindt(Bij Win XP moet hij de schijf toch automatisch detecteren?)?
Maar ik kan me voorstellen dat je daar overheen leest, echt duidelijk staat t er ook weer niet in. Mijn oog viel er toevallig op.

Heb je wel gelijk in, maar nog niet iedereen draait met XP, en om nu te zeggen dat die fantastische XP methode nu zo simpel is ???
De methode is simpel, om er te komen had wel iets simpeler gekund...
Je moet 100x klikken bij wijze van spreken tot je in het juiste scherm komt.

Of er moet een handigere manier zijn om er te komen?
Die weet ik dan alleen niet...

Hallo,

Ja, nu zie ik het, had ik niet gezien.

Ik stam nog uit het DOS tijdperk.

Maar ik kan me voorstellen dat je daar overheen leest, echt duidelijk staat t er ook weer niet in. Mijn oog viel er toevallig op.

:D

Marsmannetje: Nee, ik zie de 2e schijf niet bij het opstarten. Bij de secundaire master staat none... Hij vindt dus niks. De jumpers heb ik op alle standen uitgeprobeert!

Het meest aannemelijke is toch 2e harde schijf op master en de cdburner op slave??

Ik heb ook even de voedingsstekkers van beide schijven gewisseld. Mn C-schijf doet het dan ook gewoon dus dat is het ook niet.

Na lang prutsen is het toch gelukt!
Xp ziet de 2e HD ,en hij staat nu ook bij computerbeheer.
Er staat bij : Schijf 1 74,56 kb online dynamisch - niet toegewezen

Kan ik de HD nu wel formatteren en hoe doe ik dat?
Betekent - niet toegewezen - dat de HD te groot is?

heb je al gekeken naar wat ik gisteravond zei?
Daar kan je dat namelijk doen.

Kom je er dan nog niet uit dan moet je t ff zeggen.

Geplaatst door marsmannetje

De methode is simpel, om er te komen had wel iets simpeler gekund...
Je moet 100x klikken bij wijze van spreken tot je in het juiste scherm komt.

Of er moet een handigere manier zijn om er te komen?
Die weet ik dan alleen niet...

Rechtsklikken op deze computer, beheren, schijfbeheer

Ik heb gisteren het volgende uitgevoerd (zoals je zei):

Rechtsklikken op deze computer, beheren, schijfbeheer

In het vak rechts boven staat alleen de c-schijf. In het vak rechts onder staat :

SChijf 0 19,0 gb standaard online 19,0 gb NTFS- In orde(systeem)

Schijf 1 74,56 gb dynamisch online - niet toegewezen

Hoe formatteer ik schijf 1(de 2e harddisk) nu?

Rechtsklikken op de 2e hd (die je in schijfbeheer ziet) en dan voor formatteren kiezen

Ik kan alleen kiezen uit :

Nieuw volume

Schijf converteren naar standaardschijf

Eigenschappen

Help

Moet ik dan "nieuw volume" aanklikken?

probeer maar.
Geen idee eigenlijk. Ik kan me niet herinneren dat dit bij zo was.
staat er niet bij: partitie maken, of zoiets?

Misschien kan je beter ff zoeken wat dynamisch online betekent/ wat er mee bedoeld wordt.

Formatteren? partitioneren?

Waarom moet je dan formatteren en partitioneren als je er een niewe schijf in doet?
Ik heb mijn nieuwe MaXtor 40GB gewoon aangesloten en hij werd volledig automatisch geinstalleerd en ik hoefde hem helemaal niet te formatteren of te partitioneren...:cool: , ik haat partities, liever een fisiek station in plaats van een stukje C schijf wat E: wordt genoemd.

Maar ja, ik kan het verkeerd begrepen hebben hoor, en dat van die partities is helemaal niet agressief...:evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan