PC voor centrale data opslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

enrico1888

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2007
hallo,

wij hebben thuis 3 vaste pc/s aan een vaste LAN aansluiting via een gewone modem. En een laptop die draadloos verbindingmaakt via een wireless router die op een 4e lan poort is aangesloten.
Nu wordt 1 pc met 320 GB interne hd en extern 500 GB via usb2 gebruikt voor opslag en daar wordt net zoveel op gewerkt als de andere. (al die bestanden worden gedeeld zodat ze vanaf alle pc's toeganklijk zijn)

Volgens mij is die usb verbinding de bottleneck qua snelheid.

Nu zat ik te denken dat het misschien slimmer zou kunnen zijn om op een oude vaste pc al die data te laten beheren en de internetverbinding binnen te laten komen en die samen met de data te delen naar de andere pc's via de vaste LAN kabel.

De "eisen" voor de data zijn: films en muziek en backup files van software. En waarschijnlijk een torrent programma.

Maar dan zijn volgens mij 2 mogelijkheden:
- via sata (is toch sata snelle verbinding tussen HD) mijn hd heeft die aansluiting wel pc
niet zijn daar mogelijkheden voor?
- interne hd of hds kopen en zo erg groot maken

Of hebben jullie andere ideen? dan hoor ik het graag.

NAS (network attached storage) drive kopen en aan je routertje gangen, zal heel wat schelen :thumb:

bedankt voor je reactie, heb je tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van dat ding?
En is zo'n ding uitbreidbaar? oftewijl zitten er usb aansluitingen of andere op?

wat zeggen jullie van deze? en als ik het goed begrijp kan ik hier bijvoorbeeld een 500 gb hd aanhangen? al dan niet via SATA?

mvg enrico1888

Laatst bewerkt:
hallo

hallo,

na een dagje bezig met schroeven en hd's ombouwen in freenas instaleren ben ik tot het volgende gekomen:

een "normale" router en 3 pc eraan. + een los wireless sweex kastje voor draadloos.
En een oude pc pentium 2, met een aantal in en externe hardeschijven die d.m.v. freenas als fileserver dient.

Dit is al een redelijke verbetering mbt eerst maar toch voldoet het niet helemaal aan mijn eisen. die zijn als volgt:

Ik wil zelf een zuinige handige fileserver bouwen. Ik heb de volgende eisen:

- het liefst 1 (oude) pc kast gebruiken
- er moet voldoende uitschakelbare hd capaciteit in zitten
- het moet functioneren als firewal en het liefst ook als router + wireless
- er moet een torrentclient op kunnen draaien
- het geheel moet gewoon van afstand te beheren zijn. (het liefst met grafische schil als bijvoorbeeld freenas)

Iemand goede idee'n hoe dit te realiseren is?

Ik heb uiteraard zelf wel eea uitgezocht al, en de voorlopige conclusie (met mijn beperkte kennis) is dat ik wat ik wil niet redt met freenas en waarschijnlijk uitkom op linux. Maar met linux totaal geen ervaring. Maar ben wel bereid om mezelf er stevig in te verdiepen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan