pc werkt niet na vervangen netwerkkaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schul

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik heb 2 pc (windows XP ) verbonden via ADSL via modem (speedtouch 330 van KPN) en router Topcom UBR624.
Alles werkte goed tot dat de netwerkkaart van de 2e pc kuren kreeg. (Ik denk intern ergens een los contact).
Nieuwe kaart geplaatst. Helaas kwam ik niet op internet. Via configuratiescherm "wizard netwerk instellen" procedure gevolgd voor thuis en klein bedrijf.
Ik heb ook de IP-adres en de subnetmasker-nr. erin gekregen alleen ontbreekt mij nog de standaard gateway-nr.
Hoe krijg ik die er nu in? Ik denk dat hij het dan wel weer doet.
De icoontje van de 2 pc staat nu ook in mijn menubalk alleen hij zend en ontvangt niets.
Mijn 1e pc werkt goed, dus de router is goed, het zal een kwestie zijn van instellen.
Wie kan mij een hint geven?

Om wanhopig van te worden. Ik heb gedaan de hele zaak gereset zo als je voorstelde, Dat hield niet.

Ik krijg bij de status LAN verbindingen - Beperkt of gaan verbindingsmogelijkheden -
Als ik mijn datakabel los neem, meldt die wel dat hij geen verbinding heeft. Dat is goed.
De netwerkkaart werk volgens app.beheer ook correct is touwens opnieuw geinstalleerd.
Opnieuw de wizard geinstalleerd tijdens de installatie heb ik er op gelet dat de werkgroepnaam voor beide pc hetzelfde is.
Dit is ook te vinden onder "mijn comp."/eigenschappen/systeemeigenschappen/computernaam/ waar mogelijk ook de naam nogmaals gewijzigd kan worden.
Als ik klik op de icoon 2 pc, onderaan het scherm, dan komt blad -status LAN-verbinding/ondersteuning/herstellen.Dan krijg ik de krijg dan tekst
Beperkte of geen verbindingsmogelijkheid .....geen toegang tot internet.....int. bronnen
Dit probleem is opgetreden omdat het netwerk geen internetadres aan de pc heeft toegewezen.
Onder aan het blad staat:
Als herstellen........de verbinding niet hersteld........probleem met netwerk....niet PC
Eigenlijk moet dit gaan gebeuren tijdens de wizard installatie.

Op 1e pc. wordt onder netwerkverbindingen wel 2 LAN iconen aangegeven 1e 1394-verbinding en de 2e Lan verbinding met de naam van de netwerkkaart van de 2e pc.
De 1e pc werkt goed en hier mee kan ik wel op internet.

Wie weet raad!!

Laatst bewerkt:
Ok, en als je dan het volgende doet:
start / uitvoeren / cmd
ipconfig /all

Wat krijg je dan voor info?

Ok, en als je dan het volgende doet:
start / uitvoeren / cmd
ipconfig /all

Wat krijg je dan voor info?

c:/Documents and setting\Eigenaar>ipconfig /all
ipconfig wordt niet herkend als interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

Ken denk dat ipconfig /all in windows zit en die zit niet in dit pad.
Ik denk dat het moet zijn c:\ ipconfig
Maar ik kan in dit zwarte scherm niet terug naar c:/

En ik denk dat het precies dat moet zijn wat ik getypt heb.
Dus niets met C: blabla, maar:

start> uitvoeren> cmd [enter]
ipconfig /all [enter]

start> uitvoeren> cmd [enter]
ipconfig /all [enter][/QUOTE]

De pc die wel verbinding krijg met internet:

De pc die geen verbinding krijg met internet

C:/Documenten and Setting\Jan>ipconfig /all

Hostname..................................: Zolder
Primaire DNS achtervoegsel.........:
Knooppunttype............................:onbekend
I.P routering igeschakeld..............:nee
Wins-proxy ingeschakeld..............:nee

Ethernet adapter LAN-verbinding 4
Beschrijving.................................:
Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC #2
Fysiek adres...............................: ja
DHCP ingeschakeld.....................: ja
Auto confuguratie I.P.adres...........:169.254.202.80
Subnetmasker.............................: 255.255.0.0
Standaardgateway.......................:

Laatst bewerkt:
Ik ga vandaag weer proberen de pc on-line te krijgen.
Alle hulp is welkom.

Wel de nieuwste drivers van de nieuwe kaart geinstalleerd en geen MAC filtering aanstaan in de router?

Wel de nieuwste drivers van de nieuwe kaart geinstalleerd en geen MAC filtering aanstaan in de router?

Bij de kaart was geen software Mijn windows is PX home edition die installeerd zich.
In de router staat geen enkel MAC filter aan.

Hoe kom ik achter het nr van mijn router.
Ik neem aan dat dit dezelfde nr is als ik mijn router oproept via http://192.--.--.--
In ieder geval dat nr. gebruikt met ping met neg. resultaat.

Laatst bewerkt:
Hoe kan het dat ik, ondanks ik beheerder ben van mijn pc
niet in het "DOS"scherm kan komen voor de opdracht "ipconfig"
Als antwoordt krijg ik toch.

en welke windows versie draait er op die laatse?

Kijkt eerste of er ergens netwerkkabel goed vast zit.
Indien dan nog geen verbinding.
De kans is groot dat u geen IPX hebt geinstalleerd en dat is meestal nodig om een lanverbinding tussen computer te verkrijgen.
Hebt je verbinding met de computer in uw netwerkgroep?
Zo ja dan is dit in orde en betekend dat u wel netwerk hebt.
Nu moet je XP aangeven dat hij naar de router moet gaan door de IP adres op te geven in de eigenschappen van de netwerkverbinding op de ip en dan op eigenschappen klikken de automatische ip wijzigen in eigen ip adres op de geven. In standaard-gateaway geeft je de ip adres van de router.U eigen IP adres is idem als de router doch voor de vierde cijfer geeft u dat bijvoorbeeld 50 en bij de andere computer 51
Een voorbeeld:
172.18.5.51 (uw ip adres)
255.255.0.0
172.18.5.1 (router)
DNS server kan u weten door op IPconfig op te geven.

IPX:
Het overdrachtsprotocol van Novell voor zijn netwerken. Een protocol dat de gegevensuitwisseling binnen meerdere netwerken mogelijk maakt. IPX is gebaseerd op Xerox Corporation's Internetwork Packet Protocol. Afgeleid van Xerox Network Systems (XNS), Internet Datagram Protocol (IDP). IPX werkt met netwerkadressen en is verantwoordelijk voor de communicatie van de processen binnen een node.
bron: www.computerwoorden.nl

Stegi:
Je zal TCP/IP waarschijnlijk bedoelen, want de IPX/SPX wordt vandaag de dag nog amper gebruikt.
TCP/IP is wel benodigd vandaag de dag om een verbinding te krijgen met het internet via een windowsmachine.

IPX/SPX is nog geldig hoor en ook goed te gebruiken in de lan tussen computers.
Dus een goed test om te zien of de netwerkkaart werkt.
TCP/IP is voor internet.
Heb ik geen internet vanwege extern probleem dan kunnen we nog altijd via de IPX/SPX tussen de computers een verbinding hebben.

Even punt voor punt afstrepen.
Mijn netwerkkabel (kabel van router naar 2e pc) Op router branden de ledjes en bij de netwerkkaart brand ook een rood ledje. Neem ik de kabel uit netwerkkaart dan geeft icoon LAN verbinging aan "verbinding verbroken". Ik denk dat de kabel goed verbonden is.

IPX/SPX is nog geldig hoor en ook goed te gebruiken in de lan tussen computers.
Dus een goed test om te zien of de netwerkkaart werkt.
TCP/IP is voor internet.
Heb ik geen internet vanwege extern probleem dan kunnen we nog altijd via de IPX/SPX tussen de computers een verbinding hebben.

Klopt ook wel dat de IPX/SPX nog wel werkt, je zou zelfs nog een TokenRing netwerk op kunnen zetten indien je de juiste apparatuur er voor hebt.
Het punt op het moment is, dat er connectie moet worden gemaakt met het internet waarvoor je dus TCP/IP nodig hebt want daar wordt geen gebruik meer gemaakt van IPX/SPX. Dit omdat TCP/IP de hedendaagse standaard is voor het verbinden met het internet.

Ik heb onlangs geen enkel verbinding en toch lijk alles perfect in orde.
Maar dan ging ik naar de router en duwde de netwerkkabel extra in en dan werkt alles prima. Dus alleen lampje zegt niet genoeg.
In dit geval wel de router heropstarten anders weet XP niet dat er een nieuwe verbinding en een nieuwe sleutel is.

Ik zelf zit achter de twee router en switcher..
Hoe kan XP weten welke router hij moet nemen?
Dus geef ik aan XP de instelling van de router die verbonden is met internet.

Dus kijk eerst naar de kabels.
Dan kijk u naar mijn computer/eigenschappen/hardware/apparaten.
Staat daar nog de oude netwerkkaart? Dan deze verwijderen of uitschakelen.
Staat daar de nieuwe netwerkkaart. Zo ja dan is het in orde. Anders opnieuw installeren.
Ga naar netwerkverbinding.
Schakel de oude verbinding uit met de rechtermuis.
Maak een nieuwe thuisnetwerk. (Overige verbinding gebruiken en dan normaal de gezien de eerste type gebruiken - zie voorbeeld)
Internet moet dan normaal gezien werken.

Werkt het dan nog niet dan kan het zijn dat de router niet goed werkt.
Misschien kan u van een vriend even een router lenen om te testen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan