Beste mensen, die hopelijk een oplossing hebben voor mijn pc probleempje (lang verhaal, ik probeer het kort te houden),
Mijn pc (+/- 4 jaar oud) heeft wat kuren.
Eerst wou hij helemaal niet meer aan (de powerknop reageerde nergens meer op).
Ik heb de voeding getest en die leek nog wel te werken.
Toch voor alle zekerheid ook andere voeding getest.
Nu reageert de pc wel op de aanknop, nadat ik de computer had gestript tot enkel het moederbord met CPU erin zaten (later 1 van de 2 geheugenstrips, 1GB DDR2 terug erin gezet).
Later geprobeerd de HD aan te sluiten (SATA), dan valt de computer meteen uit na het opstarten (fans gaan even draaien, daarna alle power weg).
Volgende stap was proberen op de starten met bootable USB (windows 7 installatie) en zowaar start deze op (zelfs met hd aangesloten even later). Maar helaas bij het punt waarop het systeem zegt dat windows wordt opgestart (na het laden van de installatiefiles) knalt alles er weer uit.
Dan nog maar eens iets proberen, Slax (linux variantje) op de USB gezet en daarop laten booten en deze start gewoon in zijn geheel op en werkt, HD wordt herkend en heb zelfs gewoon internetverbinding. Memtest86 gedraaid, die bij Slax zat inbegrepen en geen problemen gevonden.
Dit had mij hoop gegeven, maar na aansluiten cd speler wederom probleem dat de pc niet wil opstarten. Ook is het gedrag vrij inconsistent, aangezien soms de pc niet verder komt dan een seconde draaiende fans en soms via de USB boot bijna windows wil gaan installeren.
Ik weet niet zo goed waar het aan kan liggen, maar vermoed wel dat ergens in de hardware het probleem ligt.
Punten die ik al heb gechecked:
PC Specs:
AMD Athlon 64 x2 2594 Mhz
ASUS Moederbord (chipset AMD K8)
2GB DDR2 geheugen (2 strips)
Asus GeForce GT220 1024MB videokaart
HP Harde schijf, welke in andere PC vandaag goed functioneerde
Bericht kort houden is niet zo goed gelukt, maar wil probleem zo goed mogelijk schetsen.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast dank!
Mijn pc (+/- 4 jaar oud) heeft wat kuren.
Eerst wou hij helemaal niet meer aan (de powerknop reageerde nergens meer op).
Ik heb de voeding getest en die leek nog wel te werken.
Toch voor alle zekerheid ook andere voeding getest.
Nu reageert de pc wel op de aanknop, nadat ik de computer had gestript tot enkel het moederbord met CPU erin zaten (later 1 van de 2 geheugenstrips, 1GB DDR2 terug erin gezet).
Later geprobeerd de HD aan te sluiten (SATA), dan valt de computer meteen uit na het opstarten (fans gaan even draaien, daarna alle power weg).
Volgende stap was proberen op de starten met bootable USB (windows 7 installatie) en zowaar start deze op (zelfs met hd aangesloten even later). Maar helaas bij het punt waarop het systeem zegt dat windows wordt opgestart (na het laden van de installatiefiles) knalt alles er weer uit.
Dan nog maar eens iets proberen, Slax (linux variantje) op de USB gezet en daarop laten booten en deze start gewoon in zijn geheel op en werkt, HD wordt herkend en heb zelfs gewoon internetverbinding. Memtest86 gedraaid, die bij Slax zat inbegrepen en geen problemen gevonden.
Dit had mij hoop gegeven, maar na aansluiten cd speler wederom probleem dat de pc niet wil opstarten. Ook is het gedrag vrij inconsistent, aangezien soms de pc niet verder komt dan een seconde draaiende fans en soms via de USB boot bijna windows wil gaan installeren.
Ik weet niet zo goed waar het aan kan liggen, maar vermoed wel dat ergens in de hardware het probleem ligt.
Punten die ik al heb gechecked:
- Temperaturen van alle sensoren zijn okay
- Spanning voeding in Bios is okay
- Goed werkende voeding uit andere pc ingezet
- Met videokaart, en zonder (onboard videokaart), geen verschil
- Batterij op moederbord voor langer dan 10 minuten verwijderd (niet op netstroom), voor BIOS reset
PC Specs:
AMD Athlon 64 x2 2594 Mhz
ASUS Moederbord (chipset AMD K8)
2GB DDR2 geheugen (2 strips)
Asus GeForce GT220 1024MB videokaart
HP Harde schijf, welke in andere PC vandaag goed functioneerde
Bericht kort houden is niet zo goed gelukt, maar wil probleem zo goed mogelijk schetsen.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast dank!
Laatst bewerkt: