PC voor fotobewerking, geen gaming

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan0905

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 mei 2011
Ik ben op zoek naar een computer voor internet, tekstverwerking en fotobewerking (RAW converter, GIMP, HDR's). Ik geloof niet dat ik van mijn leven (na Tetris en Pacman) ooit nog een computergame heb gespeeld, dus daar hoeft de PC niet voor geoptimaliseerd te zijn :)

Wat ik zoek is een PC tot maximaal 600 euro (harde limiet, maar excl. beeldscherm en toetsenbord) die vooral qua I/O goed genoeg is. RAW bestanden zijn 15MB of meer, en TIFF's zijn nog veel groter. Ik geef dus meer om een snelle harde schijf en voldoende cache dan om een heel krachtige CPU of videokaart.

In verband met drivers voor mijn negatievenscanner wil ik een 32-bit besturingssysteem; ik zit aan Windows 7 Home 32-bit te denken, omdat veel applicaties (vuescan, Canon DPP) niet of slecht draaien onder Linux.

Qua PC-hardware ben ik een leek, en zelf assembleren zie ik niet zitten; ik ben dus op zoek naar een systeem dat door een winkel geassembleerd wordt, of een standaard systeem.

Iemand tips? Bedankt!

Je raadt dus een kant en klaar systeem aan, en geen specifiek samengestelde configuratie?

Laatst bewerkt door een moderator:
wat valt er samen te stellen???
elke pc doet waar jij om vraagt
je hebt geen hoge eisen
:d

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...242662]=1&product[331202]=1&product[253398]=1

Hier nog een zelf samengestelde optie. Windows 7 32bit zit erbij, systeem wordt in elkaar gezet door Azerty, je moet alleen Windows zelf installeren.
Er zit een snelle AMD quadcore in, een grote harde schijf (1 TB) en een simpel videokaartje om je toch iets van grafische kracht te geven voor het bewerken (ik neem aan dat de programma's die je gebruikt ook de grafische kaart gebruiken voor bewerkingen, dat bied een hoop voordeel en dat gaat met deze pc ook wel goedkomen).

Laatst bewerkt:
Hmm, dus als ik het goed begrijp; gewoon de goedkoopste kopen uit het rijtje kant en klaar?

Ik denk trouwens niet dat GIMP en DPP veel gebruik maken van een externe grafische kaart; zoveel en snel hoeft er niet getekend te worden. Het is met name het inladen van RAW's en bijvoorbeeld het uitrekenen van lenscorrecties wat tijd kost.

Ronald, bedankt voor de zelfbouw-optie; daar ga ik even naar kijken.

Laatst bewerkt:
Dan is het nog een optie om er een lichtere videokaart in te stoppen en wat geld uit te sparen.
En ik zou persoonlijk niet de goedkoopste uit het rijtje kopen, die presteren niet zo heel goed.

Bedankt voor de tips! Ik zal ook eens kijken naar de Tweakers Best Buy Guides.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan