PC wil niet booten vanaf HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

reAaa

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2007
hallo

ik zit met een probleem, mijn PC wil maar niet booten vanaf mijn Harde schijf. nadat ik windows heb geinstalleerd wordt de PC zo gereset en moet de computer verder gaan met de installatie van Windows... echter mijn PC geeft eerst een scherm wat zegt van:

Press F10 to enter RAID setup, dan druk ik niks en wacht ik eventjes.
daarna komt er te staan Verifying DMI data, en zegt ie: BOOT from CD.
zelf ben ik al in mijn bios geweest om te kijken wat de eerste,tweede en derde boot devices zijn, maar CDrom staat als laatste. en HD staat als eerste aangegeven. een BIOS reset heb ik al gedaan door de batterij er uit te halen, zoals in mijn mobo handleiding staat. verder zou ik geen enkel idee hebben hoe ik dit kan oplossen :(

Ligt eraan welke type schijf erin zit, bij een SATA schijf dien je bij een Intel of de wat modernere SATA/RAID controllers van andere merken, deze niet op raid te zetten maar wel op enhanced voor ondersteuning van pata en sata devices.

Pak het manual van het moederbord erbij en stel de bios opnieuw in.
Meestal kun je hem ook op IDE emulatie zetten, dat werkt ook alleen is de data overdracht iets geknepen.

Ligt eraan welke type schijf erin zit, bij een SATA schijf dien je bij een Intel of de wat modernere SATA/RAID controllers van andere merken, deze niet op raid te zetten maar wel op enhanced voor ondersteuning van pata en sata devices.

Pak het manual van het moederbord erbij en stel de bios opnieuw in.
Meestal kun je hem ook op IDE emulatie zetten, dat werkt ook alleen is de data overdracht iets geknepen.

ik heb er 2 SATA schijven in zitten. wat is de beste oplossing om nu te doen? zodat mijn PC wel gewoon boot vanaf de HD. dit is het werk en typenummer van mijn mobo.

Gigabye GA-K8NF-9

waar kan ik de instellingen vinden om niet vanaf een 'raid' controller op te starten?

Laatst bewerkt:
Je moet gewoon bij het installeren van windows op F6 drukken om de alternatieve drivers voor S-ATA te laden.Je moet dan wel een diskette hebben aangemaakt.
Win XP kan nl standaard niet omgaan met S-ata schijven.

Je moet gewoon bij het installeren van windows op F6 drukken om de alternatieve drivers voor S-ATA te laden.Je moet dan wel een diskette hebben aangemaakt.
Win XP kan nl standaard niet omgaan met S-ata schijven.

1 probleem. ik heb geen floppydrive ;$.

want elke keer na de installatie van windows in dat blauwe scherm hoort je PC te rebooten en dan verder te gaan in de normale installatie in windows zelf. mijn PC geeft eerst dat onderdeel aan van RAID Setup, daarna verifying DMI data? en dan begin ik weer opnieuw met de keuze of ik windows XP wil installeren/repareren enz.

Laatst bewerkt:
attachment.php

Al in de manual gekeken?

Bijlagen

• Bios.JPG
    Bios.JPG
    55,6 KB · Weergaven: 89
ik weet hoe ik daar moet komen, dus als ik het goed heb moet ik de instellingen van het bijgesloten plaatje overnemen -> save settings -> reboot systeem en dan moet mijn windows installatie verder gaan waar ie gebleven was?

edit: Lange Pier ik heb de instellingen aangepast zoals het plaatje beschrijft. mijn PC start op, gaat naar verifying DMI Pool data en het scherm blijft daarna zwart. even later verschijnt het bericht dat WIndows niet opgestart kan worden omdat er een probleem voordoet met de schijfcofiuratie.

Laatst bewerkt:
Als het goed is wel, want alleen bij een raid configuratie heb je de drivers nodig, dit noemen ze native en zouden de sata schijven zonder drivers moeten werken.

een volgende reactie lees ik waarschijnlijk vandaag of morgenvroeg.

bedankt voor de moeite!

Lijkt mij verstandig om toch eerst even de manual door te nemen en de volgorde die gegeven wordt, ook het vervolg erop, in te stellen.

Denk ook dat je, of mischien de verkeerde schijf probeerd aan te spreken om van op te starten, of dat windows een raid verwacht en zul je hem overnieuw dienen te installeren.

Lijkt mij verstandig om toch eerst even de manual door te nemen en de volgorde die gegeven wordt, ook het vervolg erop, in te stellen.

Denk ook dat je, of mischien de verkeerde schijf probeerd aan te spreken om van op te starten, of dat windows een raid verwacht en zul je hem overnieuw dienen te installeren.

heb de manual erbij met het onderdeel Intergrated Periphals, maar hoe moet ik m nu instellen dan? overal default settings pakken behalve bij IDE/SATA Raid Function? want mijn handleiding geeft alle opties weer met de mogelijke keuzes en daarbij staat ook achter elke keuze welke de default is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan