PC wil niet meer starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

leukme05

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Hallo,

Ik heb al een hele oude computer die al een jaar onder mijn bed stof lag te verzamelen. Toen ik hem weer eens wou gaan gebruiken heb ik hem eerst helemaal schoon gemaakt en een nieuwe processor koeler er in gezet. Toen ik hiermee klaar was zou ik hem proberen op te staren. Als ik op de knop druk gaan alle fans aan er komt 11,9 volt op de processor te staan (ik weet niet of te te weinig kan zijn?) en voor de rest gebeurt er niks. Normaal als je opstart komt er een piep die hoor ik ook niet. Iemand een idee welke onderdeel hier kapot is of hoe ik dat uit kan zoeken?

Mvg,
Sander

Waarschijnlijk is het batterijtje leeg.

Je bedoelt dan zeker dat platte batterijtje op het moederbord? Is deze oplaadbaar of moet ik dan een nieuwe kopen?

Ik denk dat het de voeding is
valt hij ook weer uit naar de piep?

de piep krijg ik niet te horen en hij gaat niet weer uit hij blijft gewoon aan zonder enig beeld. Aangezien de voeding wel gewoon 11,9 volt op de CPU zet lijkt het me niet de voeding of kan die 11,9 volt juist te weinig zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

" al een hele oude computer die al een jaar onder mijn bed stof lag te verzamelen"

Meest voorkomend probleem bij oudere p.c.'s die een tijd niet zijn gebruikt --> defekte voeding door intern uitgedroogde condensatoren.

"Aangezien de voeding wel gewoon 11,9 volt op de CPU zet lijkt het me niet de voeding of kan die 11,9 volt juist te weinig zijn? "

Blijkbaar heb je de beschikking over een multimeter ...

Uit een p.c. voeding komen er diverse spanningen behalve slechts 12V... controleer of deze aanwezig zijn ...

http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Indien er echt effektief 12V op de c.p.u. zelf aanwezig is , is deze defekt ... deze spanning is veeel te hoog.

Op de p4 connector (motherboard) dient er wel 12V aanwezig te zijn.

Peter

@ VDK_P

Ja ik heb idd een multimeter. Ik zal de voeding eens gaan meten.

Ja er staat dan 11,9 volt op de 4 pins connector niet rechtstreeks op de CPU ;)

Groeten,
Sander

Update 15:31

Ik heb de voeding gemeten en de spanningen lijken goed.

oranje = 3,3 V
Rood = 5,2 V
Geel = 11,9 V

Is er een manier om te testen of de CPU het nog doet? Want ik denk namelijk dat die kapot is.

Groet,
Sander

Update 15:49

op een of andere wonderbaarlijke wijze deed hij het gewoon weer na het doormeten van de voeding. Misschien slecht contact met het moederbord geweest.

Toch bedankt voor jullie moeite.

Mvg,
Sander

Laatst bewerkt:
Hallo

"op een of andere wonderbaarlijke wijze deed hij het gewoon weer na het doormeten van de voeding. Misschien slecht contact met het moederbord geweest."

Of .... het was inderdaad slechts een slecht kontakt , en is definitief opgelost....

Of .... de condensatoren in de voeding zijn inderdaad defekt , en je zult opnieuw problemen hebben na een nachtje te hebben uitgestaan ....

Je zult de eerste zijn om het te weten.

Peter

Een batterijtje kan weer wat kracht gekregen hebben, is het een grote platte knoopcel batterij, zoals ook tegenwoordig wordt gebruikt, dan moet er 3 Volt spanning op een volle batterij staan. Vroeger waren ze groter en zaten de batterijen vast gesoldeerd achteraan op het moederbord. Een lege batterij geeft niet de goede systeemtijd en de Bios wordt teruggezet naar standaard waarden. Ze zitten in speelgoed en fietscomputers bijvoorbeeld ook. Net nog gezien in de Euro Winkel, drie voor een euro.

Misschien had het bijna lege batterijtje wel geen goed contact. Je kan kijken of de computer net zo doet zonder de batterij wanneer je de lading ervan meet. Een teruggeplaatste batterij vereist dat je in de Bios/Setup de standaard waarden selecteert om fouten uit te sluiten. Mooi dat de kachel weer aan is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan