PC wil niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik heb hier een pc van iemand staan om na te kijken. Die was van de week vastgelopen
en er werd eerst gedacht aan een defecte hd. Deze was vervangen. Toch lukt het niet om windows te installeren; al vrij snel na het laden van de drivers komt er een blue screen en stopt de PC. Ook andere versies van windows geven dit probleem en zelfs de reddings cd die ik normaal gebruik wil niet starten.

Het enige wat nog wel lukt is een dosprompt als van een diskette wordt opgestart.

Ik heb inmiddels alle harddisks en dvd brander uit het systeem verwijderd en alleen nog een dvd rom om van te booten. Ook nu lukt het niet om een OS ook maar in setup te krijgen.

Dacht zelf eerst aan slecht geheugen maar memtest heeft hele avond gedraaid zonder problemen.

Heeft iemand nog een suggestie of is het inderdaad (waar ik bang voor ben) een rotte chip op het Mobo.?

Veel andere zaken zitten er nl niet meer in het systeem ;)

Het gaat btw om eem AMD athlon 2200. Normaal 1 GB ram. maar vanwege de test heb ik 512 even verwijderd. De 512 die er nu in zit loopt foutloos door memtest heen.

Ook de bios heb ik al naar fabrieksinstellingen teruggezet zonder resultaat.

welk bluescreen krijg je meestal ?
kan ook de chipset zijn die naar de hens is ...

is het een pc chips of ECS moederbord ? dan moet je ook even naar de condensatoren op het mobo kijken of die niet bol staan of uitpuilen .... gooi maar weg dan ...

buick zei:
...al vrij snel na het laden van de drivers komt er een blue screen en stopt de PC. Ook andere versies van windows geven dit probleem(...) Ook de bios heb ik al naar fabrieksinstellingen teruggezet zonder resultaat.
Je spreekt over alle harddisks, wat voor HD's zijn dat? IDE of Serial-ATA? Staat er Windows XP op het systeem?
Het is een beetje een schot in het duister, maar als het gaat om SATA-HD's, zou dan niet de F6-procedure toegepast moeten worden?

Kijk eens naar deze uitleg van de concurrent Intel.
Daaruit valt ook op te maken dat in de BIOS, afhankelijk van de vereiste modus, een bepaalde Disk Configuration moet worden ingesteld.
Als die BIOS-setting veranderd wordt (per abuis op fabrieksettings bijvoorbeeld) dan kun je ook blue screens krijgen.

Heb je een CD-Rom met drivers voor het moederbord?
Zit daar ook een bestandje bij bestemd om op een diskette te zetten?

Het is een Asus mobo. Niks bijzonders, geen drivers of zo.
Heeft altijd gewerkt. Verder zijn het normale IDE schijven.
Ik heb de hele nacht memtest laten lopen maar niet één error.

Ik zal vanmiddag eens alles eruit halen en het mobo even goed bekijken of er misschien defecte condensatoren opzitten

Ik heb het systeem weer werkend.

Het moederbord vertoonde geen defecte componenten, dus heb ik als
laatste gok, de bios gereset en daarna opnieuw geflashed (met zelfde image ale er al in zat, maar wel vers gedownload)

Alles in bios opnieuw ingesteld en het systeem werkt weer. :)

Bedankt voor het meedenken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan