PC voor multimediabewerking ca. 1500 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Hallo allen,

Het gaat er dan toch echt van komen: ik ga eind volgende maand een vaste computer kopen voor
videobewerking.

Budget - 1500 euro (maximaal)
Doel - Beeldbewerking, geluidsbewerking
Omgeving - Krachtige pc die wel wat lawaaiig mag zijn maar niet te hard.
Assemblage - Ik laat de pc assembleren in verband met het instellen van diverse dingen (RAID etc.)

Besturingssysteem - Twijfelachtig (ik hoor verschillende meningen over Windows 10 en heb er slechte ervaringen mee)

Heb je specifieke hardware die in je systeem moét zitten? Ja, een geluidskaart met S-PDIF ingang en ik ga nog een BlackMagic Design kaart kopen. En veel opslagruimte voor bestanden.

Verder heb ik zelf al een 32 inch tv wat als beeldscherm gebruikt kan worden.

Kom maar met tips en adviezen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
 
Laatst bewerkt:
Link is goed, compleet winkelmandje

azerty.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jackall, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook even wat research gedaan en ben tot de volgende samenstelling gekomen:

pc.jpg

Ik heb het moederbord veranderd naar een moederbord waarvan het geheugen eventueel nog te upgraden is in de toekomst (32 GB wordt aangeraden voor 4K editing en ik heb de 16 gig ook verdubbeld).

Verder heb ik een andere geluidskaart gekozen omdat de kaart die jij aanraadde alleen S-PDIF uitvoert, de bedoeling is om het signaal van mijn Workstation in te voeren via S-PDIF (volgens mij is hiervoor een kaart met S-PDIF ingang nodig (verbeter me als ik me vergis).
Verder heb ik nog een kaartlezer en extra opslag toegevoegd.

Wat denk je? Zijn deze uitbreidingen zinvol of niet?
 
Laatst bewerkt:
4k is nog een end weg, daarvoor is het nog een beetje overkill, en btw je scherm die je noemde is niet eens 4k geschikt.
Voor audiobewerking is het systeem zeer zeker overkill.
Asrock ben ik zelf niet zo kapot van, zou eerder mijn keuze zijn voor een msi of een gigabyte.
Is het geheugen 100% compatible met de asrock van jouw keuze?
Met de blackmagic erbij kom je over je budget heen.

Wat heb jij dan als workstation?
 
Ik heb de Roland VS840 als workstation. Ik heb er inderdaad niet aan gedacht dat mijn tv inderdaad geen 4K aan kan.
Dus wat adviseer jij: het geheugen met de helft verminderen en eventueel een ander moederbord?
Btw: Mijn budget voor de computer (€1500) is exclusief de aanschaf van de Decklink
 
Laatst bewerkt:
Als je er ook videobewerking mee wilt gaan doen zou ik er toch echt serieus over nadenken of een Core i7 geen betere keuze voor je is, die Core i5 kan het wel eens knap benauwd krijgen bij video-edditing, vooral bij het renderen.Wat moederbord betreft is ASrock geen verkeerde keuze, zou ik zelf verkiezen boven MSI maar zelf zou ik kijken naar een Gigabyte of Asus-bord , zo heeft ieder z'n voorkeur.
Een 650 Watt voeding is ook redelijk overkill, ik zou een 520 WattSeasonic kiezen aangezien je toch de IGP van de processor gebruikt ( ik zie nl. geen ext. videokaart maar die heb je voor dit doel ook niet nodig ).
Ram-geheugen: 32 Gb is ook overkill naar mijn idee, afgaande op jouw info zou je met 16 Gb ruimschoots uit de voeten moeten kunnen.

Met bovengenoemde aanpassingen blijf je ook binnen je budget maar de prestaties, met name het video-renderen, worden wel een stukje beter.. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik heb jullie adviezen meegenomen en ben tot de volgende samenstelling gekomen:


pc2.jpg

Ik zit me alleen twee dingen af te vragen:

1. Ik heb drie (identieke) harde schijven gekozen, is het zinvol deze in RAID 5 te zetten of niet?
2. Als het zinvol is, kan ik dit dan het beste door Alternate laten doen of beter zelf doen?*

*Er zijn genoeg handleidingen op internet te vinden maar ik heb er geen ervaring mee.
 
Ik begrijp je keuze voor een moederbord met de H170 chipset omdat je die RAID blijkbaar nodig hebt / vindt maar waarom daar een K-processor in zetten..?
De i7 6700 ( niet K ) is € 30 goedkoper...
Ik heb geen ervaring met RAID 5 dus daarover kan ik niks zeggen, ik draai dagelijks backups op netwerkschijf en ext. HDD's..
 
In de samenstelling die ik had gemaakt bleef alleen de 6700K over als geschikte I7-CPU, vandaar dat ik deze gekozen heb.
 
Zou een bord met een Z170 chipset dan geen betere optie zijn als je toch de hogere klokfreq. van de K-processor nodig hebt..?
Dit bord bijv. is € 17 duurder als het bord van jouw lijst, ondersteund ook de div. RAID-modi, incl. RAID 5, en is bovendien met deze chipset geschikt om die K-processot te overklokken als je nog hoger wilt..?
 
Dat is denk ik inderdaad een betere optie. Dan zou het in totaal
op ongeveer € 1530,- komen (inclusief RAID-configuratie, assemblage en verzending).
Dat lijkt me een mooi bedrag.
 
Lees nergens welke software ervoor gebruikt gaat worden, vaak kun je via de grafische kaart ook renderen i.c.m. een i7 socket 2011-3 6 of 8 core een vrij snel renderings systeem freubelen.
Welke chipset er wordt gebruikt maakt qua snelheid weinig uit tegenwoordig.
En een raid indien er met een wat grotere SSD pci-e wordt gewerkt is aardig achterhaald.
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier: ik ga software als Premiere en After Effects gebruiken.
Een i7 socket 2011 is wel een stuk duurder, de moederborden hiervan ook.
Ik snap overigens niet wat je bedoelt met:
En een raid indien er met een wat grotere SSD pci-e wordt gewerkt is aardig achterhaald.
Het is namelijk de bedoeling om een S-ATA SSD te gebruiken als systeemschijf en 3x 3TB HDD's voor de opslag van andere bestanden.
 
http://www.nvidia.com/object/adobe-after-effects-cc.html
Werkt alleen met een nVidia kaart, overigens.

Je kunt ook de cashe op de SSD zetten en daarvandaan op de harde schijf.

Over de raid was een vergelijking met een SSD qua snelheid, voor opslag zijn 3 of 4 schijven is raid 5 prima en is dan ook veilig mocht er een schijf uitvallen.

Over de CPU, bij die 5e generatie van Intel zitten CPU's met meer cores dan 4, daar ging het om, hoe meer cores hoe sneller het werk klaar is maar daar hangt idd een prijskaartje aan.

En melde het alleen ter overweging, voor dat budget zal het toch een compromis worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan