PC wil niet fatsoenlijk starten

• Onderwerp starter Onderwerp starter PGP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PGP

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2011
Beste mensen, die hopelijk een oplossing hebben voor mijn pc probleempje (lang verhaal, ik probeer het kort te houden),

Mijn pc (+/- 4 jaar oud) heeft wat kuren.
Eerst wou hij helemaal niet meer aan (de powerknop reageerde nergens meer op).
Ik heb de voeding getest en die leek nog wel te werken.
Toch voor alle zekerheid ook andere voeding getest.

Nu reageert de pc wel op de aanknop, nadat ik de computer had gestript tot enkel het moederbord met CPU erin zaten (later 1 van de 2 geheugenstrips, 1GB DDR2 terug erin gezet).
Later geprobeerd de HD aan te sluiten (SATA), dan valt de computer meteen uit na het opstarten (fans gaan even draaien, daarna alle power weg).

Volgende stap was proberen op de starten met bootable USB (windows 7 installatie) en zowaar start deze op (zelfs met hd aangesloten even later). Maar helaas bij het punt waarop het systeem zegt dat windows wordt opgestart (na het laden van de installatiefiles) knalt alles er weer uit.

Dan nog maar eens iets proberen, Slax (linux variantje) op de USB gezet en daarop laten booten en deze start gewoon in zijn geheel op en werkt, HD wordt herkend en heb zelfs gewoon internetverbinding. Memtest86 gedraaid, die bij Slax zat inbegrepen en geen problemen gevonden.

Dit had mij hoop gegeven, maar na aansluiten cd speler wederom probleem dat de pc niet wil opstarten. Ook is het gedrag vrij inconsistent, aangezien soms de pc niet verder komt dan een seconde draaiende fans en soms via de USB boot bijna windows wil gaan installeren.

Ik weet niet zo goed waar het aan kan liggen, maar vermoed wel dat ergens in de hardware het probleem ligt.

Punten die ik al heb gechecked:
  • Temperaturen van alle sensoren zijn okay
  • Spanning voeding in Bios is okay
  • Goed werkende voeding uit andere pc ingezet
  • Met videokaart, en zonder (onboard videokaart), geen verschil
  • Batterij op moederbord voor langer dan 10 minuten verwijderd (niet op netstroom), voor BIOS reset

PC Specs:
AMD Athlon 64 x2 2594 Mhz
ASUS Moederbord (chipset AMD K8)
2GB DDR2 geheugen (2 strips)
Asus GeForce GT220 1024MB videokaart
HP Harde schijf, welke in andere PC vandaag goed functioneerde

Bericht kort houden is niet zo goed gelukt, maar wil probleem zo goed mogelijk schetsen.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast dank!

Laatst bewerkt:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Maar dat kwam omdat mijn werkgeheugen stervende was. Beschik je over de mogelijkheid om twee totaal andere reepjes te proberen?

Re

Kan dat eens proberen, moet ik wel nog ergens strip vandaan zien te halen. Maar heb wel met strip die er nu inzit memtest gedraaid en die heeft niks kunnen vinden.

2egd8w9.jpg

Pass complete no errors found, met beide geheugenstrips in de pc

Moet ik nog proberen, wou eerst deze maar eens testen.
Heb niet zo veel zin om nieuwe geheugenstrips te kopen, zonder dat ik vrij zeker weet dat daar het probleem ligt.

Dacht dat met memtest probleem redelijk uitgesloten kon worden?

Toch wijst alles op een zwakke/brakke/slechte voeding.

Welk merk en type voeding heb je?

Ik wil niet zeggen dat ik het beter weet maar die voeding heeft hij al vervangen toch?

Ik wil niet zeggen dat ik het beter weet maar die voeding heeft hij al vervangen toch?

Dus?????

Vandaar mijn vraag welk type en merk voeding.
Misschien wel geprobeerd met een oude 175Watt voeding, wie zal het zeggen...

Jep, voeding is vervangen. Zat eerst een 300W Seasonic SS-300GS in en draait nu met ACBEL POWER SUPPLY MODEL # PC9045-ZA1G - 380W,

Voeding komt uit pc van 1 jaar oud, welke nog perfect werkt

Laatst bewerkt:
Zoals ik al dacht: bagger voeding die 2e, dus dat zegt helemaal niets!

Ik zou het eens met een fatsoenlijke voeding van een A-merk proberen...

Maar lijkt me stug dat een voeding die in andere (nieuwere) pc perfect werkt, het nu laat afweten, met dezelfde symptomen die de pc had met vorige voeding.

Als ik al die betere onderdelen op voorraad had zou ik het meteen testen, maar om nu meteen 60E voor een voeding neer te leggen, wanneer ik niet weet of dat het probleem is ;).

Oke we weten dus niet waar het wel aan ligt dus misschien moeten we dingen weg gaan strepen?

Ligt niet aan je HD, ligt niet aan je videokaart, ligt niet aan je voeding. Ik mijn ogen heb je stervend moedebord of stervend geheugen (ALS dit niet door een of ander virus komt).

Ik geef niet graag mijn ongelijk toe, maar ik vrees dat er toch in 2 dagen 2 voedingen kapot zijn gegaan :(.

Voeding (net nieuw) uit mn nieuwe PC gehaald en erin geduwd en nu wil de pc wel weer.

Bedankt voor de hulp en sorry voor mijn koppigheid ;). Hij doet het in elk geval weer en ik kan 2 voedingen de prullenbak in gooien. Nu een CoolerMaster 400w inzitten en voor de nieuwere pc maar een 500w voeding gekocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan