pc wil niet opstarten naar windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

haffie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 sep 2008
Berichten
4
Mijn dochter heeft een pc gekregen van mijn zus die ze niet meer gebruikte. Op de pc staat windows 98. Het gaat hier al om een oude pc maar goed genoeg voor haar. Nu heb ik het volgende probleem.

Als ik de pc opstart komt er te staan.:
Waarschuwing: Windows heeft een register-/configuratiefout ontdekt. Kies allen MS-DOS-prompt en voer SCANREG uit.

Als ik dit doe dan wordt het beeld blauw en krijg ik C:\> met daaronder microsoft registercontrole. En helemaal onder op het beeldscherm staat dat hij bezig is met het controleren van de systeembestanden.

Maar er gebeurt verder niets. Ook niet als ik scanreg/fix intoets.

Wie kan mij helpen??:confused:
 
Probeer de bootsectors eens opnieuw te maken

fixmbr
fixboot
chkdsk /r

Als dit allemaal ook niet werkt, zou ik je toch adviseren om Windows opnieuw te installeren.
 
Probeer de bootsectors eens opnieuw te maken

fixmbr
fixboot
chkdsk /r

Als dit allemaal ook niet werkt, zou ik je toch adviseren om Windows opnieuw te installeren.

@Zekkie: Let op: Het gaat hier over Windows98, niet over XP!
 
Kijk eerst even hier

En probeer dan volgende:

Direct na het bios-scherm meermaals op F8 drukken (of F5 kijk even welke van de 2 werkt), zodat je een menu'tje krijgt waarin o.a. staat Alleen MS-DOS Prompt. Kies die optie.

Doe daarna:
scanreg /restore

en kijk naar de herstelpunten van de registry. Kies er een die qua datum vóór de problemen is gemaakt.

Succes,

Tijs.
 
heb ik geprobeerd met restore maar dan doet hij niets. Kom dan weer in dat blauwe scherm. Is om gek van te worden.:evil:
 
Probeer eerst een reparatie van de bestanden op de harddisk:

1. Weer opstarten naar MS-DOS
2. chkdsk C: /F

Kijk of het daarna beter gaat, evt. ook weer met scanreg /restore

Succes,

Tijs.
 
hij doet het nog steeds niet. Mijn neefje heeft er even naar gekeken en die kan er ook niets mee. Volgens hem is het iets met geheugen. Hij geeft dus nu aan dat bestand Himem.sys is beschadigd of is verwijderd.
Heb geen instelatie cd van windows 98. Heb ook al geprobeerd om hem te krijgen maar hier in de buurt is het niet te krijgen. Dus kan het ook niet opnieuw instaleren. Weet iemand wat ik nu kan doen?:(
 
Harrie Snor biedt in deze discussiedraad Windows 98 aan, origineel met boekje en cd. Ik neem aan dat hij het gratis beschikbaar stelt, misschien tegen vergoeding van de verzendkosten.

Misschien kun je in die discussiedraad aandacht vragen voor je probleem en vragen aan Harrie Snor of je 1 van zijn exemplaren zou kunnen krijgen.

Tijs.
 
Zet dan wel even in je eigen profiel aan dat het toegestaan is om vanuit het forum e-mail te ontvangen, anders is Harry verplicht bij het antwoorden zijn eigen e-mail adres te gebruiken, waar hij misschien uit privacy overwegingen geen behoefte aan heeft.

Je kunt dit doen door bovenaan deze webpagina te klikken op Directe links -> Wijzig opties.
Optie "e-mail van andere gebruikers ontvangen" aanvinken en daarna bevestigen.

Overigens heb ik zelf ook nog een W98 Second Edition NL cd liggen, die ik kan kopieren mocht Harrie geen afstand kunnen/willen doen van een W98 cd.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan